E34Forum.nl

 #13941  door easyit
 
Hoi,


Mijn stuur heeft een mooie hendel zitten die er op duidt dat het verstelbaar is (wat vlgs mij standaard is). Alleen...werkt het niet. hendel los en vats gaat prima, het stuur zit echter muurvast. heeft iemand een idee wat / waar ik moet zoeken? Ik wilde mijn pixeluitval op het display fixen en de cluster komt er niet uit omdat het stuur helemaal naar beneden staat...


thnx
 #13946  door ivo
 
Meer spinazie eten en dan nog eens proberen :D heb dat ook eens gehad bij een wagen, die stond waarschijnlijk al in dezelfde stand sinds uitlevering nieuw, dat was ook een drama om de verstelling los te krijgen. Werkt dat niet dan even de onderplaat van stuurwiel en kickpanel boven pedalen lospakken en controleren of ze iets gedaan hebben waardoor die klemt.
 #13961  door easy rider
 
Draai even die dikke moer onder het dashboard los en je kan je stuur verstellen.
Afbeelding
Die moer moet standaard wel vast zitten maar ook weer niet zo vast dat je het stuur niet kan verstellen.
 #13962  door Frank87
 
Ik had hetzelfde. Een garage was ooit zo ijverig om de moer helemaal vast te zetten. Het beste draai je m flink los zodat je alles wat moet bewegen royaal in kan smeren met kopervet. Daarna draai je de moer aan totdat je het stuur net niet meer kan verstellen.. en dan nog een paar tikjes losser.
 #13975  door Theo
 
Die moer is een bron van stuurspeling bij een E34, ik heb hem bij mijn E34 pas geleden weer een tandje strakker moeten zetten.

Daarom zit hij zo vast bij je.
 #13991  door easyit
 
Wel, ook voor de moer was er spinazie nodig, maar het is gelukt. Dank!
 #14008  door MV525i
 
Theo schreef:Die moer is een bron van stuurspeling bij een E34, ik heb hem bij mijn E34 pas geleden weer een tandje strakker moeten zetten.

Daarom zit hij zo vast bij je.
En dat komt dan weer omdat het rubber van het hardyschijfje (nummer 2 op de afbeelding) zachter wordt. Ik heb 'm laatst vervangen, dát scheelt. De nieuwe kun je met normale druk een paar centimeter buigen, de oude met de zelfde kracht zowat dubbelvouwen. Kost ongeveer een tientje en een half uurtje werk. En die 32 moer hoeft dan ook niet meer zo ellendig vastgedraaid te worden.
 #14012  door Theo
 
Dat hardyschijfje is een goeie tip, elk beetje extra stuurprecisie is welkom op een E34 met zijn rare vrachtwagenbesturing.

Je zou voor de gein eens met een BMW E30 of met een Audi A8 moeten rijden. Op zich lijkt dat een hele rare combinatie, maar beide auto's hebben een (normaal) tandheugelstuurhuis in plaats van een kogelkringloop zoals op een E34 en dàt merk je pas. Een millimeter insturen is dan ook meteen actie.

Een E34 zal nooit een snaarstrak sturende auto worden, in de middenstand heb je gewoon altijd wat speling.
 #14014  door MV525i
 
@ Theo: Ik heb een e34 en een e30 tegelijk gehad en heb me altijd afgevraagd waarom de e34 geen tandheugelsysteem heeft want zoveel prettiger. Het kan wel: Zie e34 525ix.

M.b.t. vervangen hardyschijfje: Koop vooraf ook 4 zelfborgende moeren M8 als vervanging voor de bestaande. Dat hardyschijfje maakt het verschil tussen wel en niet kunnen sturen.
 #17226  door LemmwnsB89
 
Kan het stuur in een e34 dan standaard omhoog/omlaag en vooruit/achteruit bediend worden?
Ik kan dat van mij namelijk enkel vooruit of achteruit zetten, dus naar mij toe of van mij weg. Maar niet omhoog of omlaag.


Grtzz