MV525i schreef:Even over dat importeren want daar bestaan volgens mijn nogal wat misverstanden over:
Auto's uit Duitsland halen is belachelijk eenvoudig. In DLD hebben ze een zgn exportkenteken dat je aanschaft inclusief verzekering (plm € 110,- met een geldigheid van 5 dagen). Er is in NL nog enige discussie of je er als Nederlander wel mee mag rijden in Nederland maar goed.
Je moet de auto invoeren en laten schouwen bij de RDW. Alle Duitse papieren mee en als er nog geldige TUV op zit deze in NL laten overnemen (is bij ons ook geldig tot de vervaldatum, met een beetje mazzel dus 2 jaar).
Verder BPM aangifte doen. Volgens de huidige regels betaal je over de CO² uitstoot (en dat is voor oude auto's inderdaad niet gunstig) maar je kan ook aangifte doen op basis van historische BPM (nieuwprijs met gestaffelde korting, op basis van leeftijd). Vanwege EU betaal je geen invoerrechten.
Mijn BMW komt uit DLD, zelf ingevoerd. Kosten: Rest BPM, de kentekenkeuring bij RDW en twee kentekenplaten. Bij elkaar nog geen € 300,-
Vorig jaar nog een VW Passat ingevoerd uit DLD, zelfde verhaal, kosten ook ongeveer € 300,-. Lage KM stand en volledig aangeklede versie maken dat bedrag meer dan goed t.o.v. NL auto's.
Oh ja, welkom hier. En succes met de zoektocht
Bedankt voor de toevoeging. Maar het blijft voor mij nog steeds een beetje onduidelijk. Welk jaartal komt jouw auto? Als ik de historische BPM tarieven erbij pak zijn deze van 1993. Laat ik nou als voorbeeld een voertuig uit 1991 nemen zoals deze:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... ?cldtidx=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Kosten bij de RDW zullen deze zijn:
Beoordeling goedkeuring minder dan 5 aspecten voertuig licht €27,00
Beoordeling goedkeuring 5-9 aspecten voertuig licht €54,00
Identificatie voertuig licht €51,00
Voertuigbewijs deel 1a €39,00
Tenaamstelling via RDW €10,10
Ik snap nog niet wat ze met de beoordeling van die aspecten bedoelen.
En dan nog kentekenplaten neem ik aan en rest bpm. Een percentage over het nettocataloguswaarde. In gebruiksname tussen 93-97 zeggen ze dit bijvoorbeeld:
Personen auto/Kampeerauto percentage van de netto catalogus prijs 45,2%
met benzinemotor Verminder met € 1.540
met dieselmotor Verminder met € 580
Dan komt het bedrag toch veel hoger uit? Als ik overigens een berekening door de Autoweek calculator laat maken dan zegt die bij een auto uit 1991 dat hij BPM vrij is door de leeftijd. Maar weet niet hoe up to date deze calculator is.
Ik heb het idee dat ik het nog niet helemaal goed snap.
Bedankt voor je input en welkom. Wellicht dat je mij nog iets wijzer kan maken..