E34Forum.nl

 #10710  door Jtmeaster
 
Beste,

Ik heb reeds enkele weken een E34 m50b25 automaat en wil deze nieuw leven in blazen.
De auto stond 10 jaar lang buiten stil en enkele dingen werken niet meer.
We hebben de motor draaiende gekregen en de automaat werkt wat stroef maar naar behoren.

Enkel de ruitenwissers, elektrische ramen vooraan en de centrale vergrendeling doen echt niets. Geen signaal, geen relais die tikt, echt niets...

Weet iemand hier raad mee?

Mvg
Jeroen Theys
 #10711  door Frank87
 
Kijk eerst welke zekeringen dat zijn en of die zekeringen intact zijn.

Zijn de zekeringen intact:
- Pak een multimeter en ga meten of je stroom krijgt als je een van die opties gaat inschakelen
- Kijk welke relays bij die opties horen en wissel ze om voor andere relays

Wat me wel opvalt, is dat precies de delen met elektrische motoren niet meer werken. Wissers, ramen en de CV gebruiken allemaal elektrisch bewegende componenten. Dit is wat 10 jaar stilstand kan doen.

Ik zou de deurbekleding verwijderen en de ramen zelf gaan bewegen. Ondertussen smeer je de zaak vet met WD40 en standaard bruin lagervet. Vervolgens, als je dus wel stroom meet bij de zekeringen en de relays gewisseld zijn voor werkende relays, ga je kijken of je de klik hoort bij de ramen zodra je gaat bedienen. Wat je ook kunt doen, is de stekker uit de raammotor trekken om te kijken of daar stroom komt.

Stap voor stap zul je in de kabelboom en bij de componenten moeten gaan afstrepen.
 #10718  door Speedy
 
Daar zou ik eerst naar kijken inderdaad. Binnenverlichting doet het nog wel?
 #10722  door Speedy
 
Die zit opgesloten in een zwart plastiek doosje naby de accu onder de achterbank.

Alex was me net voor. :D
 #10729  door Jtmeaster
 
De batterij zit toch vooraan ?
In die zwarte zekeringdoos zitten 2 zwarte dozen en 3 gekleurde relais en enkele zekeringen. De eerste doos heeft 4 aansluitingen en de 2de 2 grote een zwarte en een witte.

Ik moet dus die eerste doos controleren?

Die 2de heb ik reeds opgedaan en zie niets abnormaals...

Ik kan pas volgende week kijken ... Mocht ik deze week nog meer weten post ik dit!

Alvast bedankt! Dit helpt me al weer wat op weg!