E34Forum.nl

 #22440  door flash
 
Ben toch maar overstag gegaan voor de 75W90. Ben die bij de dealer gaan halen. Meer dan 80 euro voor 2L :shock: Mechaniekers daar wezen me er wel op dat er volgens BMW ATF in moet. We zullen zien.
Cilinders liggen hier ook, hopelijk komt vandaag de ATE typ 200 dot4 binnen en dan kan ik aan de slag.
 #22481  door Timsmit
 
Hallo inderdaad atf olie in een handbak lijkt me erg vreemd! Staat het niet ergens in de handleiding wat er in moet?
 #22484  door flash
 
Ja hoor hangt of hing een ATF sticker.
Moet heel zeker volgens BMW ATF in, maar ik lees meer positieve reacties over goeie oude 75W90.
 #22500  door flash
 
Heb vandaag dus eens gekeken naar de cilinders.
Bij de hoofdcilinder is het bij kijken gebleven. De uitgaande leiding is een vaste in staal en om daaraan te kunnen moet de rembekrachtiger eraf en ik vrees om die eruit te halen dat de inlaat eraf moet. Nog wat over opgezocht en de concensus was dat het inderdaad een gigantisch gedoe is en dat hij zelden defect is. Andere optie is de stalen leiding doorknippen en een staalomvlochten flexibele laten maken, maar dat was dus niet voor vandaag.

Hulpcilinder heb ik wel kunnen vervangen. Bleek dus al net dezelfde in te zitten als die die ik besteld had, van het merk FTE. Vreemd, want ik heb een BMW factuur uit 2014 waar er een originele op staat. Goed, voor de zekerheid toch maar aan begonnen. Demontage en montage zijn goed te doen, maar wat een geklungel om te ontluchten. Ik was van het idee dat ik al van bij de eerste pompsessie druk zou kunnen opbouwen, maar dat het gewoon lang zou duren. Mis dus. Moest stapsgewijs pompen tot ik zo veel mogelijk druk had en dan ontluchten. Op het einde, dus met alle lucht verwijderd, moest ik nog steeds 150x pompen... Pedaal blokkeer ik trouwens met het eerste het beste dat ik kan vinden, deze keer was het een steeksleutel, achter het rempedaal.

Nuja, heeft dus niet geholpen. Had het eigenlijk moeten weten. Ik kan bij wijze van spreken een minuut lang ontkoppeld van versnellingen wisselen, dus dan verliest ie geen druk he. Enkel als ik te lang ontkoppeld in neutraal blijf, en de ingaande as dus stil komt te staan, weigert synchro nummer 3 de helft van de keren dienst. Snel en agressief schakelen heeft ie anders geen moeite mee.

Ik merkte wel dat het koud precies beter was, dacht zelfs even dat het opgelost zou zijn. Met dit in gedachten denk/hoop ik dat 75W90 beterschap kan bieden, àls er nu weldegelijk ATF in zit tenminste.
 #22501  door Theo
 
flash schreef: Bij de hoofdcilinder is het bij kijken gebleven. De uitgaande leiding is een vaste in staal en om daaraan te kunnen moet de rembekrachtiger eraf en ik vrees om die eruit te halen dat de inlaat eraf moet.
Volgens mij is de enige / handigste mogelijkheid om het eerste stukje stalen leiding aan de hoofdkoppelingscilinder te laten zitten als je hem demonteert. Dan haal je hem onder los op het punt waar hij over gaat in de rubberen leiding en trek je dat stalen stuk door het gat in het schutbord naar binnen.

Volgens mij dus, maar ik kan het mis hebben. Ik heb er ook eens mee zitten worstelen bij mijn auto en je komt er gewoon niet bij om dat stalen deeltje van de kop van de cilinder te draaien.
 #22502  door flash
 
Heb ik ook nog gedacht, maar twijfelde daaraan omdat er 2x een 90° bocht in zit in een andere richting... Maar is misschien wel mogelijk ja.
 #27865  door xatox
 
Is je probleem opgelost geraakt? Hebben ook een klant met exact zelfde 3de versnelling probleem.
 #27874  door flash
 
Ik kijk toevallig hier nog eens.

Steven, kerel, ik haat de Getrag 280. Die bak is 3x gereviseerd geweest en hij kreeg het maar niet goed. Is zelfs zodanig erg geworden dat ie gaandeweg 2de versnelling ook verneukt heeft (de synchro's gingen 100km max mee en waren al kaput), bak liep vast in achteruit... Een regelrechte ramp. Heb na meer dan 2j miserie gewoon mijn €1400 terug gevraagd en gekregen. Nu zit er een 2dehande 280 onder uit Finland die het voorlopig goed doet. Plan is om uiteindelijk over te gaan naar ZF (S5D oid?) en adapterplaat te laten frezen en drukgroepspacer te laten draaien. Kerel uit Zweden maakte deze (Dynotech dacht ik), maar is een ramp om mee te communiceren. Had duidelijk gezegd dat ik zijn set wou, staat geadverteerd op zijn website en al, maar nooit geen reactie meer op gehad, ook niet na meermaals mailen en appen... Staat trouwens allemaal in mijn M5 topic op Bimmerboard. Zou dat hier ook eens moeten aanmaken he :)

Anyway, dikke miserie al mee gehad.
 #27876  door xatox
 
Damn.. hoop miserie inderdaad.
Ik had nog ergens een website waar ze van deze adapters maken, moet er nog eens achter zoeken.
En anders een DCT er in he :laughing: dat is nu toch de trend.