E34Forum.nl

 #21198  door epmans
 
@theo, is dat dan waarom een airco auto ook zo snel beslaat?? even gebruiken voor gebruik maar dan liefst zsm uitzetten zodat het systeem kan opdrogen?
 #21205  door Theo
 
Zo loop ik altijd wel een beetje te kloten ja. Als het hard regent en je zit met je natte zooi in de auto, dan is airco echt top tegen beslagen ramen.

Maar zo gauw je hem uitzet beslaan de ramen van het vocht wat de verdamper veroorzaakt. Je moet echt een hele tijd met de kachel vol aan rijden om het vocht weer kwijt te raken. Beetje irritant soms.
 #21212  door epmans
 
maar beslaat het dan ook eerder dan in een auto zonder airco of zijn het gewend om de blower langdurig flink aan te hebben?
 #21221  door Theo
 
Ik heb nooit in een E34 zonder airco gereden en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar mijn aircoloze E28 besloeg vrijwel nooit, daar was de luchtcirculatie schijnbaar prima voor elkaar.

Misschien heb je gelijk en zorgt bij een airco auto de extra 'rommel' (interieurfilter / verdamper) in het kachelhuis voor een extra ophoping van vocht.
 #21310  door speedy78
 
Bij mijn 91`er handmatig bediende airco wordt de compressor geschakeld door een thermostaat schakelaar die de temperatuur van de inblaas lucht (die uit de ventilatie opening komt) meet. Is de temperatuur boven de 4°C, is het contact van de thermostaat schakelaar gesloten en zodoende is de airco "aan". Komt de temperatuur van de inblaas lucht onder de 4°C, schakelt het contact van de thermostaat schakelaar open en is de compressor "uit". Dus als het ongeveer 25°C buiten is, schakelt de compressor geregeld uit en weer in. Pas als het warmer dan 30°C is dan blijft de compressor voor langere tijd "aan". Een vrijwel constante binnen temperatuur wordt automatisch geregeld door de verschillende kleppen in het ventilatie huis. Volgens de airco specialist is dit een normaal werkingsprincipe voor een oude, thermostaat geregelde, airco installatie.