E34Forum.nl

 #15194  door Robert
 
Mijn 525 uit 1992 met 158k op de teller heeft soms het probleem dat de automaat niet doorschakelt naar de volgende versnelling. De toeren lopen dan bij het wegrijden heel hoog op maar veel harder ga je er niet door. Ik heb er nog geen echt patroon in kunnen ontdekken, wel lijkt het eerder bij een koude motor te gebeuren. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe dit op te lossen valt?
 #15196  door ivo
 
Kun je 'm wel handmatig schakelen? Zet 'm eens in de winterstand en probeer 2, 3 en 4 .
Doet de S stand het?
 #15200  door Jgpeggeman
 
deze automaten blijven inderdaad met koude motor (icm koudere buitentemperaturen) langer in de versnelling hangen. Dit is om de olie sneller op te warmen of zo.. Er dus niks mis met je automaten bak
 #15201  door Coach
 
Nooit wat van gemerkt en ik heb verschillende blokken, zowel M50 als M20, met automaat gehad.
 #15202  door epmans
 
Jgpeggeman schreef:deze automaten blijven inderdaad met koude motor (icm koudere buitentemperaturen) langer in de versnelling hangen. Dit is om de olie sneller op te warmen of zo.. Er dus niks mis met je automaten bak
dit is exact waar ik het eerst aan dacht. die eerste 500meter rijden... handbak rulez :mrgreen:
 #15203  door ivo
 
Dus dan is de vraag, wanneer doet ie dat? Alleen bij koude motor of ook bij warme motor?

Bij koud blok is dat zo gedacht om de katalysator sneller op te warmen.
 #15238  door MV525i
 
ivo schreef:Dus dan is de vraag, wanneer doet ie dat? Alleen bij koude motor of ook bij warme motor?

Bij koud blok is dat zo gedacht om de katalysator sneller op te warmen.
Meer specifiek: Dit is normaal en inderdaad bedoeld om de katalysator snel op te warmen, zodat er aan de toentertijd geldende emissie eisen voldaan kon worden. Bij wegrijden met koude motor (zelfs met maar een tikkie gasgeven) schakelt de bak pas over tussen 3000 en 3100 toeren en dat zeker de eerste paar kilometer. Als de buitentemperatuur hoog is (+ 25 celsius) dan wil het wel eens lukken bij 2500 toeren na 500 meter. Dit is voorgeprogrammeerd en hooguit softwarematig aan te passen.
Testen kun je (zoals boven gemeld) door de bak in de winterstand te zetten en dan handmatig te selecteren. Als dat allemaal goed schakelt dan zou ik me geen zorgen maken.
Het schakelen van de bak is sowieso meer afhankelijk van vooraf ingeklopte parameters dan van je rechtervoet.
Het heeft dus allemaal een reden, in Beieren zijn ze niet achterlijk. Maar 3100 toeren met een koude 6-in-lijn of V8 klinkt als mishandeling...
 #15242  door Theo
 
Een Audi doet het niet in ieder geval, die schakelt meteen, koud of niet. Rare BMW filosofie, erg irritant.