[E34] How To: M50 VANOS Banjoleiding verbeteren

Hier vindt u allerlei documenten (handleidingen, elektrische schema's, reparatie voorbeelden, enz.) voor de E34
Premium lid

[E34] How To: M50 VANOS Banjoleiding verbeteren

Berichtdoor Frank87 » 30 Okt 2018, 14:29

Hier een leuke kleine upgrade voor mensen die erg lang met hun M50 VANOS blok willen doen.

Ik heb een E39 528iA met M52TU motor. Dubbele VANOS dus. Deze rij ik bijtellingsvriendelijk nu ik de E34 geschorst heb en uit elkaar ga halen voor de spuiterij.

Bij dit blok had ik 2 zweetplekken van motorolie. 1 was de bekende pakking van het oliefilterhuis, die is vervangen. De 2e plek was de olieleiding van het filterhuis naar de VANOS unit toe. Dit is een olieslang met aan beide kanten een maat 19 banjobout. Deze banjoaansluitingen zijn op de slang geperst op de typische BMW manier.

Originele slang:
Afbeelding

Deze slangen gaan lekken op de persaansluiting. Je kunt het pijpje met banjooog dan vrij ronddraaien in de persverbinding. Dit is typisch voor deze BMW manier van persverbindingen en ook niet goed voor hogere kilometerstanden. Af-fabriek maakt dat natuurlijk niet uit want 150.000 of 200.000 redt zo'n slang wel. Op mijn E34 had ik meerdere slangen van het stuursysteem die dezelfde persverbindingen hadden en ook allemaal begonnen te lekken op de persverbinding. Meer over dat systeem zweetvrij maken met betere persverbindingen lees je hier: http://www.e34forum.nl/forum/viewtopic.php?f=43&t=1378

Nieuw (dealer) kost deze slang +/- 45 euro inclusief BTW. Dat is dus best betaalbaar. Ik erger me wel aan slecht ontworpen toepassingen en als er geen verbeterd onderdeel is uitgebracht voor dit soort cruciale systemen, moeten we het maar zelf maken.

Dit is een wat ik noem "1e generatie" VANOS systeem wat zonder hogedrukpomp werkt en meeloopt op de oliedruk van de motor. De drukken in BAR stellen dus niks voor t.o.v. wat zo'n slang aan kan. Het is jammer dat die persverbindingen niet sterk genoeg ontworpen zijn om een auto leven mee te gaan. Aan de slang zelf ligt het gewoon niet.

Ik heb mijn slang van de motor afgeschroefd en bij een hydrauliekzaak laten verbeteren. Ze hebben de oude slang en 2 persverbindingen verwijderd van de 2 banjooog pijpen. Hier is vervolgens een nieuwe slang tussen gezet met zeer sterke persverbindingen. De nieuwe slang is zelf ook nog eens sterker dan de OEM BMW slang ook al was dat niet echt nodig.

Het resultaat is deze slang:
Afbeelding

Afbeelding

Je ziet die volledige metalen huls helemaal van buis naar slang lopen. Dit is sterker maar ook wat groter en lomper. Het was dan ook zaak om het banjooog al meteen goed gepositioneerd te hebben zodat je bij het monteren niet nog eens met kracht de zaak moet verdraaien om het oog goed voor het boutgat te krijgen.

Gemonteerd ziet het er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Op de 2e foto zie je dat de slang netjes zoals OEM werk naar beneden loopt om achter op het oliefilterhuis te eindigen.

Kosten voor deze slang inclusief btw...... 45 Euro..... puur toeval.

Dit moet je alleen willen als je een M50 / M52 / M54 VANOS blok voor een hele lange tijd wil gebruiken. Een originele dealerslang gaat ongetwijfeld 150.000+ Km. mee. Deze persverbindingen die er nu opzitten zijn overkill voor deze toepassing maar dat hoort een beetje bij de hobby.

Je kunt er vanuit gaan dat alle andere slangverbindingen op de BMW's die op deze BMW manier zijn geperst, vroeg of laat op deze manier gaan lekken. Te meer omdat veel olie/hydrauliek slangen een beetje onder spanning staan als de banjobout er doorheen gaat.
Bericht Bericht Numer:#1  

Terug naar Bibliotheek