E34Forum.nl

 #22904  door JerunK
 
Al een tijdje probeer ik een goede veren-demper combi op mijn 528i E28 te krijgen. Eerst een tijdje rondgereden met Bilstein B6 icm verzwaarde veren voor (standaardhoogte, geschikt voor Bilsteindempers) en Mtechnic veren van een 524td achter (voor verlaagd Mtechnic onderstel). M-technic veren voor een E28 528i zijn namelijk niet meer leverbaar. De auto stuurde met die combinatie best strak en de bochtensnelheid was beduidend hoger, maar de auto was natuurlijk niet in balans. Hij was achter comfortabeler dan voor en hing bovendien "op z'n kont". Het zag er niet uit, dus snel als tussenoplossing de standaardveren er weer op, wel met nog steeds de Bilsteins.
Dat rijdt al stukken beter, maar ik vind het geen geslaagd huwelijk. Vooral bij kleine onevenheden zoals, klinkerbestrating, putdeksels etc. merk je dat de wielen de ondergrond niet goed volgen door de combi van een sportieve demping en te slappe veren. Als ik wat harder/sportiever ga rijden heb ik er minder last van, maar of dat de oplossing is?

Ik wil nu proberen om een Mtechnic verenset van een e34 518i met m40 te plaatsen. Leeggewicht 528i '86 is 1320 kg, leeggewicht van een e34 518i '90 is 1330 kg, dus qua gewicht is dat vrijwel een match.
Maar, gaat dat zomaar passen?
 #22907  door Theo
 
Voor zover ik weet zijn de bovenste veerschotels van een E30, E28 en E34 uitwisselbaar. Dat zou betekenen dat de veren dezelfde diameter en windingen hebben en dat het dus zou moeten passen.

Of het resultaat is wat je ervan hoopt is een kwestie van proberen. Qua gewicht klopt je redenatie, maar de zware M30 in de E28 is natuurlijk heel andere koek dan de lichtgewicht M40 in de E34. Ik denk dat je beter af zou zijn met de voorveren van een E34 met M20 motor, maar ook dat is een vraagstuk.

Wel leuk om zo wat te goochelen, ik hou er wel van.
 #22915  door Cees
 
heel leuk om je in te verdiepen
erg ingewikkelde materie
maar als je ff googled op drukveer bereken dan kom je leuk leesvoer tegen
en hier en daar ook de formules om het uit te rekenen of tooltjes daarvoor
 #22921  door JerunK
 
Bedankt voor de tip. Zag op de site van Vanel al een leuke rekentool en die is handig als je zelf een verenset wil laten wikkelen. Maar wat Theo al aangaf, het asdrukverschil van een M30 tov M40 is wel een dingetje. Wat ik feitelijk nodig heb zijn de parameters van een goede mtechnicveer voor de voorzijde van een 528i. Een setje veren zou nog mooier zijn ;)
 #22923  door Theo
 
Let op, ik heb een leuke vondst:

Als je in de ETK op deze pagina kijkt: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E2 ... #1127503_1" onclick="window.open(this.href);return false;
dan zie je in de tweede regel de betreffende veer (eindigend op 503) voor een E28 528i met Bilstein dempers, ofwel de 'M-technik' veer die je zoekt. Hij is met zijn 2,8 kilo ook iets lichter dan de anderen, dus dat moet hem zijn.

Klik je nu door op die veer, dan kom je bij de toepassingen: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/31331127503/" onclick="window.open(this.href);return false; en blijkt de veer ook op bijvoorbeeld een E30 320i te zitten als normale veer, maar ook op diverse andere auto's.

De veel gezochte E28 528i flauwekul M-Tech veer blijkt dus op een willekeurige E30 te zitten als huis tuin en keuken veer. Ofwel de M-Tech veer is een loze kreet, het is gewoon een veertje die de auto 2 cm verlaagt ten opzichte van de standaard veer en wordt kriskras gebruikt over E28's en E30's.

Zo heb ik op mijn E30 325i cabrio al jaren de voorveren zitten van een standaard E30 320i en heb hem rapapa-rapapa M-Tech verlaagd 8-)

Klik maar eens wat door de ETK en zoek een veer van 2.8 kilo en je zit op het goede spoor.
 #22924  door Marthijn
 
Beste setup voor redelijke prijs is de Biltstein danwel met H-R veren of orgineel.
Wil je een race auto kun je je beter wenden tot een REIGER SET.
Dat is de top.!
Kost je ongeveer 3000€.
 #22929  door JerunK
 
Haha, nee geen raceauto, dus geen Reigerset. Gewoon een wat sportievere veer zodat de auto een veer-demping karakteristiek krijgt die een beetje overeenkomt met mijn huidige E46, sportief én comfortabel, niet te ver overhellend in bochten zonder meteen als een strijkijzer door bochten te gaan. Een goed compromis dus en dat is wat ik heel vaak lees over een setup met Mtechnikveren icm Bilstein B6 of B8 dempers.

Theo: dat veergewicht is nieuw voor mij, dank. Maar wat jou tip betreft: de veer die jij bent tegengekomen is precies de veer die ik afgelopen zomer heb besteld! Het is zeker geen veer met verlagende eigenschappen, integendeel. Omdat ik voor en na de verenswap de hoogte van naaf tot spatbordrand heb gemeten kwam ik er achter dat met die 1 127 503 veer (en Bilsteindempers) de auto vóór 2 centimeter hoger stond dan eerst!
Achter had ik ond.nr. 1 126 979 laten plaatsen, een veer die als Mtechnik veer voor 520i en 524td wordt verkocht en die vond ik prettig qua rijhoogte en comfort. Als je op dat partsnr. verder gaat zoeken zie je dat het een gewone veer is voor een 518i én voor de 525i. Je verhaal klopt dus helemaal.
Nu alleen nog er achter komen om welke veer met partsnr. het dan wel gaat., dan kan ik op zoek...