E34Forum.nl

 #3953  door Coach
 
Op verschillende plaatsen heb ik de kabelboom van mijn '89 E34 sedan al besproken, maar nu even een apart topic op de plaats waar het hoort.
Mijn '89-er is één van de 'vroege' modellen, dus die beschikt - als het goed is - nog over de complete kabelboom, waar niet meegeleverde opties (zoals mistlampen, temperatuursensor, cruise control) achteraf in geklikt en aangesloten kunnen worden. De bekabeling voor niet geleverde opties zit opgebonden onder de motorkap en ik kan zo wel een aantal stekkers en aansluitingen zien zitten. Wat ik niet kan vinden zijn de aansluitingen voor de mistlampen en temperatuursensor. Op basis van verschillende tips van forumleden ben ik al aan het zoeken geweest, helaas zonder resultaat. Wie heeft hier ook mee te maken gehad en weet waar die opgebonden bekabeling (verstopt) zit?
 #3954  door Bart Jansema
 
Coach schreef:Op verschillende plaatsen heb ik de kabelboom van mijn '89 E34 sedan al besproken, maar nu even een apart topic op de plaats waar het hoort.
Mijn '89-er is één van de 'vroege' modellen, dus die beschikt - als het goed is - nog over de complete kabelboom, waar niet meegeleverde opties (zoals mistlampen, temperatuursensor, cruise control) achteraf in geklikt en aangesloten kunnen worden. De bekabeling voor niet geleverde opties zit opgebonden onder de motorkap en ik kan zo wel een aantal stekkers en aansluitingen zien zitten. Wat ik niet kan vinden zijn de aansluitingen voor de mistlampen en temperatuursensor. Op basis van verschillende tips van forumleden ben ik al aan het zoeken geweest, helaas zonder resultaat. Wie heeft hier ook mee te maken gehad en weet waar die opgebonden bekabeling (verstopt) zit?
Bij mij zat het serieus achter de koplamp/knipperlicht zo hoog! En het vreemde was dat als ik hem bij me bumper wou krijgen moest er zelfs een stuk draad tussen gezet worden of ik moest veel demonteren om de kabel onder te krijgen
 #3956  door ivo
 
Het kan inderdaad zijn dat je een tussenkabelboom (adapter) moet plaatsen tussen de hoofdkabelboom en de uiteindelijke verbruiker zoals mistlampen, temperatuursensor. Zeker de eerste bouwjaren met de kleine motoren hadden dat vaak.
Geldt ook bijv. voor tempomat en dat soort zaken.

Van welke maand is jouw E34?
 #4213  door Coach
 
Oh, beetje late reactie, maar de auto is van februari 1989. Misschien is dat het probleem: een tussenkabel.
 #4234  door ivo
 
Hmmmm, dat wordt zoeken waar en vooral wat er precies ligt bij je.
Februari 1989 is namelijk de eerste grote upgrade/wijziging na de introductie van de E34.

Anders eens naar een behulpzame BMW dealer die passie heeft voor oude modellen en de E34 etc kent, dan aan de hand van je chassisnummer eea uitzoeken.
 #4288  door Alex Kroeze
 
Het is een ronde stekker en ligt aan de linkerkant (stuurkant) vlak bij de koplamp.Kan wel goed verstopt zitten dus even secuur kijken ;) De kabelboom naar de mistlampen - temperatuursensor zit er niet in dus die moet je ergens zien te scoren.

Alex
 #4294  door Theo
 
Zoals het er nu naar uit ziet krijg ik dinsdag een 525i touring binnen voor de slacht. Ik zal eens kijken of daar die kabel op zit.
 #4309  door Coach
 
Alex Kroeze schreef:Het is een ronde stekker en ligt aan de linkerkant (stuurkant) vlak bij de koplamp.Kan wel goed verstopt zitten dus even secuur kijken ;) De kabelboom naar de mistlampen - temperatuursensor zit er niet in dus die moet je ergens zien te scoren.

Alex
De cruise control kabel ligt er, die kun je niet over het hoofd zien. Het gaat mij met name om de mistlampen en temperatuursensor.
Theo schreef:Zoals het er nu naar uit ziet krijg ik dinsdag een 525i touring binnen voor de slacht. Ik zal eens kijken of daar die kabel op zit.
Oke, ben benieuwd!
 #4310  door Coach
 
ivo schreef: Anders eens naar een behulpzame BMW dealer die passie heeft voor oude modellen en de E34 etc kent, dan aan de hand van je chassisnummer eea uitzoeken.
Tja en waar vind je die....
 #4317  door Theo
 
^ waarschijnlijk in diezelfde hooiberg waar die speld verstopt is.