E34Forum.nl

 #7709  door Dimitri
 
Ik wil morgen de koppeling vervangen van mijn 525i. Opzich zal het wel moeten lukken denk ik, maar heeft iemand handige tips & trics van dingen waar ik rekening mee moet houden? Of ergens een how to met foto's online?
 #7711  door martijn76
 
Maar 1 tip; doe het op een brug.
Het is prima te doen met het juiste gereedschap, gebruik een centreer pen voor de plaat en monteer nieuwe inbusboutjes. Toch nog 3 tips..
 #7712  door Dimitri
 
Een smeerput ook goed?

Centreerpen waarvoor?
 #7713  door Theo
 
Om de plaat te centreren als je de drukgroep monteert, anders krijg je je versnellingsbak nooit meer vast aan de motor.

Die tip van Martijn over nieuwe inbusboutjes voor de drukgroep is goud waard, die dingen zijn van opvallend zacht metaal en draai je zo verrot van binnen. Haal ze voor de klus alvast in huis.
 #7714  door Theo
 
En bereid je alvast voor op een flink gevecht met de bovenste bout van de startmotor, dat is een 'motherfucker' ;)
 #7715  door easy rider
 
Ik monteer/demonteer de bouten van de bak altijd met een ratel en daarop een 4 a 5 tal verlengstukken met aan het eind een knie en dan de dop. Op die manier kan je helemaal van achter vandaan alle bouten los en vast draaien en loop je niet kloten met een ringsleutel die vanwege ruimtegebrek haast geen slag kan maken.
 #7719  door Theo
 
De startmotor zit met bouten en moeren vast en in het het tegenhouden van de bovenste moer zit het probleem, die zit op een onmogelijke plek onder het inlaatspruitstuk.

Maar de aanhouder wint altijd. Gaat goed komen.
 #7737  door xatox
 
Bij mijn weten allemaal dual mass.
Tenzij ze dus het Valeo ombouw setje hebben gehad.
 #7739  door Dimitri
 
Het is gelukt! Redelijk recht toe - recht aan werkje, met enkele lastige stappen. Zoals die bout waar Theo me voor waarschuwde.

De oude koppeling was absoluut helemaal versleten. :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De auto gaat weer als de brandweer nu!