E34Forum.nl

 #20188  door MV525i
 
Zoals een aantal van jullie wellicht weten ben ik zelfstandig ondernemer in de toeristisch-recreatieve sector. Dat betekent vooral dat ik in de periode April-Oktober weinig tijd heb voor hobby’s en om die reden ook altijd verstek moet laten gaan op meetings. Dat betekent echter ook dat ik in de periode November-Maart een (relatieve) zee aan “vrije tijd” heb. En in het kader van “liever een warm watje dan een koude bikkel” zoek ik de uitdagingen dan wat meer binnenshuis. Een van die uitdagingen was het brengen van licht in de duisternis, geheel passend bij de donkere dagen.
Ik heb me deze winter bezig gehouden met het herverlichten van E34 schakelaars, die me zijn aangeleverd door een van de hofleveranciers van dit forum, Epmans.

Was een mooi project, wel een met vallen en opstaan. En tevens met de waarschuwing: Dont-try-this-at-home als je niet over basale elektro kennis beschikt (en een degelijke multimeter). Met testen van versie 1 is mijn auto bijna afgebrand. Effe toelichten:
In de schakelaars passende lampjes zijn in de kleur oranje (en met de juiste specificaties) niet leverbaar dus ben ik gaan zoeken naar het moderne alternatief nl. LED. Bij LED heb je vrijwel altijd een weerstand nodig. Weerstand plus LED nemen meer plaats in dan een gloeilampje, dat is dus woekeren met de beschikbare ruimte. Testversie 1 was met een lampje van de plaatselijke elektronicaboer, effe niet goed opgelet waar ik de blanke draden had geplaatst. Niet handig bij een schakelaar die je kan indrukken en schuiven. Gevolg: 1 van de draden is door die bewegingen verplaatst en maakte kortsluiting met een ander deel van de schakelaar. Rook, stank en een onherstelbaar verbrande schakelaar. Domme beginnersfout!
IMG_20170201_212902.jpg
Ik heb daarna een paar schakelaars voorzien van LED waarbij alle draden geïsoleerd zijn middels krimpkousen. Dat werkt prima. Er is een maar…
Ik was zelf niet overtuigd van het resultaat: Prima lichtopbrengst en kleur en een heel lange levensduur maar toch voor mijn gevoel nèt niet. Dat moest beter kunnen. Na veel zoeken op internet heb ik de originele lampjes kunnen vinden. Dat lijkt niet moeilijk maar die zijn uitsluitend in de kleur wit leverbaar én lastig te vinden in 14 volt (i.p.v. 12 volt, die houden het geen 2 maanden). 14 volt in de juiste maat (en ampèrage) gevonden en vervolgens gaan puzzelen op de juiste kleur en hoe ik de lampjes in deze kleur kon verven. De gouden tip heb ik bij de buren (e34.de) gevonden. Er bestaat dus zoiets als speciale gloeilampenlak en ook nog in de juiste (BMW) kleur. Mooi, lek boven zou je denken….
Niet dus, deze lak is in Nederland niet leverbaar en mag ook niet naar een Nederlands adres verzonden worden, geen idee waarom, de zelfde lak in de kleuren rood, blauw en groen is hier wél verkrijgbaar… Gelukkig woon ik vlak bij de Duitse grens en heb vrienden aan de overkant…
IMG_20170309_142448.jpg
IMG_20170309_202502.jpg
Daarna was het allemaal niet meer zo moeilijk, hoewel leeftijd natuurlijk een rol speelt in het kunnen zien waar je mee bezig bent (tip aan mezelf: koop een goede leesbril). Priegelwerk. Het juiste gereedschap helpt hierbij natuurlijk ook. Vooral een soldeerbout met instelbare temperatuur, de huidige “soldeertin” heeft een ander smeltpunt dan de originele. Te koud betekent slechte verbinding, te warm een verbrande schakelaar (de plastic delen).
En toen:
IMG_20170309_204306.jpg
En dan de disclaimer: Mocht je zelf gaan klooien weet dan dat laagspanning niet gevaarlijk is voor mensen maar dit wel degelijk gevaarlijk kan zijn voor ons rijdend erfgoed. Zie foto 1.

Dus mocht je een in originele staat herverlichte schakelaar zoeken voor je schuifdak, automaatbak, verlichting of achterramen dan is het niet onmogelijk dat deze verkrijgbaar zijn bij de hofleverancier Epmans.

Mochten ze opraken dan heb ik gelukkig nog wat reservelampen en nog genoeg lak om er nog 40.000 ofzo mee in de juiste kleur te verven. We kunnen nog effe vooruit….
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #20190  door Coach
 
Dat is mooi als je inderdaad handig genoeg bent om zelf de lampjes er in te solderen. Ik denk dat ik zelf niet verder kom dan foto 1...
Inmiddels zijn de door Epmans aangeleverde en dus door jou herstelde schakelaars ook in mijn bezit. Denk dat ik maar vast een lijstje maak, want de originele gaan gegarandeerd vandaag of morgen uit.
 #20192  door MV525i
 
Coach schreef: Denk dat ik maar vast een lijstje maak, want de originele gaan gegarandeerd vandaag of morgen uit.
Zolang het maar geen dimmer is. Die krengen zijn er in akelig veel varianten en die hebben af fabriek een LED ingebouwd. Probleem met LED is dat je moet weten wat de ingangsspanning en de originele spanning waarop de LED werkt. Het verschil moet je compenseren met een weerstand. Ik kan de juiste gegevens nergens vinden en meten geeft hele rare uitkomsten.
Of zoals ik al aan Eric had gemeld, daar ben ik te dom voor...
 #20193  door Coach
 
MV525i schreef:Of zoals ik al aan Eric had gemeld, daar ben ik te dom voor...
Nou, of je dom bent wordt over het algemeen door anderen bepaald. En als zelfs Trump één ding goed kan, dan valt het met jou wel mee, denk ik. Ieder z'n vak he.
 #20204  door Ruck
 
Interessant!
MV525i schreef: Probleem met LED is dat je moet weten wat de ingangsspanning en de originele spanning waarop de LED werkt. Het verschil moet je compenseren met een weerstand. Ik kan de juiste gegevens nergens vinden en meten geeft hele rare uitkomsten.
De LED voorschakel weerstand moet je weten.

Die functie kun je op je telefoon ook gebruiken met Electrodroid.
Heel handig programma, ook voor meerdere elektro dingen!

Voor de niet android gebruikers deze Calculator.
 #20214  door Gert
 
MV525i schreef:Na veel zoeken op internet heb ik de originele lampjes kunnen vinden. Dat lijkt niet moeilijk maar die zijn uitsluitend in de kleur wit leverbaar én lastig te vinden in 14 volt (i.p.v. 12 volt, die houden het geen 2 maanden).
Echt? Ik gebruik al tien jaar gewoon 12 volt lampjes van Conrad. Nooit geen last mee gehad.
 #20219  door easy rider
 
Die lampjes hebben een marge dus bij 13,8 volt zullen ze het wel houden. 14,4 volt zoals tegenwoordig te doen gebruikelijk is wordt wel een ander verhaal, dat is toch echt te veel.