E34Forum.nl

 #24342  door Lohran
 
Wat is volgens jullie de normale levensduur van een kleppendekselpakking? Hier heb ik het over een 540i op LPG G3.

Heb een klein geschil met de garage die deze heeft vervangen. Zij hebben ze in de zomer van 2016 vervangen, 30.000km terug. Inmiddels lekken ze alweer, volgens de diagnose die een andere garage heeft uitgevoerd zelfs 'fors'. Nou zegt de garage die ze heeft geplaatst dat het bij de M60 normaal is dat ze na een jaar of 2 a 3 al lekken. Mij lijkt dit toch wel heel erg overdreven? Ik denk dat het gewoon niet heel goed is gemonteerd. Dezelfde garage had mijn lichtmetalen velgen namelijk zo vast gedraaid dat ik ze alleen met een steigerpijp van 1,5 meter op de sleutel los kreeg. Geeft dus niet zoveel vertrouwen in de rest van het werk..

Ben benieuwd naar jullie visie hierop.
 #24345  door danny-ex-touringE34
 
Als het rubber stug wordt dan zou ik ze vervangen. Beetje lekkage tussentijds zou ik oplossen met het goed ontvetten van de pakking en aan beide zijden terug plaatsen met een dun lijntje dirko en dan vooral aan de lage kant. Groeten, Danny
 #24346  door Lohran
 
dannytouringE34 schreef:Als het rubber stug wordt dan zou ik ze vervangen. Beetje lekkage tussentijds zou ik oplossen met het goed ontvetten van de pakking en aan beide zijden terug plaatsen met een dun lijntje dirko en dan vooral aan de lage kant. Groeten, Danny
Maar het gaat nu over de levensduur. Is het normaal dat het binnen 2 jaar en 30.000km na reparatie alweer begint te lekken?
 #24347  door JerunK
 
Passingvlakken moeten bij montage gewoon netjes en schoon en vlak. Een uitgedroogd rubber na 3 jaar zal het niet zijn.
 #24349  door JerunK
 
Nog even de Bentley erbij gepakt. Zo'n rubberen pakking moet een beetje vettig zijn om bij montage soepel te blijven. En op moment aandraaien zal ook helpen. Voor de M60-motor 10 Nm voor M6 boutjes, 15Nm voor M7 boutjes. Met handmatig te hard aandraaien ga je daar ruim overheen, een pakking kan dan al snel uitharden. Zou dat het kunnen zijn?
 #24350  door JerunK
 
Misschien dat je bij een ander bedrijf de hoeveelheid benodigde Nm voor het losdraaien kan meten.Zal natuurlijk altijd meer zijn dan bij aandraaien, maar geeft wel een idee. En dan nog is niet gezegd dat 3 jaar na dato daarmee de oorzaak gevonden is. Blijft lastig. Mijn ervaring is dat de BMW-dealer goed werk levert. Al is het duur, hij moet garantie geven en moet dus kwaliteit leveren.
 #24351  door Lohran
 
Dat van het losdraaien is inderdaad een goede tip!
Prijzig maakt me niet zoveel uit, liever dat dan om de 2 jaar terug te moeten komen :mrgreen: Maar vind het niet zo netjes dat ze dan zeggen dat het normaal is dat hij nu al lekt. Heb het destijds op hun aanraden laten doen ook nog.
 #24352  door danny-ex-touringE34
 
Lohran schreef:Maar het gaat nu over de levensduur. Is het normaal dat het binnen 2 jaar en 30.000km na reparatie alweer begint te lekken?
Sorry, je hebt gelijk , het ging om de levensduur(al geeft 'stug rubber' wel aan dat het al lang zit :lol: :lol: )
En dan is 30.xxx en 2 jaar erg kort/veel te kort. Als ik lekkage zie dan is dat na vele jaren en 60-80.xxx kms( zo is mijn inschatting; nooit echt op gelet) . Groeten, Danny
 #24353  door I///M-fan
 
Het is zéker niet normaal dat er na zo’n korte tijd weer een lekkage is.
Ik zou in jou geval je verlies nemen en geen moeite steken om iets vergoed te krijgen, dat wordt na twee jaar te lastig. Je hebt sowieso geen vertrouwen meer in die garage.

Het is zo dat de pakking bij montage een extra laagje kit moet krijgen bij de overgang van de distributie ketting naar de cylinders, daar waar de pakking dat ronde nokje heeft, dat is heel belangrijk.
Misschien kan je aangeven waar de lekkage zich bevindt?

Het aandraai moment is net zo belangrijk en met een enkele moment sleutel redt je het niet omdat je er geen plaats voor hebt, je zult dan meerder speciale gereedschappen nodig hebben of op je gevoel af moeten gaan, bij mij heeft dat laatste met veel geluk als onervaren sleutelaar goed gewerkt.
Je draaid het eerder te vast dan te los.