E34Forum.nl

 #21857  door MCMOUS
 
gezocht naar eerdere posts hierover maar niet kunnen vinden;

bij het nemen van (haakse) bochten veel herrie (kreunen/janken), had ik ongeveer een jaar geleden ook,
toen het reservoir geleegd en nieuwe groene vloeistof erin en was het weg maar dit werkt deze keer helaas niet....
bij draaiende motor met deksel van het reservoir schuimt het aardig en bij draaien van het stuur komt er dan af en toe een bel naar boven...
pomp slipt niet
met name slang van pomp naar stuurhuis trilt hevig tijdens sturen op de plaats
verder geen lek kunnen ontdekken (reservoir blijft op peil)

lijkt me toch een versleten stuurhuis? of zijn hier meerdere oorzaken mogelijk?

betreft de 525tds touring uit 95

op stuurhuis typeplaatje staat;
8051955126
1139731
op bmw fans info vind ik deze nrs niet terug, of het een 'gewone' is of servo....?
 #21861  door epmans
 
hi rick,
wat de oorzaak kan zijn weet ik niet.
nu dacht ik wel even dat jij mij al eens hebt gevraagd naar achterdempers met nivo. Kan er dan een lekkage zijn waardoor er vocht bij komt? Is het vloeistofnivo altijd voldoende?

of jouw stuurhuis met of zonder snelheidsafhankelijk servo is, kun je ook achterhalen door je vincode uit te lezen, dan staat het bij de opties.
of zit er een stekker aangesloten op het stuurhuis? dan heeft ie het wel en anders niet.
 #21864  door Theo
 
Mocht je wat willen proberen, dan heb ik nog een goede pomp liggen van een E34 met niveauregeling.

Wellicht is je pomp gewoon slecht aan het worden en ben je ervan af met een 'verse'.

Wat mij betreft mag je hem proberen. Mocht het probleem over zijn, dan draai ik je even een poot uit :mrgreen:
 #21912  door MCMOUS
 
bedankt

zet m van de week nog op de brug bij garage waar ik altijd kom voor apk om nog even goed te kijken

blijf het wat vreemd vinden, is plots ontstaan sinds een week geleden na nacht zondag op maandag met hele lichte vorst, peil blijft toch wel staan maar wel schuim = dus lucht?

heb nu het gevoel dat vervangen van pomp of stuurhuis wellicht helemaal niets gaat verhelpen hier

(rij er nog mee dus hopen dat het niet erger wordt / niet escaleert)

vind op internet wel een voorbeeld waar beweert wordt dat janken veroorzaakt wordt doordat de pomp geen olie zou krijgen.....
 #21914  door epmans
 
MCMOUS schreef: vind op internet wel een voorbeeld waar beweert wordt dat janken veroorzaakt wordt doordat de pomp geen olie zou krijgen.....
dat klopt in ieder geval! heb ik helaas ook al een keer ervaren maar toen zag ik de olie er gewoon uit zeiken.
 #21927  door Theo
 
De olie in het systeem gaat echt als een malle door de leidingen, het is dus niet vreemd dat je een complete 'olie-kermis' aantreft als je de motor laat lopen zonder dop op het reservoir. Op de uitgaande leiding van de pomp staat een paar bar druk, vergis je daar niet in.

Eigenlijk net als mensen die ineens in de waterslangen gaan zitten knijpen en vol verbazing zijn over de hoeveelheid druk die daar op staat, ook dat hoort zo.

Je snaar slipt niet en de pomp maakt herrie. Mijn aandacht zou naar de pomp uitgaan, maar ik ben geen deskundige.
 #21970  door MCMOUS
 
1 veerbol zweet iets, boven die veerbol carrosserie ook wat vochtig, provosorisch aansluitingen wat zwarte shell kit rondom erop en magyver ducktape rondom de bol, geen resultaat.... krijst nog steeds.

Theo, waar heb je jou pomp liggen? Wil die er wel indraaien als t m is dan mag jij mijn poot uitdraaien!

Iemand nog goede veerbollen liggen of toch beter nieuwe kopen?
Aansluitingen veerbolzijde zitten wel muurvast (alvast is inde wd40 gaan weken).
 #21972  door Theo
 
Mijn pompie ligt in Nieuw Vennep maar ik wil hem best opsturen.

Ik heb 25 euro in mijn hoofd plus 7 voor het verzenden. Mocht het niet werken dan stuur je hem terug en ben je alleen 2X verzendkosten armer.
 #21973  door Cees
 
MCMOUS schreef:1 veerbol zweet iets, boven die veerbol carrosserie ook wat vochtig, provosorisch aansluitingen wat zwarte shell kit rondom erop en magyver ducktape rondom de bol, geen resultaat.... krijst nog steeds
de hogedruk leiding van je pomp geeft 150 bar of meer aan druk
deze zal je inderdaad niet dichten met kit en mac gyver tape
 #21978  door I///M-fan
 
Een nieuwe bol kost €115.- (Febi)
Kijk uit met die slangen!
Draai die bij voorkeur los met leiding sleutels, een steek zal zeer slecht passen door de corrosie en glijd je zo over de randjes heen.