525iA Touring '95

Ben je je E34 aan het restaureren? Plaats dan hier je verslag
Gebruikersavatar
Lohran
Premium lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 09 jan 2015, 02:31
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 525iA Touring '95

Bericht door Lohran » 16 okt 2019, 19:03

Als 'ie, zoals MV zegt, sport onderstel heeft kun je de dempers achter niet meer nieuw bestellen. Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk.

Ik heb een tijdje terug de veerbollen vernieuwd en rijdt een stuk beter. Nou moet ik zeggen dat mijne echt heel erg hard was aan de achterkant, deze stuiterde bij de drempels en gaat nu gewoon netjes er overheen. Ook mijne heeft sportonderstel en dat zal nooit enorm comfy worden nee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Smitty
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 sep 2019, 13:47

Re: 525iA Touring '95

Bericht door Smitty » 17 okt 2019, 14:54

Lohran schreef:
16 okt 2019, 19:03
Als 'ie, zoals MV zegt, sport onderstel heeft kun je de dempers achter niet meer nieuw bestellen. Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk.

Ik heb een tijdje terug de veerbollen vernieuwd en rijdt een stuk beter. Nou moet ik zeggen dat mijne echt heel erg hard was aan de achterkant, deze stuiterde bij de drempels en gaat nu gewoon netjes er overheen. Ook mijne heeft sportonderstel en dat zal nooit enorm comfy worden nee.
Mijnes die heeft als ik het goed heb geen sport vering, tenminste niet volgens mijn VIN. Daar zit geen SA227 op.

Wat jij zecht Lohran dat is wat ik bedoel. De auto wobbelt na als ik over hobbels ga. Een beetje als een boot. Gewoon een gevoel dat de schokbrekers op zijn. Misschien hoort dat zo, ik weet het niet echt, maar dat gevoel ging bij mijn e30 weg toen ik de schokbrekers heb vervangen.

Kijken of ik dan maar eerst de veerbollen kan vervangen, en dan zien of dat helpt. Das zeker wel een grote klus?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
MV525i
Premium lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 24 jul 2014, 22:31
Locatie: Noord Limburg

Re: 525iA Touring '95

Bericht door MV525i » 17 okt 2019, 19:16

Smitty schreef:
17 okt 2019, 14:54
Mijnes die heeft als ik het goed heb geen sport vering, tenminste niet volgens mijn VIN. Daar zit geen SA227 op.
Klopt. Ik schrijf het wat ongelukkig. Waar het op neerkomt is dat bij de laatste touring modellen niveauregeling op een 525i standaard is.
De SA 220 (Niveauregulierung) wordt niet apart vermeld in de VIN code omdat dit onderdeel is van het Edition pakket.
In dit pakket is de "sportliche fahrwerksabstimmung" (SA 227, dat is iets anders dan een sport of M-tech onderstel) onderdeel van SA 220.
Preise1996_8.jpg
Ik heb 8 jaar met deze auto gereden, die is altijd spijkerhard geveerd geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
525iAT Edition M50
518iT Edition M43 (Verkocht)
E36 320i Exe M52 (Verkocht)
525iT Exe M50 (Verkocht. Inmiddels overleden, nieuwe eigenaar en motor warm rijden..)
520i M50 (Overleden)
E30 318i M40 (Verkocht. Inmiddels overleden, nieuwe eigenaar en boom..)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

dannytouringE34
Premium lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 jul 2014, 20:48

Re: 525iA Touring '95

Bericht door dannytouringE34 » 18 okt 2019, 00:48

"" Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk. ""

Schijnen nog steeds niet beschikbaar te zijn. Ik zou van autodoc daarover bericht krijgen en tot op heden niets gehoord. Ook via de dealer in Duitsland geprobeerd. Ze staan op E-bay, maar zijn niet beschikbaar, helaas.
In Zwitserland schijnen ze bij een dealer nog te krijgen te zijn, maar de prijs is dan wel SF 900 per stuk. Groeten, Danny

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
Lohran
Premium lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 09 jan 2015, 02:31
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 525iA Touring '95

Bericht door Lohran » 19 okt 2019, 17:46

Smitty schreef:
17 okt 2019, 14:54
Lohran schreef:
16 okt 2019, 19:03
Als 'ie, zoals MV zegt, sport onderstel heeft kun je de dempers achter niet meer nieuw bestellen. Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk.

Ik heb een tijdje terug de veerbollen vernieuwd en rijdt een stuk beter. Nou moet ik zeggen dat mijne echt heel erg hard was aan de achterkant, deze stuiterde bij de drempels en gaat nu gewoon netjes er overheen. Ook mijne heeft sportonderstel en dat zal nooit enorm comfy worden nee.
Mijnes die heeft als ik het goed heb geen sport vering, tenminste niet volgens mijn VIN. Daar zit geen SA227 op.

Wat jij zecht Lohran dat is wat ik bedoel. De auto wobbelt na als ik over hobbels ga. Een beetje als een boot. Gewoon een gevoel dat de schokbrekers op zijn. Misschien hoort dat zo, ik weet het niet echt, maar dat gevoel ging bij mijn e30 weg toen ik de schokbrekers heb vervangen.

Kijken of ik dan maar eerst de veerbollen kan vervangen, en dan zien of dat helpt. Das zeker wel een grote klus?
Hmm dat is juist niet wat ik had. Dat na deinen herken ik wel, dat heb ik ook weleens gehad in een auto met slechte schokdempers. Bij mijn E34 is het juist andersom gegaan. De achterkant was zo hard dat zelfs bij een drempel de achterkant soms even in de lucht bleef (en dan ging ik niet hard hoor) en dan klapte hij naar beneden, net of de wielen gewoon direct aan het chassis zaten. Na het vervangen van de veerbollen is dat over.

Het is wel een klusje, maar ik ben geen monteur en het is wel gelukt. Ik had wel op dat moment mijn uitlaat er af, dat geeft wel veel ruimte aan de bestuurderskant. De passagierskant kun je wel aardig goed bij. Mocht je het gaan doen, ga dan alvast alle boutjes en plekken waar de leidingen er in geschroefd zijn inspuiten met kruipolie. Ik had ook de drukleidingen van de veerbollen naar de schokdempers vervangen. Gelukkig had ik die nog gekocht, want ik kreeg ze met geen mogelijkheid los van de veerbollen. Niet schrikken, want die leidingen zijn iets van 70 euro per stuk. Al met al ben ik er wel een aantal uur mee bezig geweest. Vergeet niet om ook wat reserve olie bij de hand te hebben zodat je het vaatje weer kan bijvullen. Al kwam er bij mij niet heel veel uit hoor.
dannytouringE34 schreef:
18 okt 2019, 00:48
"" Alleen de comfortdempers zijn te bestellen van Sachs (bij Autodoc bijv.). Deze zijn iets van 360 euro per stuk. ""

Schijnen nog steeds niet beschikbaar te zijn. Ik zou van autodoc daarover bericht krijgen en tot op heden niets gehoord. Ook via de dealer in Duitsland geprobeerd. Ze staan op E-bay, maar zijn niet beschikbaar, helaas.
In Zwitserland schijnen ze bij een dealer nog te krijgen te zijn, maar de prijs is dan wel SF 900 per stuk. Groeten, Danny
Ah ok, dan is revisie toch een betere optie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Smitty
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 sep 2019, 13:47

Re: 525iA Touring '95

Bericht door Smitty » 08 nov 2019, 19:15

Ik heb net besteld:

- 2 nieuwe B6 Bilstein dempers voor voor.
- een H&R Verlaging set, nummer: 29888-1, blijkbaar gemaakt voor tourings met NIVO.
- 11 delig voorophanging set met nieuwe armen en etc.
- 2 Nieuwe veerbollen voor achter.
- Spring compressors.
- En een stuurkogeltrekker.

Ook vorig weekend een mooie Stahlwille doppenset opgehaald waar ik erg blij mee ben.

Kijken of ik snel alles kan vervangen, hopelijk zie ik een goed verschil.

Verkoop van de 518 is nog gaand, hopelijk verkoop ik de auto snel, verdien ik tenminste deze onderdelen terug.

Het enige waar ik bang voor ben is de retaining nut van da schokbreker aan de voorkant, en het vervangen van de veren achter.

Misschien laat ik de achter veren nog tijdelijk zitten, ik vind niet echt dat het ontzettend hoog staat, en ik heb gehoord dat het best een gedoe is met de niveau regeling. Voor vindt ik de auto toch echt te hoog staan, en ik dacht ach als ik het toch uit elkaar trek...

Voor de rest ben ik eigenlijk ontzettend blij met de auto, de cruise controle is een blessing, en de automaat betekent dat ik lekker etent door kan rijden - Misschien niet belangrijk voor de meeste Nederlanders, maar toch erg handig voor mij. Ook zat ik te denken om cupholders te kopen uit Nieuw Zeeland. https://www.bmwcupholder.com/ Vroeger woonde ik om de hoek, niet tien minuten rijden vandaan van die kerel, en nu moet ik het de halve wereld over laten sturen.

Wel op de lijst van extra problemen,-

- Het lichtje van de toerenteller doet het niet.
- Achter doen de ruitensproeiers niks - ik hoor de motor gaan, en de sproeier komt uit de klep, maar de sproeier blijft hangen en gaat niet terug. Als ik op de sproeier druk komt het water er uit, dus het moet ergens klem blijven zitten
- Het achter raam valt naar beneden.
- Een beetje roest begint bij de bodem van de voordeuren.

Helaas geen fotos deze update, volgende keer hoop ik genoeg fotos te nemen als alles is vervangen, maar ben ik soms wel te lui voor.

Iedereen bedankt voor de help! Hopelijk hoef ik nog niet te kijken naar de achterschokbrekers om te vervangen, dus we zien eerst wat dit doet en daarna misschien ook vervangen.

Als jullie nog wat zien kwa mijn Nederlands wat fout is zeg het maar hoor, ik hoor het graag als er wat is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
Lohran
Premium lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 09 jan 2015, 02:31
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 525iA Touring '95

Bericht door Lohran » 10 nov 2019, 17:27

Zover ik weet kun je de niveauregeling ook zelf verlagen door het regelventiel iets anders af te stellen.

Dat het ruit dichtvalt is de gasveer die in je dak zit, staat een how to van op youtube in het Engels.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie