E34Forum.nl

 #18538  door Vincent
 
Wellicht zit er een klusje aan te komen bij mijn E34, maar ik ben er nog niet helemaal over uit. En ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar de ervaringen van mijn medebroeders.

De hemel (standaard grijze stof) bij mij is nog in een aardige conditie. Hoewel de stof bij diverse hoekjes duidelijk de jarenlange strijd heeft verloren en los is geraakt, is dat op het oog niet zo snel zichtbaar. Kortom, de hemelbekleding is netjes en kan nog even mee, maar het is duidelijk dat de nieuwigheid er wel vanaf is.
Mijn hoedenplank daarentegen is in een wat slechtere staat. De jarenlange zon heeft het grijs lichtgrijs gemaakt en hier begint de stof op meerdere plekken los te laten. Daarnaast is deze dusdanig kwetsbaar en dun dat de laatste achterruitwissel enkele beschadigingen heeft veroorzaakt. Kortom, daar wil ik t.z.t. iets aan gaan doen. Omdat mijn hoedenplank van het zeldzame en niet meer leverbare "E-rollo und Dritten Bremslicht" is, is een andere hoedenplank geen optie en ben ik voor de hoedenplank genoodzaakt om opnieuw bekleden onder de loep te nemen.

Nu ben ik benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Geen idee wat de originele stof is, maar dat zou vast wel op rol bij de plaatselijke stoffenwinkel te halen zijn. Hoewel ik graag lid wil blijven van "Zo Origineel Mogelijk", lijkt het mij ook wel mooi om eens te kijken naar grijs alcantara of suede. Zeker omdat dit mij waanzinnig lijkt als hemelbekleding en de a-, b- en c-stijlen. Als dit een Individual optie zou zijn geweest, zou dit nog te verkopen zijn als zijnde origineel... :wink:

Wie heeft er tips voor wat betreft de geschikte stofsoorten en wie wil zijn ervaringen delen met betrekking tot het demonteren van de hemel?
 #18563  door JerunK
 
Ik zou de hoedenplank opnieuw spuiten.
Demonteer de hoedenplank eens, dikke kans dat er een stukje stof niet door de UV-straling is verziekt en waar de originele kleur nog zichtbaar is.
Zoek een spuitbus in de meest passende kleur erbij, zijdeglans.
Vervolgens de hoedenplank bij kamertemperatuur (binnen of buiten in de schaduw) in hele dunne lagen spuiten en steeds goed laten drogen en na elke spuitbeurt uitborstelen om de vezels van de stof niet te laten samen plakken. Kwartiertje tussen elke laag is meer dan zat.
Na een paar laagjes zul je waarschijnlijk een bevredigend tot zeer goed resultaat behalen.
We zijn benieuwd naar de foto's ;)
 #18565  door Vincent
 
Thanks, dat is een interessante tip. Helaas is de huidige stof op mijn hoedenplank te slecht om overgespoten te worden, die zal echt vervangen moeten worden. Ik had altijd het idee dat als je de stof ging spuiten dat de haartjes dan hard en "stekelig" bleven, maar ik begrijp dat je dat dus oplost door ze na te borstelen?
 #18566  door Theo
 
Ik heb mijn hoedenplank ook gespoten. Het ziet er gewoon netjes uit, maar je mag er absoluut niet met je handen aankomen want dan veeg je de verf eraf en wordt het meteen lelijk.

Opnieuw (deskundig) bekleden zou mijn voorkeur hebben.
 #18567  door Bart Jansema
 
Klopt maar ja wanneer zit je nu je hoedeplank te aaien :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 #18569  door Theo
 
Ik heb daar mijn rol wc-papier staan onder zo'n gehaakt hoedje. En als je moet dan moet je Bart.
 #18573  door Ruck
 
Mooie combi die 2 laatste berichten :lol:

Ik moet mijn hemel ook op nieuw bekleden/lijmen/spuiten.
Hij laat los. Op zijn zachts gezegd, ziet het er belachelijk uit!
Nu vraag ik me dus wel af wat het makkelijkste is.. Ik wil hem het liefste zwart (nu licht grijs) niet met sterrenhemel :mrgreen:
 #18580  door Theo
 
Ik heb ooit geprobeerd om mijn hemeltje (sedan met schuifdak) opnieuw vast te zetten door spuitlijm tussen hemel en dak te spuiten, maar dat werkte voor geen meter. Ik ben ervan overtuigd dat je alleen kan repareren als je hem uitbouwt en op zijn kop legt.

De hemel kun je bij een sedan via de achterdeur verwijderen, past precies.
 #18593  door danny-ex-touringE34
 
"" wie wil zijn ervaringen delen met betrekking tot het demonteren van de hemel? ""

Ik heb een touring en dat gaat via de achterklep heel makkelijk. Is even werk om alle bevestigingen los te schroeven en bij de touring zit er bij de achterklep in het midden een soort klauwtje van plastic. (Kan misschien breken.) Heb de neksteunen voor en achter verwijderd. Heb geen opendak.
Intussen is deze 2e hemel ook alweer aan 't loslaten, maar hang ons niet op het hoofd, zoals de eerste keer. Dus ik laat het voorlopig zo. Groeten, Danny