Import regels (concreet: ledig gewicht)

heb je een vraag die niet in één van de onderwerpen past? Plaats ze dan hier
Lid
Gebruikers-avatar

Import regels (concreet: ledig gewicht)

Berichtdoor E34NB » 30 Aug 2018, 17:33

Ik heb meerdere onderwerpen gelezen over 'hoe een auto te importeren', maar mijn vraag is concreter.
17 augustus heb ik deze E46 330i Sedan gekocht met G3 installatie. :arrow: Kom maar met jullie kooktips... ;)

Afbeelding

Van BMW Rijswijk een optielijst met BPM prijzen kunnen krijgen, dus mijn mijn berekende REST-BPM á €100 is mij bekend.
Verder staat er gegeven in die optielijst op basis van mijn chassisnummer een gewicht van 1405kg, zoals alle 330i executives fabriek-af zijn geleverd.

Welnu, staat op het zulassungsbescheinigung teil 1: Masse des im Betrieb befindlichen (G) een gewicht van 1580 en bij Gesamtmasse im Mitgliedsstaat (F2) een gewicht van 1930.
Omdat er een herkeuring (DE) is geweest door het gas kan ik mij bedenken dat de 'massa rijklaar' overgenomen wordt: 1580. Ledig gewicht wordt verkregen door er 100kg af te trekken, waardoor ik dus in een MRB hoger zou komen. Zover ben ik met mijn onderzoek.

Maar, ik wil natuurlijk besparen en heb subtiel RDW een vraag gesteld.
Dit is hun antwoord;

De massa rijklaar wordt in onderstaande volgorde vastgesteld:
1)
Is het voertuig voorzien van een ETG, gebruik dan de waarde uit ETR.

2)
Is er een range in ETR, gebruik de waarde van het CVO.

3)
Is er geen CVO, gebruik dan de waarde van het kentekenbewijs.

4)
Is er geen waarde op het kentekenbewijs dan wordt de ondergrens overgenomen

5)
Is het voertuig niet voorzien van een ETG en bevat het kentekenbewijs een range wordt het in het land van herkomst aangepast om de exacte waarde te verkrijgen, of wordt de exacte waarde d.m.v. weging vastgesteld en het voertuig niet geregistreerd op basis van een goedkeuring

Uitzondering
M1, eerder geregistreerd met DET vóór 01-01-2016 uit EU/EVA
Is er een range in de typegoedkeuring of buitenlands kentekenbewijs dan wordt de ondergrens overgenomen.

De ledige massa is de massa rijklaar - 100 kg.

Ik heb geen CvO heb, maar dat wel kan opvragen/ kopen.

Zal RDW het oorspronkelijke gewicht (1405kg) uit CvO overnemen zoals RDW dat zelf beschrijft?

Ze kijken immers eerst naar CvO en als dat ontbreekt, dan kijken ze pas naar het Duitse kenteken.

Wie kent dit trucje? Ik lees dat MV525i het door de dealer heeft laten verzorgen, wellicht ook een optie voor mij!
Bericht Bericht Numer:#1  

Moderator
Gebruikers-avatar

Re: Import regels (concreet: ledig gewicht)

Berichtdoor ivo » 31 Aug 2018, 12:31

CVO is raadzaam om op te vragen en bij registratie erbij te hebben, wordt de RDW medewerker ook blij van omdat het circa 10-15min werk scheelt om alles los aan te klikken en op te zoeken.
Een collega heeft vorig jaar een wagen met LPG geimporteerd, daar werd het gewicht overgenomen conform CVO en een "gewichtstoeslag" opgenomen nadat werd aangegeven in systemen RDW dat er een LPG installatie was ingebouwd, daar kwam 60kg bij bovenop het wagengewicht.

Op de site van de belastingdienst staat dat je (na inbouw gasinstallatie) zelf ook de gewichtstoename kunt berekenen:

"Gewichtstoename berekenen
U kunt de gewichtstoename van uw motorrijtuig zelf berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8.

Voorbeeld

U laat een gastank van 60 liter inbouwen in uw personenauto. Het ledig gewicht van uw personenauto, neemt dan toe met 0,8 x 60 = 48 kilogram."
Bericht Bericht Numer:#2  

Lid
Gebruikers-avatar

Berichtdoor E34NB » 31 Aug 2018, 19:02

Die 0,8 factor had ik zelf nog niet teruggevonden, maar al wel eens van gehoord.
Ik kan aan een CVO komen voor €100.
Een heel duidelijk voorbeeld uit de praktijk, maar ik vrees dat ik dus niet in de gewichtsklasse kan komen tm 1450kg.

De gasank is 63L en zou dus een massa krijgen van 50,4 bovenop 1405kg.

Wat flauw:( 1455kg
Als ik nou alles netjes bij mj heb, zouden ze mij dan niet matsen of werkt dat zo niet..
Het verschil is €17 p.m. :|
Bericht Bericht Numer:#3  

Lid
Gebruikers-avatar

Berichtdoor E34NB » 31 Aug 2018, 19:22

Tenzij het gewicht uit het CVO lager is dan 1405.
Is lees iets over dat RDW de ondergrens neemt van wat op het CVO staat, maar staat dat er nog wel op tegenwoordig?
Dan heb ik dus KANS dat die gunstig uitvalt of is het verhaal anders?
Bericht Bericht Numer:#4  

Lid

Berichtdoor Bart Jansema » 31 Aug 2018, 20:27

Kan je helaas geen antwoord geven op je vraag maar wat een vette BMW!
Auto's

Huidig:
BMW Z3 1.9 1999
Mercedes W212 E350CDI 2010

Verleden:
BMW E39 525d automaat Lifestyle edition 2002
Peugeot 106 1.1 1994
BMW E34 520i M50 1991
Bericht Bericht Numer:#5  

Terug naar Algemene vragen