E34Forum.nl

 #22886  door bmw4love
 
Ah helemaal vergeten.
Als eerste zou ik checken of alle vacuüm slangen goed zijn en check of er geen olie bij bobines zit. Lmm schoonmaken en stationair regelventiel schoonmaken. Bougies goed en op 0.7mm?
 #22888  door Coach
 
Gaan we eens even proberen allemaal.
 #22896  door danny-ex-touringE34
 
Tip van BMW4love: "" Lmm schoonmaken "" , schijnt link te zijn: warmtedraad is dun en zeer gevoelig. Kans op breuk is groot. Je zou de Lmm van de éne auto op de andere kunnen overzetten en kijken of er dan verschil is. Groeten, Danny
 #22897  door Coach
 
Heb wel eens een kapotte LMM gehad op een andere 520, maar dan lijkt het net of de motor helemaal van de leg is. Totaal andere symptomen dan nu.
 #22901  door Bo652
 
Ik verdenk toch echt de vanos hoor, het is bekend dat als de vanos niet echt mee mee doet er bitter weinig gebeurd tot zo een 3000 tpm.
 #22905  door JerunK
 
Eens. Ik heb hetzelfde gehad. Alles wat hierboven is genoemd nagelopen dan wel vervangen en uiteindelijk de Vanos laten reviseren en (voor even) had ik voor mijn gevoel een nieuwe auto; wát een verschil!
 #22906  door ivo
 
Zit er een ratel in het blok afkomstig van de Vanos? Of hoor je iets?
Mocht je LMM verdenken dan heb ik er 1 liggen die je kunt proberen.

De hittedraad wordt elke keer schoongebrand dus schoonmaken heeft niet veel zin vaak.
 #22910  door Coach
 
Ik heb geen ratel gehoord; in ieder geval is het me niet opgevallen. Zal eens wat bewuster luisteren.
 #22913  door MV525i
 
Mijn eerste E34 was een 520i zonder vanos (maar wel M50). Onder de 3500 toeren trok die ook geen deuk in een pakje boter.
De vanos versie doet het in zoverre beter dat het maximaal vermogen van 150 PK gehaald wordt bij 5900 i.p.v. 6000 toeren en het maximale koppel van 190 NM bij 4200 i.p.v. 4700 toeren. Dat de vanos in de lage toeren verschil maakt geloof ik niet zo erg.

Ik zou eerst naar de simpele zaken kijken. Of je nu wel of niet een onderhoudshistorie hebt, je weet het pas zeker als je de onderdelen zorgvuldig hebt nagekeken. Ik zou dus beginnen met de luchtfilter. Er uit halen en goed tussen de lamellen kijken of er nog lucht doorheen kan (was de mijne vergeten te vervangen tijdens regulier onderhoud, die had 40.000 km achter de kiezen en zag er optisch nog prima uit maar die zat dus voor 75% dicht, vandaar de matige acceleratie, vooral onderin de toeren). Bougies zijn ook zo'n punt van aandacht, na 20.000 km is het beste er ook van af. En neem vooral de NGK BKR6EK. Als je toch bezig bent met bougies checken dan kun je ook meteen zien of er olie in de bougie schachten staat (klepdekselpakking en die ronde pakkingen om de bougiegaten).

So far kost het je alleen maar tijd en kleingeld. Probleem nog aanwezig? Dan pas verder zoeken.