E34Forum.nl

 #27542  door johan525
 
Aangezien de 525i een beetje incontinent begint te worden zal de carterpan eraf moeten om de pakking te vervangen. Omdat de boel dan toch open ligt zit ik te denken om de drijfstanglagers ook preventief te vervangen. Ik wou net bouten gaan bestellen voor de drijfstangen. Maar zie dat er 2 type drijfstangen (gebroken en 2 delig) zijn met verschillende bouten. Zijn er twee types door elkaar heen gebruikt tijdens productie? Of is er een overgangsdatum? Kan ik in de ETK niet makkelijk terug vinden.

Ik hoop eigenlijk dat iemand mij kan vertellen welke bouten ik moet bestellen....maar ik ben bang dat ik eerst de boel open moet halen voordat ik wat ga bestellen.

De link in de 2009 ETK: http://2009.bmwfans.info/parts/catalog/ ... cting_rod/
 #27543  door Theo
 
In een grijs verleden was er (op het oude forum) iemand die ook de lagers had vervangen van zijn M50, zowel de drijfstanglagers als de krukaslagers. Daar is toen iets mis gegaan en hij kon zijn motor weggooien. Na 50 pagina's schitterende verhalen was het afgelopen.

Ik denk dat de drijfstanglagers van een M50 hele hoge kilometerstanden aan kunnen, in tegenstelling tot de M-motoren. Danny hier van het forum had een M50 met dik zes ton op de teller, voor zover ik begrepen heb waren daarbij nog nooit de lagers vervangen.

Ik zou nog even wat reacties afwachten voor je de klus gaat doen, wellicht is het vervangen van de pakking best zat. Ik had trouwens ook lekkage aan mijn M50 en daarbij was het de pakking achter de krukaskeering (tussen motor en bak) wat de meeste problemen gaf. Die pakking is af fabriek van papier en is gemodificeerd naar metaal met een opstaande rand. Nummer 10 op dit plaatje: http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... ing_parts/

Voor iets meer info doorscrollen naar pagina 15: https://e34forum.nl/forum/viewtopic.php ... &start=140
Laatst gewijzigd door Theo op 15 sep 2020, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
 #27544  door Theo
 
johan525 schreef: 14 sep 2020, 09:01
Aangezien de 525i een beetje incontinent begint te worden zal de carterpan eraf moeten om de pakking te vervangen. Omdat de boel dan toch open ligt zit ik te denken om de drijfstanglagers ook preventief te vervangen.
Wat is je kilometerstand?
 #27545  door danny-ex-touringE34
 
Hoi allen. Inderdaad heeft onze M50b25 607xxx kms gedraaid zonder dat er ook maar een sleutel aan het blok is geweest. Moet erbij zeggen dat wij de motor in principe nooit hoog in toeren hebben gejaagd: max 4500.
Bij het demonteren van het carter: er liggen bij de v-bak 2 bouten HEEL diep verscholen; zie je makkelijk 'over het hoofd'. Als je dat wel weet, is deze tip overbodig, natuurlijk. Succes met dit klusje. Groeten, Danny
 #27552  door johan525
 
Denk dat het wel los loopt met vervangen van de drijfstang lagers. Dat heb ik al verschillende keren successvol gedaan op M54 en S54 motoren. Heeft die andere mijnheer ook de rekbouten vervangen? Dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien.

Maar goed los gaan ze toch als ik erbij kan :D En dan kunnen er net zo goed nieuwe in want de nieuwe bouten moet je sowiso monteren na het loshalen. En die kosten meer dan de lagers :-)

Het blok zit bijna op de 5 ton. Vanaf 275k rustig bereden dus ben niet echt bang dat ze versleten zijn. Maar ga ook niet wachten tot ik ze hoor.

Die verstopte bouten ben ik wel eerder tegen gekomen in motoren. Ik ben wat dat aangaat een rustige sleutelaar. Eerst 10 keer kijken voordat het brute geweld losgaat :mrgreen: Maar in ieder geval bedankt voor de tip!