E34Forum.nl

 #21845  door Theo
 
Ik heb hier een cardanas liggen van een E34 530i (zescilinder), maar hoe ik ook kijk, rommel of tik met een hamer, hij wil niet schuiven over de spiebanen die er volgens mij wel op horen te zitten. Het rare is ook dat er geen grote moer op zit waarmee je normaal gesproken de twee helften aan elkaar vast klemt.

Ben ik nou gek of niet? De twee delen van een cardanas horen toch in elkaar te schuiven om op die manier een variabele lengte te hebben?
Of bestaan er echt cardanassen zoals deze met een vaste lengte?

Het lijkt alsof hij in elkaar geperst zit. Of zit hij door ouderdom als het ware verkleeft en moet ik gewoon nog harder trekken?
 #21849  door martijn76
 
Zit er geen bout bij het knikpunt? Da's raar, zou je wel verwachten bij een m30 as. Zo niet dan idd trekken/tikken. Foto? :)
 #21852  door Theo
 
Nog een keer proberen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #21854  door Theo
 
Mijn oog viel op dit plaatje uit de ETK waarbij een deel van de kruiskoppeling met bout nummer 10 vast zit:

Zou dat de clou zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #21855  door Theo
 
Dat zou wellicht betekenen dat de cardanas een vaste as is zonder schuifstuk.

Vreemd.
 #21863  door Theo
 
Aha, maar ik vind het wel een vreemd idee.

Normaal gesproken kun je wat spelen met die spiebanen en zit er als het ware wat rek in de as. Mocht je dan verrotte motor- of bakrubbers of uitgelubberde achterasrubbers hebben dan kan de cardanas die speling aan en komt de boel niet op spanning te staan. Dat leek me altijd het idee achter deze spiebanen tenminste.

Apart dat dat bij de M30's ineens overboord gegooid wordt en de zooi muurvast aan elkaar zit.
 #21868  door easy rider
 
speling zal dan opgevangen worden door de hardyschijf.