E34Forum.nl

 #18335  door JerunK
 
De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb mijn pitmanarm laten vervangen. De oude had 2-3 mm speling op het einde van de arm en als je weet dat de uitslag op de wielen behoorlijk groter is dan de slag van de pitmanarm, kun je wel nagaan hoe groot de speling op de buitenomtrek van de banden moet zijn geweest.
Ik heb veel topics gelezen over pogingen die speling te verkleinen door de bout op de arm strakker aan te draaien, maar de speling tussen de getande uitgaande as van het stuurhuis en de getande binnenzijde van de pitmanarm verhelp je daar niet mee. Ik heb nu een nieuwe pitmarm en de speling is weg; het resultaat is verbluffend.
Omdat ik de stuurkogels twee maanden geleden samen met alle rubbers van de stabilisatorstangen heb (laten) vervangen en de hulppitmanarm nog in prima staat verkeert, stuurt de auto nu messcherp. Veren en dempers aan de voorzijde zijn twee jaar geleden vernieuwd, dus alles bij elkaar opgeteld is zo'n beetje de complete voortrein nu op orde en dat merk je. Even los van een stuurhuis dat inmiddels 3 ton achter zijn kiezen heeft kan ik zeggen dat ik af ben van dat zoekerige, dweilerige gevoel rond de middenstand en het continue moeten corrigeren. Ik kan nu gewoon bij 130 km/h het stuur tussen duim en wijsvinger houden en de auto houdt zonder problemen de lijn aan die ik wil rijden, zoals het hoort eigenlijk. Cruisecontrol erbij en gaan, helemaal te gek. Ik ben blij en kan deze ingreep iedereen die dezelfde klachten heeft aanraden. :)
 #18336  door Coach
 
Volgens mij moet dit bij mijn 525 ook gebeuren. Je klachten komen me erg bekend voor. Is dat een dure ingreep?
 #18340  door ivo
 
Een simpele maar effectieve oplossing! Lekker he zo dat "nieuwe" stuurgedrag.

@Coach
max 4 tientjes voor onderdeel en 15min werk bij een 6-pitter.
 #18342  door JerunK
 
@ Coach: in mijn geval is het onderdeel bij BMW besteld: circa €75,-- ex btw. Mijn monteur koos ervoor om het subframe te laten zakken en de stuurbox uit te bouwen. Factuur krijg ik nog, maar vertrouw de garage wel dat ze het niet te gek maken.
 #18344  door Bart Jansema
 
Ben je goed genaaid! Zo arm kost 25 euro bij automaterialenhandel en montage is 10 minuten hoeft niks los ja het armpje zelf
 #18345  door Coach
 
Oke, wat moet ik precies bestellen dan en waar? En wat zeg ik tegen de monteur wat ie moet gaan doen?
 #18346  door easy rider
 
JerunK schreef:...Ik heb nu een nieuwe pitmarm en de speling is weg...
Je bedoeld toch niet deze, #10 op de afbeelding. Als die vertanding speling heeft op het stuurhuis dan zat de bout met moer #11 & 12 niet goed aangedraaid.
Afbeelding
 #18363  door JerunK
 
Inderdaad nummer 10. Bout 11 met moer 12 aandraaien was bij mijn auto een gepasseerd station, dus nieuw.
 #18364  door Coach
 
Kan iemand nog even aangeven waar ik zo'n pitman-arm kan bestellen voor mijn 525i?