Voor de liefhebber zal ik nog eens wat schrijven oven mijn Auwdi, ik heb hem nu twee jaar en het is tijd om de balans eens op te maken.
Laat ik beginnen met het zinnetje: 'ik kan het iedereen aanraden' want daar is geen woord aan gelogen. Ik ben op dit moment weer lekker aan het sleutelen en klooien aan mijn E34 en het wordt weer tijd voor laswerk, het krikpunt linksvoor is nu krokant. De dorpel rechts achter en het verbindingsstuk aan de voorkant van de auto tussen de chassisbalken zijn al een keer aan de beurt geweest. Nu is het tijd voor de bodem en daar wringt bij mij (onder andere) de schoen ten opzichte van de Audi.
De A8 is zoals bekend van aluminium, je kan de lak en de bodem lekker verwaarlozen en links laten liggen, over 25 jaar is alles nog hetzelfde als nu. En aangezien ik meer een rijder en sleutelaar ben dan poetser is dat een pré van heb ik jou daar. In twee jaar tijd heb ik, met dank aan de grijze lak waar je echt niks op ziet, de auto twee keer door de wasstraat gehaald en de Audi geeft er niks om, erg handig dus dat alu.
Maar goed, we zijn dus 2 jaar verder en ik heb de standaard mankementen nu wel gehad. De acht (!) voorste draagarmen hebben allemaal frisse rubbers gekregen, de uitlijning is in orde, de distributieriem is gedaan, de voorremmen zijn nieuw en alle waterlekkages naar het interieur toe zijn opgelost, allemaal bekende dingen die aan bod komen als je wat langer met zo'n kar rijdt. Geen dingen om dagen van wakker te liggen. De auto is nu na 2 jaar wel eindelijk qua rijden naar mijn zin, sterker nog, heeeel erg naar mijn zin. In alles is het de overtreffende trap van de E34, de auto waarvan ik ooit zei 'beter dan dit gaat het niet worden'. Hij is stiller, sneller, voor altijd roestvrij en gewoon veel comfortabeler, zeker met al die opties.
Moraal van dit verhaal: mocht je ooit uitgekeken zijn op het merk BMW en je E34 van krokantheid door zijn hoeven zakt, ga dan eens proefrijden in een A8. Als je voor een voorwielaangedreven 2.8 gaat zit je qua gewicht in dezelfde belastingschaal, of in vergelijk met een touring zelfs lager dan een E34. Dan rijd je dus formaat 7-serie (of S-klasse) voor 5-serie geld.
Die van mij blijft voorlopig nog een tijdje, ik ben er nog lang niet op uitgekeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.