E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #22376  door Philippe6
 
Bij deze stel ik, alsnog, mijn laatste aanwinst voor; een E34 535ia in de kleur Granitsilber van het bouwjaar 1992.

Afbeelding

Afbeelding

Midden augustus dit jaar voor de eerste keer gaan kijken naar de wagen in Nederland en ik was meteen onder de indruk van de algemene staat van de wagen; koetswerk (roest / deuken / krassen.. ), interieur.. en volledig origineel! Wel nog een deel opknapwerk nodig om de wagen terug volledig in orde te krijgen, zoals ik wil. :)
Daarnaast was er nog één groot minpunt aan de wagen, de motor.. En dit was meteen ook de reden waarom de wagen te koop stond.
Motorolie bij de koelvloeistof en een gescheurde koelvloeistofslang, ooit was er dus iets grondig mis gegaan met de motor en daarom besloten om de wagen nog niet direct te kopen maar er eerst over na te denken en wat opzoekwerk te doen.

Afbeelding

Motorolie bij de koelvloeistof betekent dat er intern ergens olie lekt naar het koelvloeistofcircuit, dit kan omdat:
1. De koppakking gescheurd is (meest aannemelijk)
2. De cilinderkop gescheurd is (kostelijker en gebeurt ook wel ooit bij M30 koppen)
3. Het motorblok gescheurd is (niet aannemelijk, M30-blokken zijn normaal gezien oersterk dus quasi uitgesloten = worst case!)

Een geknapte kvs-slang komt meestal doordat de druk in het kvs-circuit te groot is geworden, dat het systeem dus warm is gelopen.

Door dit probleem, was het dus ook lastig om te proefrijden.. Stationair mocht ik de motor kort laten draaien van de verkoper maar testrijden mocht in eerste instantie niet. Na een paar keren aandringen, en de kvs-slang afgeplakt te hebben, mocht ik dan toch enkele 100m's met de wagen rijden. Wat belangrijk is om een algemeen gevoel te krijgen bij de wagen en om, héél belangrijk, de automaat eens te voelen en (hopelijk niet) horen schakelen.
Dit leek gelukkig allemaal in orde, zelfs koud schakelde de automaat heel soepel en draaide de motor alsof er helemaal niets aan de hand was.
De wagen was wel nog APK-gekeurd maar dit wilt (zeker in NL) niet veel zeggen!

Ik heb ondertussen al 'wat' ervaring met het M30B35 blok door mijn andere E34 535i en ik had wel goesting in een project met motorwerken bij. Zo leer je de motor pas echt kennen.
Na veel wikken en wegen en ervan uitgaand dat het wel probleem 1. of erger probleem 2. zou zijn, een week later terug naar de verkoper gegaan en tot een overeenkomst gekomen!

De geschiedenis van de wagen:

* 15/05/1992 - Geproduceerd - daarmee ook één van de allerlaatste E34 535ia's!
* 4/06/1992 - Voor het eerst ingeschreven in Keulen door een zekere meneer H. W. Klüting uit 1937
* 28/03/2007 - Wagen uitgevoerd in DE door een zekere meneer M. Klüting (zoon?)
* 30/12/2008 - Wagen ingevoerd in NL (lang stilgestaan?)
* 4/08/2017 - Wagen doorverkocht aan een handelaar owv het motorprobleem
* 16/11/2017 - Wagen ingevoerd en ingeschreven in BE door mij

Theoretisch gezien ben ik de 4e eigenaar maar aangezien de handelaar er niet mee heeft gereden, ben ik eigenlijk de 3e eigenaar.


Technische specificaties:

* Cylinders Straight 6
* Capacity 3.4 litre 3430 cc
* Bore × Stroke 92 × 86 mm
* Valve gear single overhead camshaft (SOHC)
* 2 valves per cylinder
* 12 valves in total
* maximum power output 214 PS (211 bhp) (157 kW) at 5700 rpm
* maximum torque 305 Nm at 4000 rpm
* compression ratio 9:1
* Fuel system Bosch DME 3 fuel inj.
* Acceleration 0-100km/h 9.3 s
* Gearbox 4 speed automatic
* Final drive ratio 3.91


Optielijst

VIN WBAHD210X0BF46603
Type Code HD21
E Series E34 ()
Series 5
Type LIM
Steering LL
Doors 4
Engine M30
Displacement 3.50
Power 155
Drive HECK
Transmission AUT
Colour GRANITSILBER METALLIC (237)
Upholstery (0407)
Prod. Date 1992-05-15
Vehicle upgrades
Vehicle options

- L801A National version Germany/Austria
- S240A Leather steering wheel
- S302A Alarm system
- S320A Deleted, model lettering
- S401A Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
- S428A Warning triangle and first aid kit
- S472A Armrest, front, driver/passenger
- S510A Headlight aim control
- S660* BMW BAVARIA REVERSE RDS


Foto's advertentie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Foto's ophalen wagen:
Naar huis rijden met transitplaten zat er, gezien het motorprobleem, niet in..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In goed gezelschap:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Slot:

Ik rij reeds 4 jaar dagelijks rond met mijn E34 535i met handgeschakelde bak dus qua rijden is een E34 M30B35 niks nieuws voor mij. Het grote verschil is dat deze de automatische versnellingsbak heeft, waarvan ik tot nu toe altijd een afkeer had en onterecht!
De power van het blok en de souplesse van de versnellingsbak maakt dat het rijden in een automatische E34 535ia echt een genot is! Om eerlijk te zijn, moet ik mijn mening herzien, de automatische versnellingsbak past gewoon in het totaalplaatje van de wagen!

Ondertussen is er reeds het één en het ander aan de wagen gebeurd, ik ga proberen om alle werkjes stap voor stap in dit topic te zetten.
De bedoeling is om de wagen op punt te zetten en een 2e leven in te blazen, zelf van te genieten en mogelijk mag hij daarna van eigenaar wisselen..
 #22383  door Coach
 
Mooie verzameling, zo te zien! Ben benieuwd wat het probleem is en volg dit met belangstelling. Een (esthetisch) mooi motorblok ook. Nog nooit met zo'n zware motor gereden en ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat is. En idd: automaat rijden is geweldig.
 #22385  door Machiel
 
Ziet er heel mooi uit! Erg benieuwd hoe een 3.5 6 cilinder in combinatie met een automaat rijdt en klinkt. Ik kan zelf al erg genieten van het geluid van mijn 2.5 liter (M50).

Succes met de werken!
 #22389  door Philippe6
 
dannytouringE34 schreef:Gave auto en inderdaad in goed gezelschap. Heb niet gelezen of het olie in de kvs al is opgelost(heb ik er overheen gelezen?) Veel plezier met de auto. Groeten, Danny.
Merci!
Ondertussen is het probleem opgelost en rijdt de auto weer.
Ga proberen om alle gedane werken nog in dit topic te zetten.
Coach schreef:Mooie verzameling, zo te zien! Ben benieuwd wat het probleem is en volg dit met belangstelling. Een (esthetisch) mooi motorblok ook. Nog nooit met zo'n zware motor gereden en ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat is. En idd: automaat rijden is geweldig.
Thx!
Je bent altijd welkom voor een ritje. ;)
Machiel schreef:Ziet er heel mooi uit! Erg benieuwd hoe een 3.5 6 cilinder in combinatie met een automaat rijdt en klinkt. Ik kan zelf al erg genieten van het geluid van mijn 2.5 liter (M50).

Succes met de werken!
Net als Coach altijd welkom!
 #22390  door easy rider
 
Heel netjes hoor.

Uit dit topic blijkt toch maar weer dat een E34 een oerdegelijke auto is, deze bijvoorbeeld is al 25 jaar jong en als je ziet in wat voor een staat dit exemplaar verkeerd dan kan je wel spreken van een pareltje.
 #22394  door I///M-fan
 
Helemaal top dat je dit juweel een nieuwe kans geeft!
Ze is het waard want het is een dijk van een motor en ze ziet er goed uit.
Ook gaaf dat je de historie er bij hebt.

Bijzonder om te lezen dat je de automaat bevalt! Ik noem het wel eens de Joystick... :mrgreen:
De meeste BMW rijders willen toch graag een handbak zo te lezen en te horen.
Ik denk dat er meer hun mening zouden herzien als ze eens een automaat zouden rijden met een krachtige motor. Zelf wil ik niets anders meer, al jaren.

Ik wens je nog veel Freude am Fahren met de dikke tante.
 #22395  door danny-ex-touringE34
 
edit Phillippe: "" Ondertussen is het probleem opgelost en rijdt de auto weer. "" .

Hoi, ben nog nieuwsgierig wat het probleem van die olie in de kvs is geweest. Fijn dat je van de auto kunt genieten.
In België gelden toch max snelheden op alle snelwegen of zijn er ook die wat meer ruimte bieden? Groeten, Danny
 #22396  door ivo
 
Leuke uitbreiding van je wagenpark zeg!
Mooie kleur ook.

Enne België is geweldig, dat land heeft tenminste een snelweg die E34 heet :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8