E34Forum.nl

 #25012  door flash
 
Ik namelijk wel...

Afbeelding

Info op voorhand:
- Op de collector voor cilinder 1-2-3 zitten 3 CO-meetpunten. 2de collector heeft dit niet. Elk testpunt is een klein pijpje gelast op de grote uitlaatpijp en afgesloten met een bout.
- Google kent het probleem niet. Ik vind niemand terug die al hetzelfde voorgehad heeft.

Het feit:
- Meetpunt voor CO af de collector geblazen, cilinder 1.

De situatie:
- Geen uitlaatlek gehoord op voorhand.
- Is plots gebeurd tijdens "begeesterd" snelwegrijden, was nog niet eens (erg) overdreven. Ik reed gewoon in 5de ergens in de midrange en wou versnellen.

De gevolgen:
- Een gigantisch lawaai, precies een V8 zonder demping.
- Wat isolatie weggebrand van aircoleidingen.

De oplossing:

Vandaar deze post dus. Heb al eens snel gekeken naar een Superspint collector gezien de rest van de lijn Supersprint is, maar dat ding is €2700. Ik ben wel gek, maar niet zo gek.
Zoals ik er nu over denk ga ik er ter plaatse een plaatje op lassen. Het lijkt erop dat ik net voldoende plaats ga hebben om ietwat makkelijk te werken.
Mocht dat toch niet lukken moet dus de collector eraf en heb daar echt geen zin in. Maar als het moet, moet het en dan heb ik een paar opties:
* Op de werkbank dichtlassen en ineens de andere 2 ook afslijpen en patchen. Zou het goedkoopst zijn, maar als de collector er dan toch af is, misschien toch upgraden?
* Nieuwe aftermarket. Iemand die nog een ander merk kent dat betaalbaarder is? Of iemand die een set gebruikt of nieuw en nooit gemonteerd te koop heeft of weet?
* Gebruikte 3.8 collectors zoeken, die zouden iets dikker moeten zijn. Wederom, als iemand iets weet liggen...

Mvg
"Waarom ik weer"
 #25027  door E-volve
 
Hoe het kan, tja volgens mij hen je gewoon pure pech dat t n slechte las is.

Gezien de hoofdcollector nog prima wanddikte lijkt te hebben zou ik m gewoon netjes laten dichtlassen door iemand met n Tig lasapparaat.
Zou de buurpijpjes er ook meteen afhalen, is stromingstechnisch ook veel beter en je hebt daar ook kans dat de lassen rot zijn.

Als je de luchtpomp er al af hebt gesloopt, zou ik die pijpjes ook meteen weghalen en afdoppen, is ook beter voor de performance.
Gezien BMW Motorsport toch wel zn best doet op zn M motoren, zal n aftermarket header niet veel extras brengen. Alleen die van de M88 motor schijnt iets beter te flowen, maar dat is ook mede door het missen van de luchtpomp en co aansluitingen (en iets andere vorm).

Deze gewoon netjes dicht laten lassen en het geld van n nieuwe lekker in je zak houden, als ie t ooit echt zou begeven kan dat altijd nog.
 #25031  door Gert
 
Ja, dat ken ik. Bij mij ook gebeurd. Volgens mij was het de eerste en daar kun je relatief makkelijk bij. Dus het gaatje gewoon dicht laten bakken.

Later met de revisie M88 spruitstukken laten monteren. Die hebben geen pijpjes en de bochten zijn wat dikker. De aansluiting op de uitlaat zelf moest wel pas gemaakt worden. Maar dat was goedkoper dan nieuwe spruitstukken. Want die zijn (waren?) iets van 1.250 per stuk. De M88 waren 375 per stuk.

3.6 heeft bochten van 40 mm en de pijp is 48/44 inwendig.
3.8 heeft bochten van 42 mm en de pijp is 55/50 inwendig.
M88 heeft bochten van 45 mm en de pijp is 50/46 inwendig.

Overigens hebben we destijds besloten om er geen flexibel stuk tussen te bakken. Een gok, maar ondertussen zijn we acht jaar en 75.000 km verder en nog steeds niets aan de hand.
 #25032  door flash
 
Das jammer dat die reactie er nu pas komt :) Heb me een set B38 collectors gekocht waarvan ik de pijpjes ga (laten) weghalen of verstevigen. De huidige ga ik zelf met de MIG voorlopig dichtlassen met een plaatje RVS erover. Denk dat het met een TIG moeilijker is om ter plaatse te doen gezien je sowieso toevoegmateriaal zult moeten gebruiken.

Toch nog eens gekeken en de eerste van de M88 is niet meer leverbaar, de 2de is een kleine 600 euro. En om die 2dehands te vinden lijkt me niet zo eenvoudig...
 #25041  door Gert
 
Ja, sorry, zo veel zit ik hier niet.
Zo ziet de mijne eruit, niet de schoonheidsprijs, maar dat maakt niet uit. Deze is er op gebakken toen het spruitstuk nog in de auto woonde.

Afbeelding

Deze woont er nu in:

Afbeelding

En hier een overzicht, de middelste is van een 3.6:

Afbeelding

Toen ik de auto kocht was het flexibele stuk gaar, dacht ik. Dus heb ik destijds bij Offenga een ander spruitstuk gekocht met het flexibele deel. Alleen kwam die wel van een 3.6. Maar goed, verder nooit wat van gemerkt.

Als je op Ebay kijkt, dan kom je al snel terecht bij Ivo Christov:
http://vi.vipr.ebaydesc.com/ws/eBayISAP ... cureDesc=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziet er prima uit. Al die pijpjes en die zooi heb je niets aan. Bij mij is alles eraf.
 #25044  door flash
 
Geen probleem hoor Gert, al erg bedankt voor de info.

Ga vanmiddag er voorlopig ook een plaatje op bakken.
Die M88 collector van Christov is 1200 euro, wel verleidelijk... Zou die B38 collector dan wel terug verpatsen, wordt nogal een duur zaakje anders.
 #25049  door flash
 
Lohran schreef:Verder geen verstand van, maar kwam toevallig deze tegen. Weer een stukje goedkoper dan Ivo: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2822191880" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er niet verkeerd uit, maar vanaf welke prijs moet je beginnen vrezen voor de kwaliteit vraag ik me dan af. Anderzijds kan die van Christov evenwaardig zijn en verkopen ze die veel te duur, wie zal het zeggen.

Heb er gisteren een stukje RVS buis op gebakken. Ben er niet trots op maar 't is dicht en stevig en 't is dat dat telt :) Wou niet te veel A (40 max) geven ook en zeker geen rupsen proberen trekken want had schrik dat ik door de RVS ging zitten, die is iets dunner dan het staal van de collector. Was niet bepaald handig om te lassen ook met de beperkte ruimte. Is trouwens met gewone draad geworden en geen RVS draad. Was mij de moeite niet waard voor een collector die op korte termijn toch vervangen gaat worden.
Ga 3.8 collectors maar behouden en alle extra pijperij van verwijderen, dus die luchtinjectiepomp vliegt er dan ook af.

Afbeelding