Goedemorgen Allen,
Mijn naam is Maarten, ik ben 30 jaar oud en woon in het Brabantse land.
Sinds maart ben ik in het bezit van een E34 525iA Executive 2 uit 1995 met een familie achtergrond. In 1998 heeft mijn opa destijds deze auto 2e hands gekocht met een kleine 60k kilometers op de teller. Gezien het feit dat mijn familie in het noorden van het land wonen, kwam de familie niet zeer regelmatig bij elkaar, toch wist de BMW altijd even een onderwerp van het gesprek te worden. Hij was er trots op, blij mee en zou de auto ''oprijden''. Ik gaf steeds aan: doe jij er afstand van, denk aan mij!
Dat ''oprijden'' is dan ook gebeurd in die 280k kilometers die gemaakt zijn. In maart 2020 is er besloten om de auto de deur uit te doen. Na wat overleg met een familie lid die verstand heeft van auto's, heb ik de gok gewaagd om de auto dan toch op te gaan halen. Tot mijn verbazing was de APK verloopdatum zeer kort dag en was er haast bij om de auto nog legaal over de weg op te halen. Na een rit van 2,5u naar huis hield de BMW zich prima, het viel mij op dat nagenoeg alles nog werkt behalve de airco en een paar meldingen van de verlichting (terwijl alles goed werkte).
De volgende ochtend keek ik naar de auto en zag dat er aardig wat roest zichtbaar was. Gelukkig had een familie lid aangeboden om te helpen en er een project van te maken en samen de auto op te knappen.
De eerste keer op de brug was het toch wel even slikken : wat rotte krik punten, rotte dorpels, wat gaten in de bodem.. al met al leek het heel wat werk. Aan de andere kant; de motor, automaat en het algehele rijgedrag was eigenlijk erg goed. Daarnaast heb ik een volledig sluitende dealer onderhouden onderhoudshistorie, originele aankoop nota's en alle sleutels nog. Na twijfelen toch besloten om alles aan te gaan pakken: een perfecte tijdverslinder in deze vreemde corona tijd.
Nu zo'n 6 maanden later zijn wij klaar met het las en reparatiewerk aan de bodem en krik punten. De roest preventie aan de bodem is aangebracht en binnenkort ga ik de auto aanbieden voor de APK. Ik ben erg benieuwd.
De komende tijd zal ik mogelijk veel gebruik maken van het forum om wat verdere aandachtspunten aan te gaan pakken. Onderdelen die ik gaan aanpakken zijn:
- De achterveren vervangen, deze lijken nu wat ingezakt;
- De serie meldingen op het display (mogelijk CCM vervangen);
- Automaat filter + olie vervangen;
- De band van de airco is niet aanwezig en het airco systeem is leeg. Op termijn eens uitzoeken waar dit alles fout is gegaan en afhankelijk van de kosten het systeem opknappen.
Wordt vervolgd... Groet, Maarten
Een paar foto's van de voortgang
Mijn naam is Maarten, ik ben 30 jaar oud en woon in het Brabantse land.
Sinds maart ben ik in het bezit van een E34 525iA Executive 2 uit 1995 met een familie achtergrond. In 1998 heeft mijn opa destijds deze auto 2e hands gekocht met een kleine 60k kilometers op de teller. Gezien het feit dat mijn familie in het noorden van het land wonen, kwam de familie niet zeer regelmatig bij elkaar, toch wist de BMW altijd even een onderwerp van het gesprek te worden. Hij was er trots op, blij mee en zou de auto ''oprijden''. Ik gaf steeds aan: doe jij er afstand van, denk aan mij!
Dat ''oprijden'' is dan ook gebeurd in die 280k kilometers die gemaakt zijn. In maart 2020 is er besloten om de auto de deur uit te doen. Na wat overleg met een familie lid die verstand heeft van auto's, heb ik de gok gewaagd om de auto dan toch op te gaan halen. Tot mijn verbazing was de APK verloopdatum zeer kort dag en was er haast bij om de auto nog legaal over de weg op te halen. Na een rit van 2,5u naar huis hield de BMW zich prima, het viel mij op dat nagenoeg alles nog werkt behalve de airco en een paar meldingen van de verlichting (terwijl alles goed werkte).
De volgende ochtend keek ik naar de auto en zag dat er aardig wat roest zichtbaar was. Gelukkig had een familie lid aangeboden om te helpen en er een project van te maken en samen de auto op te knappen.
De eerste keer op de brug was het toch wel even slikken : wat rotte krik punten, rotte dorpels, wat gaten in de bodem.. al met al leek het heel wat werk. Aan de andere kant; de motor, automaat en het algehele rijgedrag was eigenlijk erg goed. Daarnaast heb ik een volledig sluitende dealer onderhouden onderhoudshistorie, originele aankoop nota's en alle sleutels nog. Na twijfelen toch besloten om alles aan te gaan pakken: een perfecte tijdverslinder in deze vreemde corona tijd.
Nu zo'n 6 maanden later zijn wij klaar met het las en reparatiewerk aan de bodem en krik punten. De roest preventie aan de bodem is aangebracht en binnenkort ga ik de auto aanbieden voor de APK. Ik ben erg benieuwd.
De komende tijd zal ik mogelijk veel gebruik maken van het forum om wat verdere aandachtspunten aan te gaan pakken. Onderdelen die ik gaan aanpakken zijn:
- De achterveren vervangen, deze lijken nu wat ingezakt;
- De serie meldingen op het display (mogelijk CCM vervangen);
- Automaat filter + olie vervangen;
- De band van de airco is niet aanwezig en het airco systeem is leeg. Op termijn eens uitzoeken waar dit alles fout is gegaan en afhankelijk van de kosten het systeem opknappen.
Wordt vervolgd... Groet, Maarten
Een paar foto's van de voortgang
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.