E34Forum.nl

 #21159  door Coach
 
Ik heb eindelijk mijn airco in de tds laten repareren en vullen. Dus alles werkt weer zoals het hoort.
Nu heb ik alleen de volgende vraag. Ik heb het liefst een temperatuur van rond de 20 graden in de auto. Nu begreep ik, dat het eigenlijk het beste voor de airco is als je 'm gewoon altijd aan laat staan. Mijn tds heeft geen climate control, dus wat gebeurt er dan met de airco als ik de 'thermostaat' aan beide kanten op 20 graden laat staan zoals nu met deze helse kou of in de zomer als het boven de 30 graden is? Koelt c.q. verwarmt het systeem dan tot 20 graden of blijft deze eenvoudige uitvoering gewoon zo koud mogelijke lucht blazen?
 #21161  door JerunK
 
Nee, als je de aanjager in de traploze stand zet, bijv. recht omhoog en je zet links en rechts de temperatuur op 20 graden zal met behulp van de interieurtemperatuursensor de airco aanslaan als de temperatuur binnen onder die 20 graden komt. In de praktijk zal de airco bij 20 graden binnen en 25 graden of meer buiten bijna continue draaien. Dat het werkt merk je vooral bij langere ritten, je moet het even tijd geven. Dat de airco even uitgeschakeld is geweest merk ik soms pas aan de koude luchtstroom die weer het interieur wordt ingeblazen en aan de verbruiksmeter wanneer-ie weer inschakelt.
 #21162  door epmans
 
@JerunK lees dat nog eens na!

' De airco slaat aan als het binnen onder de 20graden komt' Ik mag toch hopen dat de kachel dan aan gaat, brrrr onder de 20graden mag de temp wel omhoog toch?
 #21163  door Coach
 
Ja, dat vraag ik me dus af. Gaat ie dan automatisch warme lucht blazen?
 #21172  door danny-ex-touringE34
 
"" Gaat ie dan automatisch warme lucht blazen? "" .
Volgen mij blijf de warme lucht constant omdat dat door de kachelkraan wordt geregeld en wordt de airco in of uitgeschakeld. Dat kan misschien aanvoelen als 'automatische warme lucht toevoer'.
Ik heb hetzelfde systeem en zet soms handmatig: of de airco uit of de warmte toevoer hoger of lager. Blijft een handmatig gedoe, maar zou het niet meer willen missen. (leeftijd, hè).
Heb de airco niet constant aan, maar ééns per week wel even inschakelen. Groeten, Danny
 #21177  door Ron1966
 
Het is gewoon een heel simpel systeem met alleen een temp. Regeling op het warme deel van de kachel,
De airco blaast gewoon altijd lucht van ong 6 graden (mits het werkt en aan staat) en de uiteindelijke temperatuur in de auto word bereikt door middel van het bij mengen van warme lucht e.e.a. Afhankelijk van de instelling van de twee temperatuur draaiknoppen. De airco gaat nooit uit zichzelf of tussendoor uit bij een handmatig systeem..

Groet,
Ron
 #21179  door Coach
 
Oké, duidelijk. Ik laat 'm maar aan staan dan. Of loopt het verbruik dan echt significant op?
 #21180  door danny-ex-touringE34
 
Ik heb ook wel eens op de verbruiksmeter gelet bij in of uitschakelen. Het is me niet echt opgevallen dat hij hoger of lager verbruik aangaf. Een enkele keer met forse tegen wind dat er wat verschil in wijzerstand te zien was.
Er is een meer verbruik bij airco gebruik; is logisch, maar lijkt me marginaal.
Groeten, Danny
 #21191  door Ron1966
 
Lijkt mij totaal nutteloos om een airco aan te laten als de buitentemperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur in de auto,immers dan ben je alleen maar bezig om energie te verspillen(10%) om eerst lucht te koelen en vervolgens weer op te warmen. Het bij verwarmen doe je normaal gesproken omdat de airco anders constant een luchtstroom van ong. 6 graden blijft blazen en het dus te koud aan gaat voelen in de auto.

Groet, Ron.
 #21196  door Theo
 
^ mijn idee

De airco staat gewoon altijd koude lucht te pompen, zonde van de energie (hoger brandstofverbruik).

In de winter zet ik hem alleen aan als ik de condens snel weg wil hebben uit de auto. Maar dan ook zo snel mogelijk weer uit, want het systeem maakt zelf ook condens. Als je naderhand de airco uitzet duurt het weer een tijdje voor het systeem weer droog is en beslaat alles vrij snel.