E34Forum.nl

 #19863  door Theo
 
Wazonga schreef:
Wat ik nog niet weet is hoe ik een contra ga maken voor deze hier:
IMG_20170417_200014.jpg
Binnendiameter ongeveer 64 mm, en twee boutjes die niet (?!) recht tegenover elkaar zitten. Heeft dat een naam? Is dat ergens te koop?
Een (stuk van) een leiding van een 330d of een 530d is natuurijk een voor de hand liggende oplossing, als iemand dat weet te vinden: graag!

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E4 ... _duct_agr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pijp nummer 1 zou je ergens vandaan moeten toveren.
 #19865  door Gert
 
Ik begrijp je beweegredenen nog steeds niet. Zover ik weet is een VNT (of whatever) daar waar een wastegate niet meer is. Dat is omdat je voor lage toerentallen een kleine turbo moet hebben en voor hoge een grote.
Door middel van dat VNT geregel kun je dus fixen dat een grote turbo ook al op lage toeren gaat meedoen. Veel spannender is het niet, maar misschien zie ik het wel mis.

In deellast doet een turbo gewoon niet veel. Ik geloof niet dat als je in deellast een turbo, min of meer, bypast, dat dat veel voordeel op gaat leveren. Maar misschien zie ik ook dat wel niet goed.
 #19867  door Wazonga
 
@ Theo,

Ja, dat had ik ook al bedacht. Ben alleen nog op zoek naar iets voor minder dan 180€.. :)

@ Gert:

Je heb gelijk. De VNT is de gouden combinatie van iets dat zich op commando kan gedragen als een kleine en ook als een grote turbo. Spannender is het inderdaad niet. Maar dan nu: er zijn twee 'gaten' die een grote turbo laat liggen. (1) Weinig toeren en veel gas, (2) Veel toeren en weinig gas. Beide leveren een lage luchtstroom op, en de grote turbo spoelt niet op. Per slot van rekening ziet een turbo alleen een gasstroom en heeft geen idee wat de motor aan het doen is. Gat (1) willen we dichten met de VNT. Daar is het allemaal om te doen! Gat (2) hoef je niet te dichten en wil je misschien ook niet dichten met je VNT als je mag kiezen. Dat, althans, is de vrijheid die je hebt als je je VNT met wat intelligentie aanstuurt, en dat is een keuze die ik alle autofabrikanten zie maken.

Is het echt nodig? Dat weet ik nog niet. Als ik prototype #1 met een gewone mechanische actuator maak en ik ga rondrijden dan weet ik meer. :)
 #19869  door easy rider
 
Een te veel aan lucht ofwel een te weinig aan diesel geeft een schraal mengsel wat erg heet is en een gat in de zuiger kan doen fikken. Dat is ook 1 van de redenen dat een gechipte diesel vaak van die dikke roetwolken uit braakt. Die staan zo afgesteld dat ze te veel inspuiten om de zuiger te koelen wat resulteert in roet en een lage NOX.

Ik vind het gaaf om te zien wat het resultaat is van het gebruik van een dergelijke grotere turbo maar ik denk dat je met de standaard turbo ook veel meer kan. Verstel de wastegate maar eens en pomp er wat meer diesel in dan gaat de turbo van zichzelf al flink meer druk pompen.
 #19871  door flash
 
easy rider schreef:Een te veel aan lucht ofwel een te weinig aan diesel geeft een schraal mengsel wat erg heet is en een gat in de zuiger kan doen fikken. Dat is ook 1 van de redenen dat een gechipte diesel vaak van die dikke roetwolken uit braakt. Die staan zo afgesteld dat ze te veel inspuiten om de zuiger te koelen wat resulteert in roet en een lage NOX.

Ik vind het gaaf om te zien wat het resultaat is van het gebruik van een dergelijke grotere turbo maar ik denk dat je met de standaard turbo ook veel meer kan. Verstel de wastegate maar eens en pomp er wat meer diesel in dan gaat de turbo van zichzelf al flink meer druk pompen.
Kan je dat wat verder uitleggen? Ik zou menen dat je door meer in te spuiten, de ECU vanzelf de turbodruk hoger gaat jagen door de vacuumregeling van de wastegate? Of is dat op een M51 niet zo? Op een M21 heb ik de turbodruk hoger zien gaan nadat ik mn pompkop had versteld voor meer inspuiting.
Ik volg dit topic trouwens goed op, er wordt as we speak een M51 uit een 325tds gelepeld die in mijn 324td gaat komen en wil er graag mee "zwijnen" zoals we dat hier zeggen :D
Wat kan je max zoal uit een M51 halen met enkel te chippen en ev wat kleinere supporting mods?
 #19875  door easy rider
 
De ECU of in ons geval de DDE bepaald niet de turbodruk. De turbodruk wordt bepaald door het volume aan uitlaatgassen in combinatie met het al dan niet open gaan van de wastegate.

Ik weet niet exact hoeveel pk/Nm je uit een M51 kan halen met alleen chippen. Die van mij staat op 185pk bij 352Nm. Die 352Nm mag niet hoger worden want de automaatbak (5HP18) kan maar 350Nm aan. Wat een handbak aan kan weet ik niet.

Ik vermoed zelf dat je wel ergens iets van 250pk uit de M51 kan halen met alleen chippen maar de vraag is hoe lang houd hij dat vol. Vooraleerst zal je met een zeer goede motor moeten beginnen die uitermate fris is. Nieuwe koppakking, nieuwe zuigerveren, noem maar op. Pas dan kan je de boel op zijn donder geven.
 #19876  door Gert
 
Hmm, echt sneller maken wil je haar niet, maar wel meer koppel onderin, begrijp ik uit je verhaal.
Dat ga je dan oplossen met een grotere turbo. Omdat deze nog beroerder opspoelt als je oude turbo zit er zo'n variabel systeem op, super handig.
Dus als ik het goed begrijp wil je dan zodra je druk genoeg hebt, minder druk ofzo?

Volgens mij is een grotere turbo equivalent aan meer zuurstof, ook al heb je dezelfde turbodruk.
Dus bij dezelfde turbodruk van deze grotere turbo zal de motor meer zuurstof krijgen dan met je oude kleinere turbo.
Dan moet je inderdaad dus ook meer brandstof toevoegen, anders krijgt ze te weinig brandstof en gaat ze stuk. Of de maximale druk lager zetten dan met je kleine turbo.

Zoiets?
 #19877  door flash
 
easy rider schreef:De ECU of in ons geval de DDE bepaald niet de turbodruk. De turbodruk wordt bepaald door het volume aan uitlaatgassen in combinatie met het al dan niet open gaan van de wastegate.

Ik weet niet exact hoeveel pk/Nm je uit een M51 kan halen met alleen chippen. Die van mij staat op 185pk bij 352Nm. Die 352Nm mag niet hoger worden want de automaatbak (5HP18) kan maar 350Nm aan. Wat een handbak aan kan weet ik niet.

Ik vermoed zelf dat je wel ergens iets van 250pk uit de M51 kan halen met alleen chippen maar de vraag is hoe lang houd hij dat vol. Vooraleerst zal je met een zeer goede motor moeten beginnen die uitermate fris is. Nieuwe koppakking, nieuwe zuigerveren, noem maar op. Pas dan kan je de boel op zijn donder geven.
De DDE stuurt dus NIET de wastegate bij een M51, begrijp ik dat goed? Op een e30 M21 was dat wel nog het geval volgens mij, maar heb er ook gezien die gestuurd werden door een nippel op de turbo zelf. Dat 2de schijnt een ombouwkit te zijn geweest omdat er te veel problemen waren met de electro-pneumatische sturing.
Ik herinner me vaag dat we het hierover precies nog al eens hebben gehad.
 #19878  door Wazonga
 
Gert schreef:Hmm, echt sneller maken wil je haar niet, maar wel meer koppel onderin, begrijp ik uit je verhaal.
Dat ga je dan oplossen met een grotere turbo. Omdat deze nog beroerder opspoelt als je oude turbo zit er zo'n variabel systeem op, super handig.
Dus als ik het goed begrijp wil je dan zodra je druk genoeg hebt, minder druk ofzo?
Als je het zo stelt klinkt het wel heel droevig inderdaad. :D Maar je zit er niet ver naast. Ik zie het liever zo:

Ik wil meer koppel onderin. Dat ga ik oplossen met een variabele geometrie turbo. Helaas is het exemplaar dat ik heb een grotere, maar misschien doet die ook wel wat ik wil, ONDANKS dat hij groter is. Groter is hier een nadeel, geen voordeel. Maar ja, je doet het met wat je vindt, niet waar?

Laten we het maar houden op 'Ik wil meer druk bij lage toeren'. (En dat ik de turbodruk later misschien ook weer een beetje wil kunnen laten afnemen is een verfijning die niet centraal staat).
Gert schreef: Volgens mij is een grotere turbo equivalent aan meer zuurstof, ook al heb je dezelfde turbodruk.
Dus bij dezelfde turbodruk van deze grotere turbo zal de motor meer zuurstof krijgen dan met je oude kleinere turbo.
Dan moet je inderdaad dus ook meer brandstof toevoegen, anders krijgt ze te weinig brandstof en gaat ze stuk. Of de maximale druk lager zetten dan met je kleine turbo.
Nee, turbodruk is evenredig met luchtmassa (hoeveelheid). Kort gezegd: weet je de druk, dan weet je de flow. Enige mogelijke verschil tussen turbos: een efficientere turbo warmt de lucht minder op, dan heb ik meer luchtmassa bij dezelfde druk omdat de lucht kouder is. Maar of mijn 'nieuwe' turbo efficienter is dan de oude in het beoogde werkingsgebied: dat weet ik helemaal niet.
 #19896  door Gert
 
Wazonga schreef:Nee, turbodruk is evenredig met luchtmassa (hoeveelheid). Kort gezegd: weet je de druk, dan weet je de flow. Enige mogelijke verschil tussen turbos: een efficientere turbo warmt de lucht minder op, dan heb ik meer luchtmassa bij dezelfde druk omdat de lucht kouder is. Maar of mijn 'nieuwe' turbo efficienter is dan de oude in het beoogde werkingsgebied: dat weet ik helemaal niet.
Het spijt me, maar hier ga ik niet met je mee. Een grote turbo levert echt wel meer zuurstof dan een kleine turbo bij dezelfde druk.
Een grote turbo verplaatst gewoon veel meer zuurstof dan een kleine turbo.

Daar zijn trouwens ook diverse calculators voor te vinden op the web.

Overigens heb ik dat zelf getest met een Garrett GT30, t.o.v. van de standaard turbo. Bij dezelfde druk en inlaattemperatuur zomaar 50 pk erbij op een tweeliter.