E34Forum.nl

 #22370  door Timsmit
 
Hallo mijn airco doet het niet en ik denk dat de compressor stuk is dus ik wil deze laten maken of moet ik een nieuwe kopen omdat er nieuwe regels zijn qua gas? Hoe kan ik zien welk gas er op zit? Aan de Aansluiting om bij te vullen?
Of mag je deze gewoon vullen met nieuw gas?
Dit is het nr wat op de compressor staat!
64521385416
 #22371  door Timsmit
 
Nog een vraagje moet je de droger eerst vervangen en dan spoelen? En ik zie drogers van 27€ en 150€? Waar zit het verschil?
 #22373  door Coach
 
Met compressor bedoel je de aircopomp? Er zijn hier al verschillende E34's met airco-problemen langs gekomen en daarbij lag het met name aan de condensor die lek was. Bij mij ook. Denk dat het verstandig is om even bij een airco-boer het systeem te laten testen. Overigens is er bij mij het oude spul in gegaan en behoorlijk veel ook. Dus ik hoefde niks om te laten bouwen.
 #22374  door Ruck
 
Je kunt je systeem laten vullen met nieuw gas, als je er een toevoeging bij doet. Dit is niet goedkoop, maar dan heb je ook geen gezeur.
Het oude middel mag eigenlijk niet meer gebruikt worden namelijk.
 #22386  door ivo
 
Mocht je nog R12 koudemiddel erin hebben zitten moet je 'm ombouwen naar R134a, daar zijn bij BMW complete kitjes voor te krijgen met nieuwe droger, O-ringen en vulnippels.
Of je kunt bij bijv. een truckbedrijf of iemand die in koeltechniek doet R413a laten vullen als vervanging van de R12.

De Bosch 416 pomp die je hebt is inderdaad de oude voor R12.
Die kun je ombouwen met bovengenoemde items en op R134a laten draaien.

Maar zoals al gezegd, voordat je dat gaat doen laat eerst iemand met verstand ernaar kijken om te beoordelen wat nu de oorzaak van niet functionerende airco is.
 #22410  door Timsmit
 
Oké bedankt voor de antwoorden! Ik heb ondertussen de compressor laten ombouwen naar het nieuwe gas voor 240€ en een nieuwe droger besteld voor 27€ morgen ga ik het monteren en dan gas er in en kijken of hij het doet! Het bedrijf in questi vertelde dat de o ringen er misschien wel tegen kunnen en dus niet alles onnodig gedemonteerd moet worden! Dus ik kijk even wat er gebeurd als ze er druk op zetten!
 #22449  door Timsmit
 
Heeft er iemand een technische tekening hoe de riem van de airco pomp loopt? Want volgens mij klopt er iets niet!
 #22450  door Theo
 
Heb je hier wat aan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #22451  door Timsmit
 
Ja bedankt maar wat is dat boven de airco pomp want dat zit er bij mij niet dus kan ook de riem niet aan spannen?
 #22453  door Timsmit
 
Het blijkt de pomp voor de emissies te zijn! Maar als deze er niet zit hoe moet ik dan de riem van de airco aan gaan spannen? En waarom zouden ze dit weg hebben gelaten en kan het kwaad?