E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #3003  door easy rider
 
Afgelopen weekend een nieuwe visco koppeling besteld bij http://www.carpartsdirect.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; , mijn visco staat helemaal vast dus aan het geluid te horen heb ik nu echt een vliegtuigmotor. ding kost bij carpartsdirect slechts 50 Euro inclusief verzend kosten. Morgen ga ik hem er op schroeven.

Nog een ander pittig detail, de M51 slaat niet meer aan bij koude motor. Hij krijgt geen brandstof of trekt ergens lucht. Ik heb alles al nagekeken, gloeibougies, brandstofdruk, leidingen, filters enz. Ik weet het ff niet meer. Als de motor maar even warm is hoef ik maar naar de sleutel te kijken en hij start. Gelukkig heb ik een hotfrog in het koelsysteem staan dus ff een half uurtje voorverwarmen en starten dus wegkomen doe ik altijd wel.
 #3008  door Bart Jansema
 
Compressie wel optimaal? is nogal cruciaal he of je een diesel aan loop krijgt toch?
 #3021  door easy rider
 
Compressie is idd zeer belangrijk bij een diesel. Ik heb de compressie niet gemeten maar omdat de M51 zo een 150.000 terug nieuwe zuigerveren heeft gekregen ga ik er gemakshalve vanuit dat dat nog wel in orde moet zijn, hij zuipt ook geen olie.

Echter vandaag tijd gevonden om aan de TDS te sleutelen. Ik heb de brandstof afsluiter op de injectiepomp maar es even open getrokken, deze zat vol met meuk en alleen als ik hem warm stookte was er beweging in te krijgen. Dus maar een nieuwe geplaatst, heb gelukkig veel M51 delen op voorraad liggen. Morgen maar eens zien of ie koud meteen start.

Die meuk wordt veroorzaakt door het rijden op plantaardige olie, polymerisatie verhaal dus. Ik ga nu snel mijn 2 tank systeem afmaken zodat ik de auto na gebruik op diesel weg kan zetten dan heb ik geen last van polymerisatie van de olie in de injectiepomp. Ik zal later nog eens uitleggen wat de problematiek hieromtrent is.
 #3025  door Bart Jansema
 
Okee naar 150.000km moet de compressie wel goed zijn maar kan he....... dat is wel een optie om hem voor het weg zetten op diesel te laten lopen is de pomp weer mooi schoon!
 #3038  door easy rider
 
En de TDS start weer perfect, wat zo een vervuild afsluitertje al niet teweeg kan brengen zeg.

Echter vandaag een rare storing gehad. Moest even een stukje van zo een 500 kilometer overbruggen dus ik onderweg en na 200 kilometer gaat ineens het stationair toerental naar 1500 :shock: . Das op zich niet zo een punt maar de M51 staat dan ook bij dat toerental nog eens te klapperen en te stoten, het lijkt wel of ie van zijn rubbers afkomt. Op zich wel lastig als je een automaat hebt, probeer hem maar es in D te zetten vanuit P, dat geeft wel een rotklap. Na een uurtje of wat op mijn bestemming was de motor na starten weer ok maar na 200 kilometer krijg ik weer exact het zelfde.

Dat fenomeen heb je ook als je de pompkop verkeerd hebt afgesteld maar ik heb nog nooit meegemaakt dat dit spontaan onder het rijden gebeurde. Van de week maar es kijken wat ik er aan kan doen.
 #3085  door easy rider
 
Vandaag de injectiepomp even opengetrokken.
IMG_0911.JPG
Zo je kan zien zit er kippenvel in de injectiepomp, dit is een normaal verschijnsel als je de M51 100.000 kilometer laat lopen op 100% plantaardige olie.

Dus vandaag het inwendige van de pomp schoongemaakt en de plunjeras gepolijst met diamandpasta 1 Micron.

De TDS gaat weer als vanouds.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #3154  door easy rider
 
En de problemen zijn weer terug :evil:

Het stationair toerental van de motor gaat onverklaarbaar en onaangekondigd naar 1500 toeren waarbij hij dan hevig staat te schudden.

Vanwege grootte drukte hier op de zaak heb ik geen tijd om nu eens op mijn gemak de storing te gaan zoeken, het kan van alles zijn. Ik verdenk echter de injectiepomp maar het kan ook net zo goed de DDE zijn. Dus vandaag mijn DDE vervangen. Ik heb een gechipte 184 en ik heb er nu tijdelijk even een 181 van een sedan in gestoken. Wel vervelend dat ik nu 45 PK en 100 Nm mis maar het is niet anders.

Vervolgens nog even een litertje 2 takt olie in de tank gemikt, daar draait de injectiepomp ook wat soepeler op. Ik moet immers morgen naar Enschede en wil onderweg geen gedoe hebben. We gaan het wel weer mee maken en als ik volgende week wat meer tijd heb ga ik eens even flink aan de slag met de TDS. Ergens klopt er iets niet, mijn tankmeter doen nog steeds raar, accu lampje blijft flauw branden en vandaag bleef de opvoerpomp doordraaien voor een minuutje nadat ik het contact had uit gezet :shock:
 #3187  door easy rider
 
En de injectiepomp is overleden. Als hij warm wordt gaat het stationair toerental omhoog naar 1500 en trilt de motor van zijn rubbers af. Niet veel later schiet de DDE in noodloop en daar komt ie niet meer uit nadat de motor weer koud is.

Ik ga nu een nieuwe injectiepomp plaatsen, ben reeds in onderhandeling met een verkoper maar wil eerst foto's van het inwendige van de pompkop zien zodat ik weet dat het de juiste is.

Als iemand hier nog een nieuwe pomp heeft liggen mag hij die natuurlijk ook aanbieden.
 #3228  door DDT525
 
easy rider schreef:En de injectiepomp is overleden. Als hij warm wordt gaat het stationair toerental omhoog naar 1500 en trilt de motor van zijn rubbers af. Niet veel later schiet de DDE in noodloop en daar komt ie niet meer uit nadat de motor weer koud is.

Ik ga nu een nieuwe injectiepomp plaatsen, ben reeds in onderhandeling met een verkoper maar wil eerst foto's van het inwendige van de pompkop zien zodat ik weet dat het de juiste is.

Als iemand hier nog een nieuwe pomp heeft liggen mag hij die natuurlijk ook aanbieden.
Leuk om te lezen ;)

is er al wat nieuws bekend over je pomp?
 #3236  door easy rider
 
Yep, een nieuwe is onderweg. Overgenomen van een forum lid n.a.v. een mail van Epmans, nog bedankt man.

Donderdag ga ik de nieuwe pomp plaatsen. Ik stel dan meteen de nokkenas af want de boel ligt dan toch open.

Ook zal ik wat foto's maken van de operatie.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12