E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #23342  door Lohran
 
Uit dat bouwjaar is 'ie inderdaad BPM vrij. Je moet het wel bij de belasting opgegeven maar je hoeft niks te betalen. Ik heb 2,5 jaar terug mijn 540i uit 1994 ook geïmporteerd en hoefde geen BPM te betalen, alleen de kosten voor de keuring en de platen.
 #23344  door ivo
 
Je betaald op/over een E34 geen BPM meer nu. Die BPM is volledig naar nul afgeschreven.
Bij import nog te maken met kentekenaanvraag/schouwen bij RDW, kost 107 euro.
Kentekenplaten laten maken voor paar tientjes.
En evt. APK keuring erop. Dat kan bij de RDW zelf, of kan je apart doen bij een willekeurig apk station. Mijn Mercedes had in augustus nog keuring tot medio 2019, die nemen ze over. TUV bericht nemen ze in, daar krijg je een soort van vervangend keuringsrapport voor in de plaats van de RDW die je bij de auto moet laten.

Je kunt een goede inschatting van de kosten maken op: https://autoimport.autotelex.nl/merk.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Een BPM berekening van deze jongens wordt door de belastingdienst geaccepteerd, een definitief rapport kost je 19,95 euro bij autotelex.

De laatste keer heb ik met een 15- daags Zoll kennzeichen gereden omdat er bij de RDW geen plek was op korte termijn.
Kosten via de handelaar direct waren 150 euro incl WA verzekering op naam van mijzelf, de enige bestuurder die dan ook verzekerd is. De auto zelf werd voor die periode ook op mijn naam gezet.
Of nog makkelijker is gewoon opladen op een trailer en naar NL rijden
 #23363  door Marthijn
 
Al met al is het een heel gedoe en loont het niet voor een auto in de lagere prijsklassen, als de TÜV is verlopen en je moet de auto bij de rdw laten keuren, dan gaan ze hem ook echt keuren, als je een APK keurmeester hebt die erg strikt is dan gaat het zeker extra geld kosten.
Invoeren loont enkel bij exclusieve exemplaren of zeer mooie.
 #23385  door Tonny
 
@Lohran @Ivo @Marthijn

Bedankt voor de toevoegingen. Wel opvallend dat er allemaal verschillende dingen worden gezegd en dat ik op internet ook heel veel verschillende verhalen vind. Elk jaar veranderen de regels weer. Echter zijn de overheid ook gewoon oplichters. Uitermate vaag welke regels er wel en niet gelden. Zo vind je nergens dat een auto BPM vrij is bij een bepaalde leeftijd. Ook vind ik dit verhaal zoals ik dat laatst ook al vond:

DE VERANDERINGEN VOOR 2018
Zoals ieder jaar vinden er vanaf 1 januari 2018 weer enkele wijzigingen plaats. Hieronder staan de belangrijkste punten opgesomd:

Het BPM basistarief is gestegen van €175,- naar €353,-
De hoogte van de BPM blijft bepaald worden door de CO2 uitstoot, in 5 verschillende schijven
De BPM tarieven in de verschillende schijven blijven gelijk
De uitstoot per schijf wordt aangescherpt. Hierdoor vallen auto's sneller in een hogere (duurdere) schijf
De extra dieseltoeslag gaat gelden vanaf 63 gr/km uitstoot (was 65 gr/km)
Volledige elektrische auto's met een CO2 uitstoot van 0 gr/km blijven BPM vrij.
Voor PHEV's (Plug In Hybrides) loopt de berekening is anders. Het basistarief is niet van toepassing, maar er geld een aparte tabel met aangepaste BPM tarieven. Dit zal in de praktijk niet veel verschil maken.

De vraag is of het basistarief ook geldt op auto's van 25j en ouder.
 #23390  door epmans
 
@Marthijn 'loont het niet'

Als je een auto om goedkoper uit te zijn uit buitenland wilt halen zou je daar in een lage prijsklasse inderdaad geen of een laag prijsvoordeel kunnen verwezenlijken. Maar ik denk dan ook dat je vooral ver van huis gaat kijken voor een auto in een mooie staat/ met de gewenste opties/ voorzien van exlusieve opties/ uit een pekelvrije omgeving oid.
 #23392  door Tonny
 
epmans schreef:@Marthijn 'loont het niet'

Als je een auto om goedkoper uit te zijn uit buitenland wilt halen zou je daar in een lage prijsklasse inderdaad geen of een laag prijsvoordeel kunnen verwezenlijken. Maar ik denk dan ook dat je vooral ver van huis gaat kijken voor een auto in een mooie staat/ met de gewenste opties/ voorzien van exlusieve opties/ uit een pekelvrije omgeving oid.
Ja het gaat niet zozeer om het besparen. Maar het aanbod wordt wat breder. En als ik dan iets vind wat net over de grens staat, negeer ik dat niet gelijk. Wel moet ik eerst maar uitsluitsel vinden over die importregels, want iedereen zegt wat anders.
 #23394  door Marthijn
 
Laat ik het zo zeggen, mocht ik iets importeren moet het bijzonder genoeg zijn en toch een waarde van minimaal 2500€.
Bijvoorbeeld die 525Xi uit Oostenrijk zou ik nog wel willen halen, alles bij elkaar zul je net boven de 3000€ uitkomen en is het wel waard om je eraan te wagen.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... 50040ae49c" onclick="window.open(this.href);return false;
 #23397  door Lohran
 
Tonny schreef:
epmans schreef:@Marthijn 'loont het niet'

Als je een auto om goedkoper uit te zijn uit buitenland wilt halen zou je daar in een lage prijsklasse inderdaad geen of een laag prijsvoordeel kunnen verwezenlijken. Maar ik denk dan ook dat je vooral ver van huis gaat kijken voor een auto in een mooie staat/ met de gewenste opties/ voorzien van exlusieve opties/ uit een pekelvrije omgeving oid.
Ja het gaat niet zozeer om het besparen. Maar het aanbod wordt wat breder. En als ik dan iets vind wat net over de grens staat, negeer ik dat niet gelijk. Wel moet ik eerst maar uitsluitsel vinden over die importregels, want iedereen zegt wat anders.
Wat wil je nog weten wat betreft importeren?
 #23408  door Tonny
 
Lohran schreef:
Tonny schreef:
epmans schreef:@Marthijn 'loont het niet'

Als je een auto om goedkoper uit te zijn uit buitenland wilt halen zou je daar in een lage prijsklasse inderdaad geen of een laag prijsvoordeel kunnen verwezenlijken. Maar ik denk dan ook dat je vooral ver van huis gaat kijken voor een auto in een mooie staat/ met de gewenste opties/ voorzien van exlusieve opties/ uit een pekelvrije omgeving oid.
Ja het gaat niet zozeer om het besparen. Maar het aanbod wordt wat breder. En als ik dan iets vind wat net over de grens staat, negeer ik dat niet gelijk. Wel moet ik eerst maar uitsluitsel vinden over die importregels, want iedereen zegt wat anders.
Wat wil je nog weten wat betreft importeren?
Of het nou echt zo is in ''2018'' dat je auto BPM vrij is na een bepaalde leeftijd. Ik vind op internet namelijk ook verhalen over een basispremie bpm van 353 euro. (''Het BPM basistarief is gestegen van €175,- naar €353,-'') Of geldt dit dan weer niet mits de auto ouder is na een bepaalde leeftijd? En na welke leeftijd dan? Weet inderdaad van jaren terug dat de bpm bij een bepaalde leeftijd op nul staat., maar deze regels veranderen dus per jaar.Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag.

Qua invoeren en papieren die je nodig hebt is duidelijke informatie over. Ook over een evt. 5 daagse kenteken in Duitsland en een 1 dags kenteken in NL op de dag dat je na de keuring moet rijden. Maar als ik ook nog bpm moet betalen dan heeft het al niet zoveel zin om in mijn prijsklasse te zoeken naar een auto over de grens.
 #23410  door Lohran
 
Zover ik weet is een auto die 17,5 jaar oud is BPM vrij. Overigens zijn de laatste paar jaar al een fractie van de totale BPM. Zie deze tabel. Dus een E34 is gewoon BPM vrij. Je kunt zelf kiezen welke BPM berekening je toepast, die in het jaar van eerste toelating of een nieuwere versie. Maar dat is dus alleen van toepassing bij auto's jonger dan 17,5 jaar. 2,5 jaar terug was mijn E34 ongeveer 22 jaar en heb dus wel de BPM aangifte gedaan, maar deze kwam uit op 0 door zijn leeftijd. Ik heb ook niks hoeven betalen daarvoor. Ik heb over de import van mijn E34 een blog geschreven.

Hopelijk is het duidelijk :mrgreen: