Pagina 1 van 1

Versnellingsbak heeft kuren

BerichtGeplaatst:07 okt 2020, 22:28
door Coach
Nou, dit is een casus voor de echte techneuten. Ik heb onlangs een E36 328ia aangeschaft en die heeft bijna vanaf het begin vreemde kuren qua versnellingsbak. Samen met Remco zijn we al een tijdje aan het zoeken naar de oorzaak, maar de meest voor de hand liggende oorzaken zijn het - volgens ons - niet. Het volgende is aan de hand:
Over het algemeen gaat het in het begin van de rit goed. De bak schakelt soepel over, als je het gas los laat, schakelt ie netjes door z'n versnellingen heen terug. Maar dan, gaat het ineens fout. Vooral als je even gas geeft om in te halen. De bak begint dan constant heen en weer te schakelen. Ook bij een constante snelheid van bijvoorbeeld 120 km. Het toerental loopt ineens op en zakt weer, alsof je twee versnellingen terugschakelt, gelijk schakelt ie weer op, het toerental zakt weer en na een paar seconden gaat ie weer. Ook als je het gas aanraakt of los laat reageert de bak 'overdreven'. Geef je een heel klein beetje gas, dan lijkt het ook of hij twee versnellingen terug schakelt, het toerental loopt snel op en vervolgens schakelt hij weer door. Eerst gebeurde het vooral op de snelweg bij snelheden tussen de 100 en 120 km; nu doet ie het ook op binnenwegen bij lage snelheden. Je kunt je voorstellen wat er dan gevoelsmatig gebeurt: je zit heen en weer te schudden alsof je in de auto zit bij je neefje die net zijn rijbewijs heeft en het schakelen nog niet onder controle heeft. Een bijkomend probleem is, dat de auto stationair op onvoorspelbare momenten ineens begint te "halen". Toerental gaat boven de 1000, zakt weer onder de 500, gaat weer omhoog. Soms hoor je tegelijkertijd een soort sissend geluid onder de motorkap uit komen.
Inmiddels hebben we al van alles geprobeerd om dit probleem te verhelpen:
- andere versnellingsbak met koppelomvormer
- andere bak ecu
- LMM vervangen (auto startte ineens heel moeilijk en liep onregelmatig)
- Krukas-sensor vervangen (auto viel ineens helemaal 'dood')
- carterontluchting vervangen, omdat we het idee hadden dat het 'halen' daar vandaan kwam
- asc uitgeschakeld
- adaptiewaarden bak gereset
- bakolie en -filter vervangen

Volgens mij was dat het wel. Maar het probleem is nog niet opgelost. Meestal gaat het een dag of twee dagen goed (met name na het vervangen van de carterontluchting en de bak), maar al snel gaat het weer mis. Kortom: het probleem komt ergens anders vandaan, maar waar.
Enige wat nu nog niet vervangen is, is de nokkenas-sensor, maar we zien op dit moment nog geen directe relatie met de versnellingsbak.
Wat we ook niet weten (althans, ik) is of er een relatie is tussen het 'halen' van de motor en het schakelen.
Remco gaat nu proberen te 'loggen' wat er nu steeds in de motor gebeurt. De laatste keer dat we 'm uitgelezen hebben kwamen er geen foutmeldingen uit. Ik zie ook geen oorzakelijk verband tussen bijvoorbeeld mijn rijstijl en het gedrag van de bak. Ik rij al 20 jaar automaat, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Voor de volledigheid: het gaat om een M52B28 met 5HP18 bak van ZF.
Iemand een serieus idee waar dit vandaan kan komen? Of wellicht ervaring met deze typische storing?

Re: Versnellingsbak heeft kuren

BerichtGeplaatst:27 okt 2020, 14:53
door Coach
Nou, blijkbaar heeft een van bovenstaande probeersels geholpen, want inmiddels rijdt de auto zoals het hoort. Nu kunnen we volop genieten van de 2.8. Denk dat het uiteindelijk toch de carterontluchting is geweest, want dat is eigenlijk het laatste wat we gedaan hebben.