E34Forum.nl

 #23685  door Willaert
 
Hallo allemaal,

Ik heb een m20 525i met blauwleder interieur. Deze is in ok toestand, echter komen er wel wat dingen los op het deurpaneel.
Ik heb dit proberen te plakken, maar tevergeefs. Kennen jullie hier een oplossing voor?
Het lijkt alsof het leer loskomt van het paneel zoals te zien is op de foto's.

Foto's vind je op deze link.
https://www.photodrop.com/galleries/3a21e2d4" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor jullie input!

groetjes Pieter
 #23686  door epmans
 
De inlay is niet het probleem maar de plastic die van de hardboard onderlaag los laat. Je ziet wel dat het bol gaat staan.

veel toegepaste methode is het doorsnijden (spanning eraf halen ) en dan de inlay er overheen plakken . Maar zo te zien bolt het al behoorlijk op op de armsteun dus kun je daar nog wel lijm gebruiken. Ik weet niet óf, maar vermoed dat er op youtube wel een diy te vinden is.
 #23706  door danny-ex-touringE34
 
Dat idee van epmans heb ik al eens toegepast; Ik heb vanuit de hoeken in een soort liggende 'Y' gesneden en daarmee de spanning weg gehaald.
De losse 'vellen' eerst met bisonlijm geplakt. De inlays in het midden met bisonkit geplakt en de randen met superlijm op het vinyl geplakt, en deze met latten/plakjes en lijmklemmen aangedrukt laten drogen. Zit nog steeds. Groeten, Danny
 #23709  door Speedy
 
D, los zittende flap is vast te lijmen met polymax. Daar kun je ook de plastieken delen die deurpanelen op de deur houden ook mee vast zetten.
 #23721  door epmans
 
De allermooiste oplos se ing is echter wel om andere panelen te vinden die niet los zijn, eventueel alleen je eigen inlay over te plaatsen want het licht niet aan de inlay maar de ondergrond die los laat van het board en dus bol raakt.
 #24836  door Marc
 
dannytouringE34 schreef:Dat idee van epmans heb ik al eens toegepast; Ik heb vanuit de hoeken in een soort liggende 'Y' gesneden en daarmee de spanning weg gehaald.
De losse 'vellen' eerst met bisonlijm geplakt. De inlays in het midden met bisonkit geplakt en de randen met superlijm op het vinyl geplakt, en deze met latten/plakjes en lijmklemmen aangedrukt laten drogen. Zit nog steeds. Groeten, Danny
Waarmee had je de plastic (vinyl) bekleding op het deurpaneel geplakt?

Ik heb 1 paneel met polymax gedaan maar nadeel is dat je het erg lang moet fixeren... Is er iets wat gewoon is aan te drukken na 5 min drogen??
 #24839  door danny-ex-touringE34
 
Hoi Marc. "" Is er iets wat gewoon is aan te drukken na 5 min drogen?? "" , ik denk dat je er meer tijd voor moet uittrekken. Maar misschien dat het met secondenlijm sneller gaat.
Is al een tijdje geleden; ik heb 2 componentenlijm gebruikt en die panelen met op maat gemaakte latjes langs de randen met lijmklemmen aangedrukt een nacht laten drogen. Groeten, Danny
 #24847  door E34NB
 
Toevallig is die van mij ook losgekomen sinds een aantal weken.
2 weken geleden met Bison Tix Gel proberen te lijmen en een dag onder flinke spanning laten drogen, maar helaas..
Ik ga de Y-snede methode proberen en 2-complijm, bedankt!
 #24869  door Marc
 
Hoi

Het is toch gelukt de deurpanelen te weer vast te lijmen met een 'quick fix' :)

Doordat de vinyl bekleding op de deur krimpt komt de boel los. Zoals E34NB aangeeft heb ik het vinyl eerst ingesneden (onder het stoffen paneel) zodat de spanning er volledig af is.
Daarna deurpaneel en vinyl bekleding met behulp van een kwastje ingesmeerd met Bison Tix.
5 minuten wachten en dan aandrukken en dan het zit echt goed vast.
Het is was nog best een gepriegel om de lijm diep genoeg aan te brengen op de delen vinyl die los lagen van de handsteunen. Ik heb alle 4 de panelen uit de auto gehaald om er goed bij te kunnen.

Het met stof beklede paneel heb ik een dag later met Pattex Power Fix gelijmd. Deze kit vult goed en doordat alles nu mooi vlak ligt hoeft het nauwelijks aangedrukt te worden.
Nadeel is alleen dat het nooit meer los gaat... (had vorig jaar al eens een stukje van de bekleding hiermee gelijmd).

Deuren zien er nu weer fris uit.