E34Forum.nl

 #21092  door JorritHallo
 
Hallo people!

Vandaag had ik bij een rit van +- 86km lang dat de automaatbak van mijn e39 m52b20 automaat in de 5de versnelling soms een 'hikje' maakte. Dit 3x.

Ook viel voor ongeveer 5 á 6 seconden alle power weg, hierdoor stond de toerenteller net als stationair en bij gas geven pakte de motor hem niet... kortom; zowel bak als gaspedaal hadden even geen functie. Daarna pakte de transmissie het weer op als vanouds en reed weer moeiteloos verder op 2 zeer korte hikjes over 60km lang wegdek nagelaten.

In de stad rijden verder niets gemerkt, ook sportstand ging gewoon prima. De rit waar 'alles' gebeurde was op de snelweg bij snelheden van tussen de 130 - 150km/u en in de 5de versnelling alleen.

alvast bedankt voor de tips :)
 #21093  door Theo
 
JorritHallo schreef:
Ook viel voor ongeveer 5 á 6 seconden alle power weg, hierdoor stond de toerenteller net als stationair en bij gas geven pakte de motor hem niet...
Ik heb ooit met een E34 gereden met hetzelfde probleem. Onder het rijden viel de motor haperend naar stationair en kon ik ook geen toeren meer maken. Bij die auto bleek de massadraad tussen motor en chassis gecorrodeerd en maakte geen goed contact meer.

Bij de meeste BMW's zit hij aan de rechter kant onderaan het blok vast aan de aluminium motorsteun en daar gaat het mis. Ijzer en aluminium reageert op elkaar. Daar zou ik even naar kijken. (loshalen, contactvlak opschuren en weer vast maken)
 #21094  door Frank87
 
Klinkt niet als een automaatprobleem. Ik zou de motor en motorelectronica nalopen. Theo gaf een goede eerste start.
 #21110  door JorritHallo
 
bedankt voor de reacties. Massadraad inderdaad even nagekeken, geschuurd en met contactspray ingespoten + nog wat andere bruine draadjes die ik zag, toen een rit van +- 40km gemaakt via snelweg naar m'n stallingsbox toe (ivm auto vd zaak) en niets gevoeld/gebeurt. Hoop dat het de massadraad dus was :)

Echter voor op langere termijn zal het nog moeten uitwijzen.. maar het klonk iig goed die 40km :mrgreen:
 #21111  door epmans
 
Even een gedachte die ik op dit topic wil schrijven ongeacht of dat dan hier ook van toepassing is geweest of niet.
Je hoort ook wel dat de automaat in storing kan gaan bij een tekort aan stroom, klopt dat??
In het kader hiervan dacht ik even aan het extra stroomgebruik tegenwoordig en zeker in deze tijd vh jaar van vakantie vieren. Een 12v koelbox en nog wat telefoons of navi apparaten, dvd splers voor de kinders die allemaal toch stroom gebruiken. Lampen branden airco aan en een muziekje zijn geen extra maar gebruiken toch.
Kan een automaat hier dan toch van in storing gaan of wat dan ook voor signaal afgeven door / tijdens het hoge stroomgebruik??
 #21112  door Bart Jansema
 
epmans schreef:Even een gedachte die ik op dit topic wil schrijven ongeacht of dat dan hier ook van toepassing is geweest of niet.
Je hoort ook wel dat de automaat in storing kan gaan bij een tekort aan stroom, klopt dat??
In het kader hiervan dacht ik even aan het extra stroomgebruik tegenwoordig en zeker in deze tijd vh jaar van vakantie vieren. Een 12v koelbox en nog wat telefoons of navi apparaten, dvd splers voor de kinders die allemaal toch stroom gebruiken. Lampen branden airco aan en een muziekje zijn geen extra maar gebruiken toch.
Kan een automaat hier dan toch van in storing gaan of wat dan ook voor signaal afgeven door / tijdens het hoge stroomgebruik??
Antwoord is JA

Ik heb dit met de 525d gehad. Kachel weerstand stuk en trok snachts de accu naar laag niveau. Auto starte prima maar gaf op dashboard aan TRANS. FAILSAFE PROG maar auomtaat ging niet fysiek in noodloop. Herstart van auto en was melding weer weg. Heb het na vervangen kachelweerstand nooit weer gehad en is al bijna 200.000km geleden :mrgreen: :mrgreen:
 #21299  door Frank87
 
Dan dropt je voltage onder de 14 ofzo. Dan gaat het fout. Met een goede Dynamo en spanningsregelaar, moet het gewoon kunnen. Ook met alle verbruikers aan.

Ga je teveel accessoires toevoegen, zou ik ook de sterkste BMW dynamo pakken.
 #21549  door JorritHallo
 
Zeker zaken om rekening mee te houden, in mijn geval was er geen randapparatuur aanwezig. Massadraad uiteinde en contact op motorsteun waren zeer gecorrodeerd. Wit-achtig poeder dat je met je vinger deels eraf veegt.
 #21550  door Bart Jansema
 
Vorige eigenaar van de auto vast een coke dealer geweest :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: