E34Forum.nl

 #22643  door epmans
 
Die opvoerpomp zou offenga ook kunnen hebben, dus als ie daar staat... en anders heb ik er nog een liggen.
 #22925  door E34NB
 
Update;

Afgelopen vrijdag is de auto bij Offenga in Franeker geweest.
Anderhalf uur later kwamen ze met een diagnose.
Het regelldeel is versleten. De opvoerpomp hebben ze expliciet uitgesloten.
Ik heb alle mogelijke suggesties aangegeven, maar ze zeggen mij dat het overduidelijk is dat het het regeldeel is wat maakt dat de auto SOMS de neiging heeft uit te vallen. Wel zou de sterkvervuilde automaatbak zorgen voor extra bonkerig effect tijdens het overschakelen al rijdend en van de P/N naar de R/D.

Wat ze hebben gedaan is het opschroeven van de toerental, waardoor de auto nu al vele malen soepeler reageert op het gas en niet zo zenuwachtig de motor doet blaffen. Met als kanttekening dat het alleen maskeren van het probleem is en niet oplossen. Verder krijg ik maandag een offerte van het regeldeel en een automaatbak flush met als extra opmerking dat deze elektronische aansturingen communiceren in de DME. De draagarmrubbers achter vertoonde ook scheurtjes, wat mij klinkt als een alerte monteur. Overigens stonden er nog 3 E34’s en heb ik de punten met de eigenaar zelf besproken die er samen met een van zijn werknemers ook nog altijd in rijden. Echte liefhebbers mag ik wel zeggen, zoals ze er over pochten :D

Het vermoeden is dat de olie nooit vervangen is, dus kan het geen kwaad denk ik. Toch hoorde je vroeger nooit van een reiniging... misschien dat de elektronica deze systemen gevoeliger maken. Plus dat het voor mij meer een comfort probleem is dan echte hinder. Ik weet dat dit soort auto’s als directeur wagens horen te kunnen rijden. Met de amper 203.000km op de teller zou deze dat ook nog moeten kunnen.
 #22954  door easy rider
 
Een TDS heeft geen DME maar een DDE. Die regelunits heb je in diverse uitvoeringen.

Kan je mij vertellen hoe ze het stationair toerental verhoogd hebben? Normaal kan dat helemaal niet gezien de injectiepomp van de M51 fly-by-wire is behalve dan door een boutje onder de het gaspedaal te schroeven, een truukje om de boel om de tuin te leiden.
 #22955  door E34NB
 
DDE, klopt mijn fout.
Ik ben benieuwd welke uitvoering ik heb en wat voor onderlinge verschillen er zijn.

Ik moest werken en ben er daardoor zelf niet bij geweest. Het zou wel misleidend zijn aangezien de factuur bestaat uit een deel regelunit en een deel diagnose.
Wat ze letterlijk hebben gezegd is niet het toerental verhogen, want dat effect beschrijf ik zelf zo. Ze hebben vooraf gezegd: "de auto in toeren omhoog te zetten".
Eerder hadden ze het over: "opschroeven van het regeldeel", afhankelijk van wat mogelijk was bij mijn uitvoering.

Ik heb uiteraard vanochtend kort even gevoelt, want niemand wordt graag opgelicht, maar nog niets ontdekt. Ik zal het schutbord er vanavond eens voor weg halen, kijken of je gelijk heb... :shock:
 #23015  door E34NB
 
Ik heb nog geen nieuwe regelunit erop. Die zouden ze mij wellicht goedkoper kunnen leveren dan de €400 die ik ervoor kan betalen. Ik heb gekeken achter het schutbord, maar geen schroefje kunnen vinden..
Gisteren gebeld over de offerte die ik nog niet heb en gevraagd over het opschroeven. Het zou mogelijk zijn om in de DDE de motor tot 4 stappen met 30 toeren per stap te kunnen verhogen.

Zou het dan bij een TD misschien niet kunnen en bij een TDS wel??
 #23852  door siep
 
[quote="
2. Buursema uit Leek gaf vanmiddag aan na een testrit aan dat het 3 dingen kon zijn> dynamo te weinig spanning, iets in de automaat, hogedrukpomp diesel. De monteur heeft geen testrit gemaakt, maar schakelde van de R > D en viel toen uit.
Hij wist met zekerheid te zeggen dat het de hogedrukpomp moest zijn en dan wel de kop (elektronische deel). Ze waren er al bang voor, omdat ze kort geleden iemand met hetzelfde probleem hadden, maar hun revisie bedrijven kunnen geen losse onderdelen meer krijgen.
Een nieuwe pomp is bij Buursema de enige optie.

[/quote]
Die andere persoon met hetzelfde probleem was ik :? . Mijne heeft een behoorlijke tijd stil gestaan, ik vermoed dat de pomp daardoor kapot is gegaan. Hij sloeg af bij stationair draaien of het inschakelen van de versnelling. Een nieuwe pomp was een flinke investering, maar wel de moeite waard want hij loopt weer als een zonnetje.
 #23853  door Speedy
 
easy rider schreef:Een TDS heeft geen DME maar een DDE. Die regelunits heb je in diverse uitvoeringen.

Kan je mij vertellen hoe ze het stationair toerental verhoogd hebben? Normaal kan dat helemaal niet gezien de injectiepomp van de M51 fly-by-wire is behalve dan door een boutje onder de het gaspedaal te schroeven, een truukje om de boel om de tuin te leiden.
Zouden ze dat niet gedaan kunnen hebben met dis/inpa?
 #23881  door easy rider
 
Met inpa in elke geval niet, dat programma heb ik zelf vandaar dat ik weet dat dat niet gaat. Ik heb nog nooit gewerkt met dis dus ken ik de mogelijkheden daarvan niet.