E34Forum.nl

 #20617  door Wazonga
 
Tijd om weer eens verder te gaan met het VGT project.

Afgelopen weekend de GT2260V gepast op de M51 om te kijken wat er allemaal nodig is om het straks in te bouwen.

Eerst toegang verkrijgen tot de rechterkant van de motor, dat was niet veel werk.
IMG_20170611_173251.jpg
Dan: nieuwe turbo er in. Dat past!
IMG_20170611_183426.jpg
Gewoon op de orginele plek, met de orginele aansluiting op het spruitstuk. Komt nergens tegenaan, en blijft ook mooi vrij van de motorsteun
IMG_20170611_202125.jpg
Slakkenhuis van de compressor een beetje verdraaien zodat de uitstroomopening de juiste kant op wijst, dat kan gewoon bij de GT2260V, en nog wel traploos ook. Natuurlijk ben je dan wel de montagepunten voor het vacuumpotje kwijt, maar die ga ik voorlopig toch niet gebruiken dus dat geeft niet. En als het later echt blijkt te moeten maak ik wel een nieuw beugeltje. Uitlaat past gewoon (wel even de langere tapeinden van de E34 turbo overzetten), en ook inlaatbuis van luchtfilter naar turbo past gewoon:
IMG_20170611_182339.jpg
Dat geeft ook aan dat het op een E34 allemaal vrij ruim bemeten is: BMW zet op een M57N met zo ongeveer 200 pk geen grotere diameter uitlaat (of inlaat) dan wij op onze M51 hebben...

Voor de buis van turbo naar intercooler een buis van een 530D gehaald, daar de zaag in gezet:
IMG_20170611_211633.jpg
en ook dat komt heel aardig uit tegenover de inlaat van de intercooler:
IMG_20170611_213057.jpg
Nu weet ik precies wat ik nog meer nodig heb (dat was ook de bedoeling): een recht stuk slang van 56 mm en een verloopje naar 51 mm. Niet moeilijk te vinden op het web (maar wel een beetje levertijd, want ik kan niet leven met blauwe intercooler slangen.... :) ) Olietoevoerpijpje past gewoon zondermeer, en het olieafvoerpijpje had nog wat werk nodig. Maar ook dat lukt!

Na alles opgemeten te hebben de hele boel weer uit elkaar gehaald en mijn eigen turbo er weer op gezet. Wil per slot van rekening wel rijden, intussen. Nu slangen en leidingen besteld, en dan kunnen we binnenkort eens een echte proefrit maken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Wazonga op 23 jun 2017, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 #20618  door Wazonga
 
Olieafvoerpijpje voor GT2260V op een M51:
IMG_20170612_212452.jpg
Nog even af laten koelen, schoonspoelen aan de binnenkant en met perslucht en water kijken hoe goed het me gelukt is hem dicht te krijgen, en dan kan ook die er in!

.....Ik hou jullie op de hoogte!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #20619  door Machiel
 
Graag! Super leuk om te volgen!
 #20648  door Wazonga
 
Hmmm... Het wordt duidelijk dat er (uiteindelijk) een elektronische regeling op de VGT moet. Dus met een stelmotortje. 'Gewoon' een motortje, maar dan eentje die waterdicht, warmtebestendig, en lekker betrouwbaar is. Zijn wel te vinden op ebay, bijvoorbeeld deze:

http://www.ebay.de/itm/Hella-Garrett-La ... SwTM5YuaBf" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan: Dit soort stelmotortjes bestaan met verschillende interfaces: o.a. PWM & CAN. (Dat zegt Hella tenminste):

http://www.hella.com/microsite-electron ... I-133.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu zijn er mensen die success hebben met het aansturen van zo'n motortje met een pulsbreedte gemoduleerd signaal (PWM dus). CAN zou ook wel kunnen, maar zonder documentatie van het motortje (en dat vind ik niet) is dat vrijwel onmogelijk. Ik zoek dus een motortje met PWM ingang.

Het ebay linkje dat ik hierboven noem levert een orgineel Hella nummer op: 6NW01043004. En als ik dat Google, dan kom ik er achter dat dit motortje gebruikt wordt in een BMW 1 serie (F20), de 120d (N47). Dat helpt misschien weer verder: Heeft iemand hier (inzage in) het elektrische schema van een F20? Dan zou ik graag even kijken naar het stukje waar de stelmotor van de turbo wordt aangestuurd. Zijn het drie draadjes (min, plus en signaal) dan is het het stelmotortje dat ik zoek, zijn het er vier (min, plus, canh en canl) dan is het het CAN exemplaar waar ik niet zo veel mee kan.

Iemand? Alvast bedankt!
 #20650  door easy rider
 
Ik zou het niet weten. Iemand die dat zeker weet zijn die gasten van Advanced Engineering in Barendrecht. Van 't Hoffstraat 45 2991XP Barendrecht +31 653358409.
 #21355  door Wazonga
 
Inmiddels zit de VGT er in. Stelmotortje maar even gelaten voor wat het is, daar kom ik (nog) niet veel verder mee en de VGT gewoon bediend met een een simpel overdruk potje van een tds: (mooi beugeltje ook hè!)
IMG_20170916_211156.jpg.resized.jpg
Het is eigenlijk nu 99% een 'bolt-on job',
IMG_20170921_194446.jpg.resized.jpg
alleen nog even een nieuw pijpje van de turbo naar de intercooler:
IMG_20170921_194459.jpg.resized.jpg
Aluminium bochtje komt uit een 530d, rubber slang en verloopje van 57 mm naar 51 mm komt bij IQ-parts vandaan.

Manometer op het dashboard om zeker te weten dat ik niets stuk maak: :)
IMG_20170921_194343.jpg.resized.jpg
En dan proberen maar! Eerste proefrit was al vrij successvol: dat wil zeggen: er ging niets stuk en er kwamen geen rare geluiden uit. (Eerst nog wel wat olielekkage bij de afvoer van de turbo, wat maar eens te meer bewees dat ik niet zo goed ben in het leggen van oliedichte lasrupsjes. :) )Ook zag ik al gelijk waar ik op hoopte: namelijk dat de turbo vlak boven stationair druk begint te leveren. Begint bij 1000 toeren, en ongeveer 0.5 Bar bij 1250 rpm. Bovenin trekt hij goed door (beter dan voorheen!) omdat dit ding in staat is veel meer lucht te leveren dan de orginele turbo van de td. Alleen onderin nog geen merkbare verbetering te bespeuren. Even zoeken en al gauw had ik de boosdoener te pakken: de smoke limiter.
5g3_smokelimiter.jpg
Hier zie je de orginele smoke limiter. Na de 'torque limiter' en de 'driver wish' (zie begin van dit thread) is dit toch wel de derde belangrijke tabel in de ROM. Deze tabel begrenst de inspuithoeveelheid als functie van het toerental en de luchthoeveelheid. In het bovenste plotje zien we de waarden zoals we die in de ROM tegenkomen, en je ziet al gelijk waar het beter kan: in het lage toeren/veel druk gedeelte valt hij een beetje jammertjes af. Het onderste plotje toont dezelfde tabel, maar op een iets inzichtelijker wijze: in plaats van maximale inspuithoeveelheid plotten we hier minimale Air to Fuel Ratio (AFR) als functie van het toerental en de luchthoeveelheid. Dan snap je ook beter waarom deze tabel de 'smoke limiter' genoemd wordt: als je een te rijk mengsel toestaat (AFR lager dan ongeveer 14 a 15), dan is er onvoldoende lucht aanwezig voor de hoeveelheid ingespoten brandstof en gaat de diesel roeten.

In mijn geval ben ik bereid veel meer in te spuiten bij lage toerentallen & veel druk. De gewijzigde tabel ziet er dan zo uit:
vgt_smokelimiter.jpg
Ik heb alle waarden tussen 1000 en 2000 toeren hier nu gelijkgetrokken met de karakteristiek bij 2000 toeren. Grappig genoeg zijn de grootste wijzigingen in een stukje van de grafiek waar je met een standaard turbo toch nooit komt. Maar nu heb ik een VGT, en met deze tabel heb ik wel echt koppel vanaf 1000 toeren! Je kan hier natuurlijk met goed gevolg experimenteren met nog rijkere mengsels, maar dan moet je zelf de afweging gaan maken hoeveel rook je acceptabel vindt. Ik hou me in dit geval eenvoudig aan wat BMW deed bij 2000 toeren, en neem dat mee naar lagere toerentallen.

En het resultaat? Hartverwarmend! Het blijft een keurige, welgemanierde, 20 jaar oude zescylinder diesel, maar nu eentje die begint bij 1200, krachtig aanzet bij 1400, en bij 1600 echt hard begint te sleuren! Helemaal goed!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #21399  door flash
 
Echt knap man!
Vreemd genoeg kwam dit topic nog niet bij mijn ongelezen berichten. Heb je een mailtje gestuurd trouwens ;)
 #21400  door Machiel
 
Gaaf zeg! Gefeliciteerd met het resultaat!
 #27111  door gianni_g
 
Hey, ik las je topic over chiptunen van een td die omgebouwd is naar een tds.
Ikzelf heb een Tds aangeschaft.Zou deze willen chippen ,maar wil geen roet of zwarte rook zoals de meeste tuners hebben.tis ook niets zozeer voor de pk's maar toch dat em onderaan in de toeren wat vlotter is.
zou u mij hiermee kunnen helpen?
Mvg Gianni
 #28608  door cauf61
 
gianni_g schreef: 17 apr 2020, 20:16 Hey, ik las je topic over chiptunen van een td die omgebouwd is naar een tds.
Ikzelf heb een Tds aangeschaft.Zou deze willen chippen ,maar wil geen roet of zwarte rook zoals de meeste tuners hebben.tis ook niets zozeer voor de pk's maar toch dat em onderaan in de toeren wat vlotter is.
zou u mij hiermee kunnen helpen?
Mvg Gianni
Idem dito hier. Grts Patrick