E34Forum.nl

 #28696  door Maanman1969
 
Beste mensen,
Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik een probleem met de airco van mijn auto. De airco blijft de (extreem) koele lucht blazen, ook al heb ik airco niet ingeschakeld. Ik heb begrepen dat de airco-pomp uitgeschakeld kan worden en dat is in het verleden ook gebeurd, maar nu is de aircopomp weer aangesloten en geeft dus die koele lucht. Weet iemand hier hoe ik dit kan oplossen?

Graag verneem ik van jullie?

Groeten,
Peter
 #28697  door Gert
 
Dat is nogal summiere informatie. Wat bedoel je met uitgeschakeld kan worden? Gewoon uitzetten, de riem eraf, weet ik veel.
Wat heb je voor systeem? Etc, etc.
 #28698  door Maanman1969
 
Mijn excuses voor de gebrekkige informatie.

Ik heb een mooie 540i uit 1993. In het verleden is de aircopomp uitgeschakeld door inderdaad de riem eraf te halen - heb ik mij laten vertellen, immers zo handig ben ik zelf ook weer niet . Ik had inmiddels via ebay een andere clima-control-unit gekocht in de hoop dat daarmee mijn probleem zou opgelost zijn. achteraf gezien was dat niet zo. Ik weet niet wat voor een aircopomp in mijn auto zit - ik ben werkelijk atechnisch. De clima-unit is er zo eentje met ronde schijven waarmee je de temperatuur kan regelen. Meer en duidelijker kan ik niet zijn. Dus weet iemand wat ik zou kunnen (laten) doen om het probleem met mijn auto op te lossen, want ik wil toch wel lekker geniet van mijn prachtige auto.

Groeten,
Peter
 #28699  door Coach
 
Is dit niet een vergelijkbaar probleem als met de kachelkraan? Dan blijft - meestal - het systeem juiste warme lucht geven ondanks de stand van de verwarming. Of geeft hij juist helemaal geen warmte af, omdat de kachelkraan kapot of verstopt is. Eigenlijk heb je de kennis nodig van iemand die precies weet hoe de airco werkt. Wellicht kun je je vraag ook posten (mocht je dat nog niet gedaan hebben) op de E34 Facebook pagina. Daar zitten nog steeds veel echte techneuten.
 #28704  door Gert
 
Een 540, dan heb je vast een uitgebreide IHKA:

Afbeelding

Als je de airco uitzet, dan zou die ook moeten stoppen, moeilijker is het niet. Maar ik heb er ook niet veel verstand van, sorry.
In principe, als de airco uitschakelt, dan moet het ding stoppen met koelen. Dan kan het dus aan je bediendeel liggen of in de aanstuurunit.

Zie dat je een ding mag lenen om te testen. Dat is de goedkoopste optie.
Als geen van beide dingen stuk zijn, dan zit het misschien in het relais van de pomp zelf, maar waar die zit weet ik even niet. Dat is wel op te zoeken.
Als het goed is hebben ze op dit forum draadschema's staan, al weet ik niet of je daar bij kunt zonder eerst een duur abbo te nemen.

Afbeelding

Positief is wel natuurlijk, dat het ding goed koelt.
Meestal is het probleem dat ie het niet meer doet. :-)
 #28706  door Theo
 
Een E34 airco heeft een eigen aanstuureenheid / aircomodule zoals op de foto hierboven, die kan stuk heb ik wel eens ervaren.

Ik zou even een andere proberen te vinden.
 #28708  door Maanman1969
 
Bedankt allemaal voor de goede tips, ik ga ermee aande slag. Ik laat het jullie weten of het dan opgelost zal zijn.

Groeten,
Peter
 #28729  door Maanman1969
 
Goedenavond beste mensen,

Het probleem is opgelost, nogmaals bedankt voor de input.

Tot een volgende keer.

Groeten,

Peter
 #28730  door Machiel
 
Mooi zo! Hoe heb je het probleem opgelost?
 #28731  door Gert
 
Precies, ook dit is nogal summiere informatie.... :-)