Update;
Afgelopen vrijdag is de auto bij Offenga in Franeker geweest.
Anderhalf uur later kwamen ze met een diagnose.
Het regelldeel is versleten. De opvoerpomp hebben ze expliciet uitgesloten.
Ik heb alle mogelijke suggesties aangegeven, maar ze zeggen mij dat het overduidelijk is dat het het regeldeel is wat maakt dat de auto SOMS de neiging heeft uit te vallen. Wel zou de sterkvervuilde automaatbak zorgen voor extra bonkerig effect tijdens het overschakelen al rijdend en van de P/N naar de R/D.
Wat ze hebben gedaan is het opschroeven van de toerental, waardoor de auto nu al vele malen soepeler reageert op het gas en niet zo zenuwachtig de motor doet blaffen. Met als kanttekening dat het alleen maskeren van het probleem is en niet oplossen. Verder krijg ik maandag een offerte van het regeldeel en een automaatbak flush met als extra opmerking dat deze elektronische aansturingen communiceren in de DME. De draagarmrubbers achter vertoonde ook scheurtjes, wat mij klinkt als een alerte monteur. Overigens stonden er nog 3 E34’s en heb ik de punten met de eigenaar zelf besproken die er samen met een van zijn werknemers ook nog altijd in rijden. Echte liefhebbers mag ik wel zeggen, zoals ze er over pochten
Het vermoeden is dat de olie nooit vervangen is, dus kan het geen kwaad denk ik. Toch hoorde je vroeger nooit van een reiniging... misschien dat de elektronica deze systemen gevoeliger maken. Plus dat het voor mij meer een comfort probleem is dan echte hinder. Ik weet dat dit soort auto’s als directeur wagens horen te kunnen rijden. Met de amper 203.000km op de teller zou deze dat ook nog moeten kunnen.