Update,
Eigenlijk had ik geen tijd om de M51 eens flink onder handen te nemen maar het moest toch. De motor begon op een gegeven moment te halen als een oude diesel vrachtwagen en uit het gaatje bovenin de peilstokbuis kwam motorolie wat duid op een te hoge carterdruk, beide zaken hebben niets met elkaar te maken en moesten gezien worden als twee afzonderlijke problemen met hun eigen specifieke oplossingen.
Daar ik alweer 20.000 kilometer met de motorolie gedaan had werd het natuurlijk tijd om deze te verversen. Dat de motor een te hoge carterdruk had kwam doordat de zuigerveren waren vast gelopen in de zuigerveer groeven zodat de zo gewenste afdichting naar de cilinderwand nihil was geworden waardoor de motor veel last had gekregen van blow-by.
Eerst heb ik maar eens de injectiepomp uitgebouwd en elk onderdeel schoongemaakt en de centrale plunjer gepolijst. Vervolgens de boel weer in elkaar geschroefd en ingebouwd en afgesteld. De motor liep weer nestje dus nu kon ik de zuigerveren aan pakken. Het vast komen te zitten van de zuigerveren heeft normaal gesproken diverse oorzaken waar ik nu verder niet op in zal gaan maar in mijn geval heeft dat hoofdzakelijk te maken met de iets te hoge motorolie verversingsinterval in combinatie met het rijden op plantaardige olie met een koude motor.
Ik heb een spuitbus met een speciaal (chemisch) goedje wat koolaanslag afbreekt. Ik spuit het gedurende een seconden of 5 via de openstaande inlaatpoort de verbrandingsruimte in en doe dat bij alle cilinders 2 maal. Om de kleppen open te krijgen torn ik de motor met de hand. Vervolgens laat ik het spul een half uur in trekken en dan torn ik de motor weer met de hand totdat al het spul de cilinder heeft verlaten via de uitlaat. Dan start ik de motor en meteen staat heel de zaak zwart van de zooi die via de uitlaat naar buiten komt. Vervolgens de motor 15 minuten op een hoog toerental laten draaien en dan zijn de zuigerveren en hun groeven weer heerlijk fris.
Na voorgaande behandeling flush ik de motorolie zodat alle meuk, welke tijdens bovenstaande behandeling langs de zuigers het carter in is gegaan, uit het blok gespoeld wordt.
Nu een nieuw oliefilter steken en de zaak weer afvullen met Rimula R4 en een flesje TSL en we kunnen er weer even tegen.
Ik hoop tussen kerst en oud & nieuw wat vrij te hebben zodat ik nog wat andere zaken aan kan pakken om de TDS fris en fruitig te houden voor de komende winter.
Eigenlijk had ik geen tijd om de M51 eens flink onder handen te nemen maar het moest toch. De motor begon op een gegeven moment te halen als een oude diesel vrachtwagen en uit het gaatje bovenin de peilstokbuis kwam motorolie wat duid op een te hoge carterdruk, beide zaken hebben niets met elkaar te maken en moesten gezien worden als twee afzonderlijke problemen met hun eigen specifieke oplossingen.
Daar ik alweer 20.000 kilometer met de motorolie gedaan had werd het natuurlijk tijd om deze te verversen. Dat de motor een te hoge carterdruk had kwam doordat de zuigerveren waren vast gelopen in de zuigerveer groeven zodat de zo gewenste afdichting naar de cilinderwand nihil was geworden waardoor de motor veel last had gekregen van blow-by.
Eerst heb ik maar eens de injectiepomp uitgebouwd en elk onderdeel schoongemaakt en de centrale plunjer gepolijst. Vervolgens de boel weer in elkaar geschroefd en ingebouwd en afgesteld. De motor liep weer nestje dus nu kon ik de zuigerveren aan pakken. Het vast komen te zitten van de zuigerveren heeft normaal gesproken diverse oorzaken waar ik nu verder niet op in zal gaan maar in mijn geval heeft dat hoofdzakelijk te maken met de iets te hoge motorolie verversingsinterval in combinatie met het rijden op plantaardige olie met een koude motor.
Ik heb een spuitbus met een speciaal (chemisch) goedje wat koolaanslag afbreekt. Ik spuit het gedurende een seconden of 5 via de openstaande inlaatpoort de verbrandingsruimte in en doe dat bij alle cilinders 2 maal. Om de kleppen open te krijgen torn ik de motor met de hand. Vervolgens laat ik het spul een half uur in trekken en dan torn ik de motor weer met de hand totdat al het spul de cilinder heeft verlaten via de uitlaat. Dan start ik de motor en meteen staat heel de zaak zwart van de zooi die via de uitlaat naar buiten komt. Vervolgens de motor 15 minuten op een hoog toerental laten draaien en dan zijn de zuigerveren en hun groeven weer heerlijk fris.
Na voorgaande behandeling flush ik de motorolie zodat alle meuk, welke tijdens bovenstaande behandeling langs de zuigers het carter in is gegaan, uit het blok gespoeld wordt.
Nu een nieuw oliefilter steken en de zaak weer afvullen met Rimula R4 en een flesje TSL en we kunnen er weer even tegen.
Ik hoop tussen kerst en oud & nieuw wat vrij te hebben zodat ik nog wat andere zaken aan kan pakken om de TDS fris en fruitig te houden voor de komende winter.