Waar moet je op letten als je een E34 aan wil schaffen

Waar moet je op letten als je een E34 wilt aanschaffen
Beheerder
Gebruikers-avatar
Berichten: 1511
Geregistreerd: 03 Jul 2014, 17:52
Woonplaats: Voorne putten / Goeree-Overflakkee

Waar moet je op letten als je een E34 aan wil schaffen

Berichtdoor easy rider » 10 Aug 2014, 17:20

Hier kan je lezen waar je op moet letten als een gebruikte E34 aan wil schaffen.

Afgezien het feit dat de E34 een van de degelijkste BMW is/was die ooit gebouwd is heeft de E34 toch wat minpunten die na verloop van jaren/kilometers naar boven komen. Hieronder vind je een algemene beschrijving alsmede een type specifieke beschrijving van de aandachtspunten.

Algemeen:

De onderste wieldragerarmen van de voorwielophanging kunnen voor nogal wat problemen zorgen zeker als er geen OEM delen op zitten. Wanneer de rubbers versleten/uitgedroogd zijn trilt de hele voorkant en valt er niet veilig mee te rijden.

De stuurinrichting vertoond vaak speling zodat relaxed rechtuit rijden met de E34 niet goed mogelijk is. Je bent constant bezig te corrigeren. Dit maakt dat de E34 een van de slechtst in een rechte lijn te houden auto is.

E34's met kunststof sideskirts moeten jaarlijks gecontroleerd worden op roestvorming van de zij kokerbalken. Tussen de kunststof sideskirts en de kokerbalken wordt vuil verzameld wat er voor kan zorgen dat de voor en achterkant van de kokerbalken van buitenaf door gaan roesten. Dit fenomeen is vooral bekend bij de Touring met dubbel schuifdak omdat de afwatering stom genoeg achter in de kokerbalken uit komt.

TD & TDS:

De motor van de TD & TDS (M51) heeft altijd motorolie in het inlaatspruitstuk, zelfs als ze zeer weinig kilometers hebben gelopen. Deze olie komt vanuit het slecht ontworpen carter ventilatie systeem en speling op de turboas het spruitstuk binnen en wordt als een dikke zwarte rookwolk verbrand als men het gas vol intrapt. Op zich is voorgaande niet zo een groot probleem zolang het motorolie verbruik maar onder 0,5 liter motorolie op 1000 kilometer blijft. Is het verbruik van de motorolie hoger dan zijn de zuigerveren versleten of slap en of de turbo is versleten.

De M51 gebruikt volgens de fabriek opgave synthetische motorolie. Deze opgave is gebaseerd op de toestand en samenstelling van synthetische motorolieen van 1988. Synthetische motorolie van vandaag de dag, 2014 zijn niet meer dezelfde als toen en zijn daardoor minder geschikt voor de M51 motor. Voor M51 motoren die altijd op synthetische motorolie gelopen hebben is het mijn persoonlijke ervaring dat zo te laten. Beter is het, als men bijvoorbeeld een volledig motor flush heeft gedaan de motor af te vullen met een minerale olie, bijvoorbeeld de Shell Rimula R4. Deze olie heeft een hoog ZDDP gehalte waardoor smering bij hoge belasting en koude start altijd gewaarborgd is. Tevens is het een bewezen feit dat M51 motoren welke op minerale motorolie lopen en bijgevuld worden met synthetische motorolie na ongeveer 15 kilometer draaien onherstelbaar beschadigd raken door het uitlopen van de drijf en krukas lagers en nokkenas tappen.

Buying Guide (Engels)

E34 Kaufberatung (Duits: bron http://www.e34.de)

*dit topic zal verder aangevuld worden met ervaringen van E34 liefhebbers*
*Wil je jou ervaringen delen met andere liefhebbers plaats dan een bericht zodat ik de tekst kan opnemen in dit sticky bericht*
E34 TDS Touring Individual op Puur Plantaardige Olie View Topic
Bericht Bericht Numer:#1  

Terug naar E34 aanschaffen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast