E34Forum.nl

 #27399  door Alex Kroeze
 
Hallo.

Iemand die mij kan vertellen waar BMW het expansieventiel voor de airco verstopt heeft?Ik heb er al een nieuwe aircopomp en droger gemonteerd alleen geen idee waar je deze bij een 540IA moet gaan zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties ;)

Alex
 #27403  door epmans
 
wat bedoel je precies?

Afbeelding
 #27404  door Machiel
 
Het lijkt me dat die in de kachelunit moet zitten bij de verdamper en dus niet specifiek in het plaatje van Epmans te zien is.
 #27408  door Theo
 
Boven de droogpot zit een ventiel met daarom meerdere stekkers, die zul je wel bedoelen.
Ik heb die van mij een paar jaar geleden vernieuwd omdat hij lekte.

Mocht je dit ding bedoelen, dan heb ik hem voor een uiterst vrindelijk prijsje voor je liggen.

Nummer 6 op het plaatje hieronder:
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... #1390070_6
 #27409  door Theo
 
En een opzekopfoto:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #27410  door johan525
 
Dat ding op de droogpot is de drukschakelaar.

Het expansieventiel ziet er zo uit:
Afbeelding

En het expansievntiel zit op de leidingen van de verdamper. En die zit in je kachelhuis. Je zult je dashboardkastje moeten verwijderen. Bedrading aan de rechterkant van het kachelhuis los en dan kan er een kap van de zijkant van het kachelhuis geschroeft worden. Nu kun je het expansieventiel zien zitten...meer ook niet.

Om je expansieventiel los te krijgen moet je onder de motorkap de aircoleiding achter het schutbord los halen. Dus eerst de leiding loshalen onder de vulnippels, dan de plaat achterop de motor loshalen (vast leuk met een v8 :twisted: ) Dan kun je als je de ingaande klep van de lucht voor de kachel aan de kant hebt bij de leiding. Deze loshalen en de twee schroeven die de leiding aan het kachelhuis vasthouden loshalen. Hierna kun je de verdamper met expansieventiel eruit schuiven in de auto

Let hierbij dat je een heleboel nieuwe o-ringen nodig hebt in verschillende maten. De stappen die ik noemde zijn ruw. Waarschijnlijk moet je nog meer los maken om erbij te komen. bijvoorbeeld het zwaard uit de kachelhalen, de bowdenkabel van de buitenste kachelklep loshalen, expansiereservoir van de koeling,...etc.
 #27412  door Alex Kroeze
 
Hoi Johan.

Hmmm ik was er al bang voor dat het zoiets zou worden.Dan laat ik die toch lekker even zitten.Ik wilde morgen de airco laten vullen en er is me verteld dat ik met een nieuwe pomp de droger en dit ventiel ook moet vervangen.De droger heb ik gehad.Dat viel wel mee.Ventiel heb ik ook hier maar met jouw omschrijving is de ambitie om er aan te beginnen al aardig gezakt ;)

Bedankt voor je deskundige reactie in ieder geval!

Alex
 #27413  door Machiel
 
Voor wat het waard is: bij mijn 380 SEC is zes jaar geleden de pomp gereviseerd en de condensor en de droger vervangen. Expansieventiel en verdamper dus niet en hij werkt nog steeds als een tierelier.
 #27415  door looney
 
Alex Kroeze schreef: 16 jul 2020, 09:55 Hoi Johan.

Hmmm ik was er al bang voor dat het zoiets zou worden.Dan laat ik die toch lekker even zitten.Ik wilde morgen de airco laten vullen en er is me verteld dat ik met een nieuwe pomp de droger en dit ventiel ook moet vervangen.De droger heb ik gehad.Dat viel wel mee.Ventiel heb ik ook hier maar met jouw omschrijving is de ambitie om er aan te beginnen al aardig gezakt ;)

Bedankt voor je deskundige reactie in ieder geval!

Alex
Is het een advies wat men geeft?
Of is het kapot en moet die vervangen worden?

Ik zelf heb enige tijd geleden mijn hele IHKA kachelhuis verwijderd en open gemaakt.
Heb de verwarming element, de leidingen, de pakkingen, de expansie ventil en wat er allemaal nog bij hoort allemaal vervangen.
Tevens ook de drukventiel en droogfles.
Het enige wat ik nog moest doen is de aircopomp.

Mij werd natuurlijk ook vertelt de condensator te vervangen gezien ik alles nieuw heb.
Nogmaals is een aanbeveling, maar ga even na voor jezelf of dit daadwerkelijk nodig is.