E34Forum.nl

 #868  door easy rider
 
Tijdens de roetmeting voor de APK wordt menig M51 motor van de TD en TDS naar de eeuwige jachtvelden geholpen doordat het gaspedaal handmatig voor 1 seconden vol wordt ingetrapt. De dienstdoende APK keurmeester kan namelijk nooit exact het gaspedaal voor 1 seconden intrappen, misschien zijn het er wel 2 of meer. Zo kan het ook gebeuren dat de meetapparatuur van roetmeter geen goede waarde laat zien en dan gaat men net zo lang trappen tot er wel een goede meting komt en tegen die tijd is de motor inwendig al naar de knoppen.

De M51 motor is niet ontworpen om vol gas onbelast te draaien omdat de tappen van de drijfstangen daar te zwak voor zijn. Tijdens het onbelast over de kop draaien van de motor rekken de tappen uit omdat dan de krukas tijdens het uitlopen de zuigers aan gaat drijven bij hoge toeren waardoor en ruimte tussen het onderste lager ontstaat en de krukas en er daardoor geen smering meer is met als gevolg uitgelopen lagers. Ook krijgen de zuigerveren dan door gebrek aan smering geen olie meer waardoor ze te heet worden en verslappen met als gevolg een hoge carterdruk.

Om dit alles te voorkomen zijn er maar 2 manieren:

1/ APK keuren bij iemand die geen roetmeting doet.
2/ De Engine safe gebruiken.

In het geval dat de garagist geen roetmeting doet loopt men toch het risico dat u een herkeuring krijgt en dan komt de Engine Safe van pas.
engine_safe.JPG
Dit stukje PVC buis plaatst men onder het gaspedaal zodat de motor niet onbelast vol in de toeren te krijgen is. De auto kan nog steeds gewoon rijden echter zal hij natuurlijk niet meer zo rap van de plaats af komen als voorheen. Wettelijk gezien moet een motorvoertuig minimaal 60 kilometer per uur kunnen halen en dat lukt met dit stukje PVS buis onder het gaspedaal nog uitstekend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #870  door Bart Jansema
 
Slim!
 #904  door Jgpeggeman
 
zou ook wel een goede oplossing voor mijn vrouw wezen.... pas een bekeuring van €600,- op de mat gekregen omdat mevrouw 49 km/u te hard reed op een 80 weg :evil:
 #925  door looney
 
Jgpeggeman schreef:zou ook wel een goede oplossing voor mijn vrouw wezen.... pas een bekeuring van €600,- op de mat gekregen omdat mevrouw 49 km/u te hard reed op een 80 weg :evil:

Oeps :shock:
Het scheelde dus niet al te veel en ze was hem kwijt :o
En dat bedrag zeg. Zoooooo, heeft de kast nu echt geen centjes meer?
Wat een bedragen allemaal zeg.
 #932  door Jgpeggeman
 
looney schreef:
Jgpeggeman schreef:zou ook wel een goede oplossing voor mijn vrouw wezen.... pas een bekeuring van €600,- op de mat gekregen omdat mevrouw 49 km/u te hard reed op een 80 weg :evil:

Oeps :shock:
Het scheelde dus niet al te veel en ze was hem kwijt :o
En dat bedrag zeg. Zoooooo, heeft de kast nu echt geen centjes meer?
Wat een bedragen allemaal zeg.
ja echt om te janken zo'n belachelijk hoog bedrag! Gelukkig heeft ze haar rijbewijs kunnen houden... Ff inhaal actie doen en dan uit laten rollen :evil:
 #933  door Bart Jansema
 
Jgpeggeman schreef:
looney schreef:
Jgpeggeman schreef:zou ook wel een goede oplossing voor mijn vrouw wezen.... pas een bekeuring van €600,- op de mat gekregen omdat mevrouw 49 km/u te hard reed op een 80 weg :evil:

Oeps :shock:
Het scheelde dus niet al te veel en ze was hem kwijt :o
En dat bedrag zeg. Zoooooo, heeft de kast nu echt geen centjes meer?
Wat een bedragen allemaal zeg.
ja echt om te janken zo'n belachelijk hoog bedrag! Gelukkig heeft ze haar rijbewijs kunnen houden... Ff inhaal actie doen en dan uit laten rollen :evil:
Dat is niet alleen een inhaal actie geweest. Als ik op een 100km weg rij en moet inhalen ga ik niet met 149 voorbij whaha

Mijn vriendin rijdt nu in de z3 dagelijks nou ik hou me hart ook vast met wat we binnen gaan krijgen :D ze heeft in de peugeot 106 1x een bekeuring gehad gelijk der eerste week ;) maar die had 60 pk en de z3 140pk dus ben benieuwd of ze daar een beetje mee om kan gaan :D:D:D:D
 #21314  door LemmwnsB89
 
Hey,

ik vraag me af waar u het pvc buisje op bevestigt? Ze hebben namelijk vandaag mijn tds 3x naar de 5000toeren gejaagd op de keuring. En de wagen is afgekeurd voor te hoge roetmeting. Nu zou ik dit tog willen voorkomen dat ze hem weer tot 5000 toeren jagen, en wil ik de engine safe ook gebruiken. Maar ze zien dit niet of kan er dan nog een goede roetmeting gedaan worden met dat pvc buisje? En er zal waarschijnlijk toch een andere katalysator onder moeten of moet de achterdemper dan ook vervangen worden voor hem door de keuring te krijgen?


E34 525 tdsA
11/95
België



Mvg Bart
 #21319  door easy rider
 
Een M51 motor is niet gemaakt om onbelast 5000 toeren te draaien, die gasten zijn zot. Mijn engine safe plaats je op de dop die onder het gaspedaal zit op de vloer. Volgens de (nederlandsche) APK wetgeving moet een auto 60 kilometer per uur kunnen halen en dat doet ie met de engine safe makkelijk alleen kom je niet meer in de toeren maar dat maakt met een roetmeting niet uit. Enig vereisten is dat het gaspedaal voor 1 seconden vol wordt ingetrapt en dan moet men en meting hebben.

Let op: de meeste roet komt gewoon uit de uitlaat, het ligt er gewoon in en wordt er uitgeblazen na vol intrappen van het gas. Om de uitlaat goed leeg te blazen doe je 15% benzine bij de diesel en ga je en flink stukje knallen op de snelweg. Dan ga je direct naar de keuring, steek de engine safe en meten maar. Let wel even op dat ze de engine safe niet zien want dat wekt argwaan en je wil geen vragen krijgen.

Een goede tip is ook nog even de stekker van de turbodruk sensor los te maken tijdens de meting want dan spuit hij ook minder diesel in.
 #21320  door flash
 
Petroleum tanken schijnt ook goed te werken voor een roettest
 #21322  door LemmwnsB89
 
Oke bedankt voor de snelle reactie en vakkundige uitleg Easy rider ;). Ik ga het pvc buisje instaleren, goed knallen en terug naar de keuring.


Mvg