E34Forum.nl

 #24384  door benvanstaveren
 
Hoi mensen,

Ik dacht laat ik het hier even proberen; ik heb een reuzeleuke probleem (niet) met m'n E38 730d. Ik heb vorige week de nokkenaspositiesensor (om het maar even te vertalen van camshaft position sensor) vervangen. Sinds eergisteren echter dit probleem: als de motor warm is, begint 'ie te stotteren en te bokken, heb 'm voor het weekend maar ergens geparkeerd omdat ik het even niet zag zitten om nog 15km verder naar huis te rijden, en ben vanochtend het ding maar gaan halen. En toen werkte alles goed, tot ik vlak bij huis was (en de motor op normale warmte was), toen begon het bokken en stotteren weer. Gaat gepaard met plofjes uit de uitlaat, en een nogal metalig geratel uit de motor zelf - klinkt als injectoren die een beetje wild doen, of het goeie ouwe diesel-die-bijna-afslaat getik.

Geen check engine lampjes of andere waarschuwingen op het dashboard, dus voordat ik het ding naar een garage probeer te rijden wilde ik het hier maar eens vragen of iemand een idee heeft wat dat kan zijn. Ik ben zelf bang dat die camshaft position sensor die ik er in heb gezet naar z'n grootje is (of dat er iets niet helemaal lekker zit als die motor warm wordt), maar het is hetzelfde type/serienummer als wat er in zat, van een andere fabrikant maar goed.

Iemand? :D

Thanks!
 #24385  door Theo
 
Ik hoor de laatste tijd wel vaker dat splinternieuwe BDP sensoren het ook niet altijd lekker doen. Dan denk je klaar te zijn omdat je hem vernieuwd hebt, maar ben je gewoon nog steeds bij af dus. Bij nokkenassensoren zal dat dan ook wel het geval zijn. Wellicht heb je ook zo'n fouterik te pakken.

Maar je begint de zoektocht altijd met uitlezen hè, aan de stekker met dat ouwe hok.
 #24386  door Frank87
 
Uitlezen anders weet je niks. Je hebt een rail diesel dus je moet ook druksensoren hebben.

Dan heb je nog een luchttemperatuursensor.. een LMM of druksensor.. Injectoren.. Krukassensor.. e.v.t. toch de nokkenassensor... een elektronisch gasklephuis met actuatoren.. een elektronisch gaspedaal... een stationairregeling.. een brandstofpomp.. brandstofdrukregelaar... brandstoffilter.

Welk van bovengenoemden verprutst je inspuiting en motorloop?

Overigens zijn imitatiesensoren voor de DDE of DME niet aan te raden. Ik koop een hoop niet OEM maar voor alle mengseldelen blijf ik OEM of OEM merk

Succes.
 #24390  door benvanstaveren
 
Hij gaat Donderdag naar de lokale garage voor een rondje uitlezen. Ik denk alleen wel dat het toch die camshaft position sensor is, want dat is het enige wat ik een dag of 2 er voor vervangen heb. Maar goed, dat zien we dan wel weer :D

Dank voor de antwoorden, ik doe wel een update als er wat gevonden is.
 #24676  door benvanstaveren
 
Na een hoop gedoe, lokale garages, en uiteindelijk de BMW dealer is het probleem opgelost. Het was de druksensor op de fuel rail die gaar was en als 'ie warm werdt hilarisch willekeurige waarden begon door te sturen. Gek genoeg geen check engine lamp waardige fout. Maar, het spul loopt weer.