E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #1079  door easy rider
 
Aangezien ik al een berg bijzondere zaken heb gedaan aan mijn 1995 TDS open ik ook een topic om hier mijn ervaringen te delen.

De TDS heeft al 550.000 + achter de kiezen en rijdt op voornamelijk plantaardige olie, hij is van februari 1995 en is een Individual uitvoering. De motor is zover omgebouwd dat deze probleemloos kan rijden op diverse mengsels van Plantaardige olie, Bio diesel, Diesel, Nafta, benzine, en andere niet nader te noemen plantaardige en fossiele oliën (de lijst zou een kilometer lang worden). Over de ombouw van de motor (lees brandstofsysteem) ga ik later nog meer informatie geven met de bijbehorende plaatjes. Tevens is het carter ventilatie systeem aangepast omdat ik de originele opstelling niet goed genoeg vond.

De TDS is gechipt naar 185PK met 352 NM koppel. Dit zorgt er onder andere voor dat ik geen last heb van bumper klevers omdat de motor bij vol gas een enorme wolk zwarte roet uitstoot. Voorgaande is al eens gedemonstreerd tijdens een E34 meeting ergens in 2010 en er zijn toen ook opnames van gemaakt maar heb dat filmpje nooit in handen gehad jammer genoeg.

Om deze TDS aan de gang te houden beschik ik over een magazijn met veel TDS onderdelen alsmede een complete donor auto. gezien het feit dat ik voor de fun een "Doe het zelf garage" heb met alle gereedschappen en INPA op een labtop is werken aan de auto zeer plezierig. Veel mensen komen bij mij als ze problemen hebben met de M51 motor waarbij ik dan deze problemen voor ze oplos in de schaarse tijd die ik heb. Het gaat mij daarbij dan niet zo zeer om het verdienen van centjes, dat haal ik uit mijn gewone werk, maar omdat ik het leuk vind aan de M51 te werken. Staat iemand mij niet aan of komt hij alleen voor een reparatie om de auto daarna op Marktplaats te zetten dan stuur ik hem gewoon weer weg.

het is verder de bedoeling om deze auto nog lang te rijden en ben van plan nog dit jaar een volledige respray te laten doen. Ook ben ik gek van LED verlichting en heb dan ook alle lampjes in de TDS vervangen door LED's tot de achterlichten aan toe. Ik ben ook nog bezig om een set lampen aan de voorkant te prepareren. Hiervan volgt binnenkort een reportage.

Hier even een foto van de TDS zoals ik hem kocht in 2005 met 275.000 op de teller.
123456.jpg
Wordt vervolgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #1082  door Bart Jansema
 
Leuk dit ga ik zeker volgen!!
 #1100  door easy rider
 
Al voor een lange tijd deed mijn automaat bak een beetje raar, het was een zogenaamde "twijfelaar" geworden. Hij wilde wel van 4 naar 5 schakelen maar schakelde dan weer terug naar 4. Alleen als ik het gas een beetje los liet ging hij naar 5. Voor enkele weken geleden kreeg ik er een probleem bij. Als ik optrok en boven de 2500 toeren uit kwam ging de hele auto als een gek trillen, de spiegels vielen er bijna af en dus was het tijd om de bak te wisselen, na 550.000 km mag het wel een keer.

Gezien ik nog een bak (5HP18) met koppelomvormer gestald had liggen van een forum lid kon ik direct na aankoop beginnen.

Eerst de auto op de brug gereden en alle kappen aan de onderkant verwijdert. Hey.... Alpina wielen!!! Yep, van Ivo gekocht een jaar of 2 geleden voor weinig. Het is een breedset en ze waren zo krom als een banaan met stoeprand schade maar daar was de prijs ook naar. Ik heb ze zelf gericht op een grote draaibank bij een klant van mij en de stoeprand schade weg gedraaid. Vervolgens heb ik ze laten poedercoaten bij een leuk en goedkoop zaakje in 020.
P1170483.JPG
Je ziet dat de onderkant van de auto flink vet is. Dat komt door een plantaardig olie lek wat ik enkele jaren geleden heb gehad, die bodem rot nu nooit meer :mrgreen:
P1170484.JPG
Eerst alle olie er uit. Deze was behoorlijk zwart maar rook niet verbrand.
P1170485.JPG
Vervolgens de motorolie afgetapt want ik heb ook de krukaskering aan de bakkant vervangen. De motorolie heeft er 20.000 kilometer ingezeten en is van het type Shell Rimula R4 en heeft volgens Shell een verversingsinterval van 80.000 kilometer maar omdat ik regelmatig op allerlei mengsels behalve diesel rijdt vond ik 20.000 kilometer wel genoeg.
P1170486.JPG
Toen de aandrijfas losgekoppeld en met een lijmklem als ondersteuning aan de brug opgehangen.
P1170487.JPG
Even het expansievat opzij gehaald. De motor gaat straks achterover en anders wordt het tankje geplat.
P1170489.JPG
Dan de 3 bouten van de koppelomvormer er uit gedraaid.
P1170491.JPG
Ik draai de krukas rond met een Speciaal BMW gereedschap zodat ik de fan en radiateur niet hoef te verwijderen als ik de 3 bouten van de koppelomvormer voor het demontagegat wil draaien.
P1170493.JPG
Zie hier een close-up van het Speciaal BMW gereedschap. Een afgezaagde ringsleutel 22 :mrgreen:
P1170494.JPG
Dan de bak losschroeven en wegnemen met koppelomvormer en al en dan kom je de plaat tegen waar de koppelomvormer aan hang en daar achter de starterkrans, deze moeten verwijderd worden om bij de krukas kering te komen.
P1170496.JPG
Hier zit de nieuwe krukaskering er op. De losse kering plaats je in het aluminium deel en zet je op de krukas met een speciale kunststof ring die je bij de keerring krijgt. Niet vergeten om ook even een nieuwe pakking achter de aluminium plaat te zetten alsmede wat siliconenkit op de carterpan pakking. Wel eerst de onderste bouten aandraaien, niet te vast, en vervolgens de plaat tegen het blok aan bouten.
P1170498.JPG
Ik heb gelijk een nieuw filter in de bak gestoken dus moest de pan er af.
P1170499.JPG
Vervolgens het filter plaatsen, alles natuurlijk wel volgens de aanhaalmomenten van BMW welke hier in de bibliotheek te vinden zijn.
P1170501.JPG
Dan de auto onder een hoek zetten om de bak te vullen. Op de foto niet goed te zien maar we moeten de auto onder een hoek van 30 graden zetten om de bak goed af te vullen. Dat moet je wel met 2 man doen, 1 in de auto en 1 die van onderaf de bak vult.
P1170502.JPG
Tijdens het afvullen van de bak moet de bak door de versnellingen heen getrokken worden met draaiende motor net zolang tot de vulplug aan de onderkant overloopt.

Later bleek dat ik nog wel een probleempje met de bak kreeg maar dat is gelukkig voorlopig opgelost.

Wordt vervolgt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #1121  door Bart Jansema
 
mooi verteld met de foto's er bij!
 #1450  door easy rider
 
Vandaag even de gloeibougies vervangen en het brandstoffilter. Ik gebruik nagloeibougies omdat ik een nagloeiregeling op de M51 heb gebouwd. Als de motor gestart is dan neemt een timer het gloeien over en zo kan ik van 0 tot 180 seconden nagloeien. In de winter gloei ik 180 seconden na omdat een steenkoude M51 op 100% plantaardige olie loopt als een natte krant zonder nagloeien. Tevens heb ik een timer over de koelwatertemperatuursensor staan die er voor zorgt dat de opvoerpomp achter in de TDS en gloeibougies ook bij warme motor aangestuurd worden, iets wat bij een standaard M51 niet het geval is, de zogenaamde "hotfix".
IMG_0888.JPG
Tevens gebruik ik als brandstof filter een filter van een MAN vrachtwagen. Die past nog net in de motorruimte en heeft een inhoud van 1 liter. Dat is wel fijn als je op plantaardige olie rijdt want dan hoef ik niet zo vaak een filter te vervangen en ze kosten maar 8 Euro per stuk.
IMG_0887.JPG
En zo ziet het er dan uit als je een inlaatspruitstuk van een M51 verwijderd. Let even niet (of juist wel) op de extra meuk, die is voor het plantaardige olie gebeuren waarover later ik nog een uitgebreid verslag zal doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #1465  door Bart Jansema
 
Die hotfix is super, zo heb ik bij me pa een schakelaar tussen zn temperatuursensor kabel gezet. Warm start die auto slecht....... en pomp is al 2x afgedicht dus daar ligt het niet aan maar met schakelaar word de opvoerpomp aangestuurd en hij start zonder problemen. Bij koude motor ook geen probleem want gaat de pomp uit zich zelf aan. Heeft inmiddels ook al ruim een half miljoen op de klok..... pomp en verstuivers nooit gereviseerd :) kwalitatief spul zo'n tds!
 #1571  door easy rider
 
Bart Jansema schreef:...Warm start die auto slecht...
Dat betekend dat de injectiepomp aan zijn eind loopt. BMW heeft er voor gekozen de schakeling zo te maken dat je bij warme motor geen opvoerdruk vanuit de tank hebt en dan moet de transferdruk in de injectiepomp opgebouwd worden door de interne opvoerpomp. Kan je dan niet of slecht starten bij warme motor dan haalt de injectiepomp zijn transferdruk niet waardoor hij zijn hoge druk ook niet haalt om in te kunnen spuiten en dat was dan een teken voor de Stealers dat de injectiepomp vervangen moest worden.
Bart Jansema schreef:...en pomp is al 2x afgedicht dus daar ligt het niet aan...
Sommige mensen denken dat afdichten het zelfde is als reviseren. Afdichten is gewoon de rubbers aan de pomp vervangen, meestal door Viton omdat dit tegen Biodiesel kan. Alle TDS pompen gaan op den duur lekken omdat er standaard rubber ringen in zitten en die worden snot door het aandeel Biodiesel (nu zo een 7%) wat er in de diesel aan de pomp in zit.
Bart Jansema schreef:...Heeft inmiddels ook al ruim een half miljoen op de klok..... pomp en verstuivers nooit gereviseerd :) kwalitatief spul zo'n tds!
Dan heeft de auto altijd kwaliteit diesel gehad van Shell, BP, noem maar op. Goedkopere diesel van een witte pomp bevat veel meer vervuiling waardoor dat werkt als vloeibaar schuurpapier en de injectiepomp en verstuivers doet verslijten. De meeste TDSen hebben een injectiepomp en verstuiver revisie nodig bij 275.000/300.00 kilometer. Het kan best zijn dat de verstuivers nog goed zijn maar de openingsdruk van 175 bar wordt dan niet meer gehaald en gaan ze al open bij 165/150 bar waardoor de motor slechter gaat starten, minder vermogen heeft, meer gaat gebruiken, zwarte wolken uit gaat braken, enz.

Ik heb zelf de verstuivers op 185 bar staan. Ik heb er (geen BMW/Bosch) nozzels in die een groter debiet hebben fijner vernevelen, dit i.v.m. de plantaardige olie natuurlijk.
 #1722  door easy rider
 
Van de week even er tussen uit geweest met de TDS. Leuk kasteeltje opgezocht om te slapen en voor de rest leuke dingen bezoeken en fijn een stukje toeren, zo dachten wij.
TDS_07-09-2014.png
Ik had al wat problemen met de vers geplaatste bak ondervonden maar had geen tijd meer om een andere bak er onder te lepelen dus gingen we gewoon onderweg. Na 150 kilometer snelweg deed de lock-up het niet meer en begon de bak behoorlijk te slippen, iets wat later nog zwaar vervelend zou worden in de Limburgse heuvels/bergen.

Vanwege het slippen van de bak werd de motor ook knetter heet waardoor deze bijna niet meer te starten was als ik hem even ergens neer gezet had om iets te gaan bekijken. De berg op werd ook een rampenplan vanwege het zware slippen van de bak. 5000 toeren de berg op met koude motor vraagt gewoon om problemen en we moesten nog wel een keer terug naar huis zonder brokken.

Op weg naar huis niet harder kunnen gaan dan 100 KM per uur, meer gas geven betekende dat de bak zo hard ging trillen dat de spiegels van de TDS af vielen dus maar rustig aan gedaan om thuis te komen.

Van de week gaat deze bak er onder vandaan en direct retour naar de vorige eigenaar. Ik ga hem niet reviseren of wat dan ook omdat ik geen enkel vertrouwen meer heb in deze bak. Op weg naar huis nog wel even snel bij Arjan langs gegaan om een verse koppelomvormer te scoren met weinig kilometers. Samen met de nieuwe bak moet dit dan weer een storingvrij geheel op gaan leveren want we moeten binnenkort weer vele kilometers gaan maken over 'S lands heren wegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #1737  door Jgpeggeman
 
jammer dat je niet lekker ongestoord kan rondtoeren zo...

Groot gelijk dat de bak retour gaat, en dat je er een andere onder knexed...



p.s. blijft een mooie wagen om te zien... (is dit nu granietsilver of sebringgrau?)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12