E34Forum.nl

 #28765  door Milord
 
Ik had even een vraagje in verband met mijn E34 525TDS.

Omwille van verschillende redenen ben ik afgelopen maanden niet aan de BMW toe gekomen.
Echter heb ik 'm gekocht met onderstaand 'probleem' en wil ik dit nu wel gaan aanpakken;

De wagen start bij koude buitentemperaturen zeer slecht. Er moet zeer lang gedemarreerd worden en als hij dan uiteindelijk start gaat dit gepaard met behoorlijke rookontwikkeling. Het lijkt alsof hij zuiver op compressie start.

Ik geef even kort wat info mee:
- nieuwe batterij
- gloeibougies en relay zijn nagemeten en oké
- start perfect zodra de buitentemperatuur aangenamer is (ik schat dat de grens ergens rond 15°c zit)
- start perfect zodra hij eenmaal gedraaid heeft (warme start, maar dus ook als hij bijvoorbeeld 's ochtend heeft gelopen start hij namiddag duidelijk beter)
- loopt als een klokje eenmaal hij gestart is
- startpilot oid in de inlaat helpt een beetje, maar geeft niet het instant effect dat je zou verwachten
- compressie is goed
- in- of uitpluggen van de temp sensoren op het blok geeft geen verschil

heeft iemand nog een idee wat ik verder kan uitzoeken of proberen?

Alvast bedankt!
 #28766  door Gert
 
In- of uitpluggen van sensoren geeft geen verschil. Zou dat niet juist wel moeten?
Sensoren kun je toch ook nameten?
Verder moeilijk natuurlijk om op afstand zoiets te beoordelen. Als alles goed is moet ze gewoon starten. Meestal compressie, maar die is ook goed begrijp ik.

Geen idee hoe dit verder werkt bij een BMW. Ooit bij een oude Patrol met een mechanische pomp, deze pomp laten reviseren. Daar zat een soort van vervroeger/verrijker van brandstof in wat niet meer werkte. Na revisie was het starten lopen.

Wel had ik hiervoor een handmatige voorgloeier gefixt.
Maar als er een gloeibougie stuk gaat, dan start ze nog wel op vijf poten.

Tsja, niet makkelijk.
 #28768  door epmans
 
weet je zeker dat er direct diesel wordt gegeven? veel voorkomend probleem is lucht in de leiding door een lekje ergens op of in de buurt van de pomp op het blok.
 #28796  door easy rider
 
Is dit probleem al opgelost? ik kan anders nog wat tips geven.