Probleem 3de versnelling M5

Vraagbaak voor versnellingsbak problemen.
flash
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 aug 2014, 23:03

Re: Probleem 3de versnelling M5

Bericht door flash »

Ben toch maar overstag gegaan voor de 75W90. Ben die bij de dealer gaan halen. Meer dan 80 euro voor 2L :shock: Mechaniekers daar wezen me er wel op dat er volgens BMW ATF in moet. We zullen zien.
Cilinders liggen hier ook, hopelijk komt vandaag de ATE typ 200 dot4 binnen en dan kan ik aan de slag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Timsmit
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 dec 2017, 00:10

Re: Probleem 3de versnelling M5

Bericht door Timsmit »

Hallo inderdaad atf olie in een handbak lijkt me erg vreemd! Staat het niet ergens in de handleiding wat er in moet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dannytouringE34
Premium lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 26 jul 2014, 20:48

Re: Probleem 3de versnelling M5

Bericht door dannytouringE34 »

Als er ATF in de bak moet, dan zit er toch een oranje sticker op de bak? Groeten, Danny

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flash
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 aug 2014, 23:03

Re: Probleem 3de versnelling M5

Bericht door flash »

Ja hoor hangt of hing een ATF sticker.
Moet heel zeker volgens BMW ATF in, maar ik lees meer positieve reacties over goeie oude 75W90.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flash
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 aug 2014, 23:03

Re: Probleem 3de versnelling M5

Bericht door flash »

Heb vandaag dus eens gekeken naar de cilinders.
Bij de hoofdcilinder is het bij kijken gebleven. De uitgaande leiding is een vaste in staal en om daaraan te kunnen moet de rembekrachtiger eraf en ik vrees om die eruit te halen dat de inlaat eraf moet. Nog wat over opgezocht en de concensus was dat het inderdaad een gigantisch gedoe is en dat hij zelden defect is. Andere optie is de stalen leiding doorknippen en een staalomvlochten flexibele laten maken, maar dat was dus niet voor vandaag.

Hulpcilinder heb ik wel kunnen vervangen. Bleek dus al net dezelfde in te zitten als die die ik besteld had, van het merk FTE. Vreemd, want ik heb een BMW factuur uit 2014 waar er een originele op staat. Goed, voor de zekerheid toch maar aan begonnen. Demontage en montage zijn goed te doen, maar wat een geklungel om te ontluchten. Ik was van het idee dat ik al van bij de eerste pompsessie druk zou kunnen opbouwen, maar dat het gewoon lang zou duren. Mis dus. Moest stapsgewijs pompen tot ik zo veel mogelijk druk had en dan ontluchten. Op het einde, dus met alle lucht verwijderd, moest ik nog steeds 150x pompen... Pedaal blokkeer ik trouwens met het eerste het beste dat ik kan vinden, deze keer was het een steeksleutel, achter het rempedaal.

Nuja, heeft dus niet geholpen. Had het eigenlijk moeten weten. Ik kan bij wijze van spreken een minuut lang ontkoppeld van versnellingen wisselen, dus dan verliest ie geen druk he. Enkel als ik te lang ontkoppeld in neutraal blijf, en de ingaande as dus stil komt te staan, weigert synchro nummer 3 de helft van de keren dienst. Snel en agressief schakelen heeft ie anders geen moeite mee.

Ik merkte wel dat het koud precies beter was, dacht zelfs even dat het opgelost zou zijn. Met dit in gedachten denk/hoop ik dat 75W90 beterschap kan bieden, àls er nu weldegelijk ATF in zit tenminste.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Theo
Premium lid
Berichten: 2650
Lid geworden op: 25 jul 2014, 08:21
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Probleem 3de versnelling M5

Bericht door Theo »

flash schreef: Bij de hoofdcilinder is het bij kijken gebleven. De uitgaande leiding is een vaste in staal en om daaraan te kunnen moet de rembekrachtiger eraf en ik vrees om die eruit te halen dat de inlaat eraf moet.
Volgens mij is de enige / handigste mogelijkheid om het eerste stukje stalen leiding aan de hoofdkoppelingscilinder te laten zitten als je hem demonteert. Dan haal je hem onder los op het punt waar hij over gaat in de rubberen leiding en trek je dat stalen stuk door het gat in het schutbord naar binnen.

Volgens mij dus, maar ik kan het mis hebben. Ik heb er ook eens mee zitten worstelen bij mijn auto en je komt er gewoon niet bij om dat stalen deeltje van de kop van de cilinder te draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
flash
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 02 aug 2014, 23:03

Re: Probleem 3de versnelling M5

Bericht door flash »

Heb ik ook nog gedacht, maar twijfelde daaraan omdat er 2x een 90° bocht in zit in een andere richting... Maar is misschien wel mogelijk ja.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Plaats reactie