E34Forum.nl

 #22403  door Lohran
 
Volgens mij is mijn automaat het aan het begeven.. Vorig jaar (zo een 35.000km geleden) heb ik nog een beurt bij ZF uit laten voeren. Daar werd de automaat nog goed bevonden.

Ik merk dat 'ie wat meer begint te slippen en het schudden lijkt erger te worden. Soms gaat 'ie bokken, lijkt net of 'ie dan heel snel ontkoppelt en koppelt achter elkaar. Dacht eerst dat het stotteren was (wat m'n auto toevallig laatst ook deed, bleek een slangetje los te zitten, deed 'ie alleen op benzine), maar ben er nu vrij zeker van dat het de automaat is. Ook lijkt het soms een beetje een CVT. Dan blijft het toerental gelijk terwijl ik wel rustig accelereer (bijv. op de snelweg). Of zou dat de lock up zijn? Zeker na wat harder rijden (in bijv. de sportstand) ruikt het naar verbrand rubber. Verder heb ik een paar maanden terug steeds last gehad van afslaan als ik 'm in z'n R zette. Dit is over, al kan 'ie nog wel diep de toeren in zakken soms. De achterasrubbers zijn vervangen, die zorgden voor een aardige bonk en dan sloeg 'ie geregeld af. Nu die bonk er niet meer is, gaat het dus beter.

Naja, de automaat was sowieso niet mijn eerste keus maar de rest van deze 540i sprak mij toen (en nu) heel erg aan. Een 540i handbak stond er toen niet te koop ook trouwens. Hoewel de automaat wel altijd 'smooth' is heb ik wel al lang dus de trilling in bepaalde toerentallen die wel van de aandrijflijn moet komen. Elke keer bij de garage toch even gemeld, maar er is nooit wat gevonden. Hardyschijf is bijv. gewoon goed.

Op dit moment is de geldboom even leeg, de BMW heeft van de zomer namelijk al een grote beurt a 1600 euro gehad en laatst was er weer wat voor 600 euro. Snap dat het geen goedkope auto is, maar ben er even klaar mee :mrgreen: Maar over een paar maanden zal er toch wat aan moeten gebeuren. Toevallig heb ik net een andere auto gekocht (om mee naar de Noordkaap te gaan, niet als vervanging) die ik dan kan gebruiken. Dan zal de BMW gestald worden, tot ik weer wat heb gespaard.

En er zijn natuurlijk een paar mogelijkheden en die wil ik hier alvast bespreken :shock: Zoals gezegd wil ik eigenlijk een handbak, dus wat dat betreft is dit het moment daarvoor natuurlijk.. Toch neem ik de automaat opties nog even mee. Uiteraard zal wel eerst de automaat gecheckt worden, al ben ik er vrij zeker van dat dat de boosdoener is.

Automaat:
- Olie wissel: alsnog redelijk duur en zal dat de oplossing zijn?
- 2ehands automaat: relatief goedkoop maar je weet niet wat je krijgt.
- Automaat revisie: duur..

Handbak ombouw:
- 5-bak van een E34 530i: goedkoopste handbak optie denk ik, al lopen de prijzen ook al op.
- 5-bak icm een adapter: makkelijker te krijgen, misschien iets goedkoper dan een V8 5-bak.
- 6-bak van een E34/E39 540i: haast niet te vinden en meestal duur.
- 6-bak icm een adapter: qua onderdelen vrij prijzig al (M54 6-bak is al gauw 700 euro, adapter 300).
- Donorauto zoeken: een wat rotte E39 540i is redelijk betaalbaar, maar de rest in onderdelen verkopen kost veel tijd en ruimte.

De laatste is misschien wel de makkelijkste, mits alle belangrijke onderdelen passen (zoals de cardanas). Een nieuwe koppeling en vliegwiel zijn ook prijzig, maar wel handig als alles toch open ligt. Verder valt of staat het natuurlijk met een goede inbouwer (vrijwilligers mogen zich melden :mrgreen: ).

Nou barst los, wat zouden jullie doen?
 #22409  door Machiel
 
Als het zeker weten de automaat is zou ik voor revisie gaan. Maar ja, ik ben dan ook een automaatfan. Revisie is uiteraard niet goedkoop, maar wel een waardevermeerderende investering wat mij betreft. En je auto blijft ook mooi orgineel zo.

Wel balen hoor, zo redelijk snel na zo'n prijzige beurt bij ZF. Hoeveel km staan er nu in totaal op de teller?
 #22411  door Lohran
 
Machiel schreef:Als het zeker weten de automaat is zou ik voor revisie gaan. Maar ja, ik ben dan ook een automaatfan. Revisie is uiteraard niet goedkoop, maar wel een waardevermeerderende investering wat mij betreft. En je auto blijft ook mooi orgineel zo.

Wel balen hoor, zo redelijk snel na zo'n prijzige beurt bij ZF. Hoeveel km staan er nu in totaal op de teller?
Ja ik vind juist een handbak 'm af maken. 1x met een E39 M5 gereden en dat was echt geweldig :mrgreen: Tuurlijk heeft die wel wat meer vermogen..

Hij staat nu bijna op 260.000km. Bij 224.000km heeft 'ie de beurt gehad bij ZF. Vraag me ook af of ik daar wat mee kan nog? Het is wel meer dan een jaar terug inmiddels.
 #22412  door I///M-fan
 
Ik heb geen verstand van de techniek maar jíj hebt een poos automatische transmissie gereden en geeft aan zin te hebben om handmatig te schakelen.
Dan lijkt het mij voor de hand ( :mrgreen: ) liggend dat wanneer je tóch flinke uitgaven moet doen om je wens te verwezenlijken!

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van de Theo's, Ivo's en Ceesen, de specialisten.
Jouw dame heeft toch niets gedraaid qua kilometers en zo'n transmissie moet toch véél meer aan kunnen. Zeker na de ZF beurt!
Of heb jij een rijstijl waar wij bang van worden Lohran?... :lol:

Is het een optie om advies bij ZF in te winnen?
 #22418  door Lohran
 
I///M-fan schreef:Ik heb geen verstand van de techniek maar jíj hebt een poos automatische transmissie gereden en geeft aan zin te hebben om handmatig te schakelen.
Dan lijkt het mij voor de hand ( :mrgreen: ) liggend dat wanneer je tóch flinke uitgaven moet doen om je wens te verwezenlijken!

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van de Theo's, Ivo's en Ceesen, de specialisten.
Jouw dame heeft toch niets gedraaid qua kilometers en zo'n transmissie moet toch véél meer aan kunnen. Zeker na de ZF beurt!
Of heb jij een rijstijl waar wij bang van worden Lohran?... :lol:

Is het een optie om advies bij ZF in te winnen?

Haha ja handbak lijkt mij ook dan de oplossing. Is wel mijn plan om langs ZF te gaan, voor informatie. Dit zal dan wel na m’n winteravontuur zijn.

Nou vind zelf dat ik netjes rijd hoor. Sowieso rijd ik ‘m altijd netjes warm. Ik heb wel een vlotte rijstijl, maar het is meer dat ik dan gewoon lekker met 150/160 cruise. Dat zou niet moeten uitmaken lijkt mij. En af en toe even vlot optrekken voor dat fijne V8 geluid :mrgreen: Ik ben er echt enorm zuinig op. Parkeren duurt ook heel lang omdat ik nooit een plekje goed genoeg vind :mrgreen: Maar ik weet niet hoe de 216.000km voor mijn bezit zijn gegaan. Hij heeft voor mijn bezit ook een tijdje stilgestaan.

Maar vanavond toen ik net vertrokken was kwam ‘ie eventjes niet boven de 1000tpm. Hij rolde al maar zodra ik meer gas gaf (tot zelfs vol gas) gebeurde er gewoon niks. Motor liep niet harder en toerenteller liep niet op. Later op de snelweg ging ik toch weer even proberen wat gas te geven en hij lijkt wat in te houden hoger in de toeren. Minimaal, maar ik denk dat dat dan geslip is.
 #22421  door I///M-fan
 
Nu ik na jouw laatste bericht nog eens alles terug lees begin ik héél erg te twijfelen of het wel de transmissie kan zijn.
Als de boel gaat "slippen" dan zou je niet zoals het hoort vooruit moeten gaan maar moet toch zeker het toerental omhoog gaan?

Het is inderdaad zo, vooral met een 540, dat je op de Autobahn met gesloten Wük, zoals de Duitsers dat noemen, flink kan toenemen in snelheid terweil de toeren maar langzaam omhoog kruipen.
En 150/160? Help mij herinneren? Dat is ongeveer 3000 tpm? Das niets.

En met die parkeer ziekte kunnen wij elkaar de hand schudden, ik heb dat ook... :lol:
 #22422  door Lohran
 
I///M-fan schreef:Nu ik na jouw laatste bericht nog eens alles terug lees begin ik héél erg te twijfelen of het wel de transmissie kan zijn.
Als de boel gaat "slippen" dan zou je niet zoals het hoort vooruit moeten gaan maar moet toch zeker het toerental omhoog gaan?

Het is inderdaad zo, vooral met een 540, dat je op de Autobahn met gesloten Wük, zoals de Duitsers dat noemen, flink kan toenemen in snelheid terweil de toeren maar langzaam omhoog kruipen.
En 150/160? Help mij herinneren? Dat is ongeveer 3000 tpm? Das niets.

En met die parkeer ziekte kunnen wij elkaar de hand schudden, ik heb dat ook... :lol:
Ik weet het ook nog niet 100%, maar wat zou het anders zijn? Ik heb weinig verstand van een automaat, dus ik weet niet of hij kan slippen en op het andere moment juist weer niet. Dat afslaan wat ik voorheen had leek dan juist dat ‘ie niet genoeg ontkoppelde, met de voet op de rem kan ‘ie dan alleen nog afslaan. Overigens had ik dat vanavond weer bijna, maar dan dat ik voor het stoplicht stopte. Dat zou dan met de koppelomvormer te maken moeten hebben.

160km/h is inderdaad ongeveer 3000tpm. Dan draait ‘ie net lekker ;)
Laatst gewijzigd door Lohran op 22 dec 2017, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 #22424  door Theo
 
Als je echt van plan bent om de auto nog jaren te houden dan zou ik voor een automaatrevisie gaan, uiteraard op voorwaarde dat het euvel ècht in de automaat zit. Wellicht kun je een kritische ZF-man dat laten checken. Mocht de E34 540i ècht de klassiekerstatus gaan krijgen en die kans is heel groot, dan gaat er niks boven 100% origineel en dan hoort de automaat erbij.

Ik heb destijds mijn 525i automaat om laten bouwen naar handbak, iets waar ik al jaren naar uit keek. Ik kan je verklappen dat ik er spijt van heb, een E34 met automaat vind ik vele male fijner rijden dan eentje met handbak, met een automaat rij je een soort 'vanzelf', zeker in het huidige drukke verkeer. Ik rij nu in een compleet versleutelde E34 535i handbak die zijn leven ooit begon als 525i automaat. Mijn vriendin was destijds 'in love' met de E34, nu heeft ze er een hekel aan (en terecht).

Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen, er bestaan zat mensen die ten alle tijden zelf schakelen leuker vinden. Ik dus niet ben ik inmiddels achter, op het circuit is het leuk, verder niet.
 #22425  door Theo
 
Oh ja, nog even een ingeving:

Het probleem kan ook in een versleten koppelomvormer zitten, revisie daarvan is qua kosten te overzien. Een kameraad van me had een E39 520i en heeft zijn koppelomvormer ooit laten reviseren. Hij wordt dan opengeslepen, gereviseerd en weer dichtgelast. Hij kende zijn auto niet meer terug daarna.